ولایتی:

انقطاع از گذشته و دویدن در پی غرب ما را به جایی نمی‌رساند/ هنوز درگیر فرنگی‌مآبی هستیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هنوز درگیر فرنگی‌مآبی‌ به ارث‌رسیده از گذشته هستیم گفت: بایددید‌ها نسبت به آموزش و پرورش عوض شود.
کد خبر: ۸۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶ - 20May 2016

انقطاع از گذشته و دویدن در پی غرب ما را به جایی نمی‌رساند/ هنوز درگیر فرنگی‌مآبی هستیم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، تالار همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی صبح روز پنجشنبه 30 اردیبهشت شاهد برپایی مراسم دانشافزایی و بازآموزی اساتید و معلمان منتخب و نمونه تهران و همچنین هشتمین دوره سمینارها و کارگاههای دانشافزایی و هماندیشی مجموعه مدارس سلام با حضور علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود.

ولایتی در این مراسم گفت: اگر بخواهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با دقت اجرایی شود، باید دید ما نسبت به آموزش و پرورش عوض شود. دید ما باید بومی باشد وگرنه انقطاع از گذشته و دویدن در پی غرب ما را به جایی نمیرساند.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص آموزش زبان انگلیسی، تاکید کرد که این امر همیشه مورد توجه فرهیختگان ایرانی بوده است و از همین رو است که میرزا تقیخان امیرکبیر برای تاسیس دارالفنون به رغم نفوذ روس و انگلیس، به سراغ مدرسان اتریشی و زبان فرانسه میرود؛ چرا که فرانسه در ایران سابقه استعماری ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: ما هنوز درگیر فرنگیمآبی به ارثرسیده از گذشته هستیم.

ولایتی  با اشاره به تاریخ تاسیس دارالفنون و ورود علوم جدید به ایران افزود: علاوه بر امیرکبیر که خود نتیجه کارش را نتوانست ببیند و دنبال کند، میرزا ابوالحسن خان فروغی نیز دارالمعلمین را بر اساس زبان فرانسه بنیاد گذاشت و نیز در دهه چهل همچنان حتی زیرنویسهای کتابهای علمی و دانشگاهی به زبان فرانسه بود و نه انگلیسی. چرا که متفکران ما این دغدغه را نسبت به زبان انگلیسی یا روسی داشتند.

وی تصریح کرد : اما پس از تاسیس دارالفنون تنها مشکل ما زبان نبود. دکتر پولاک مینویسد که پزشکی ایرانی در آن دوران جز جادو و طلسمات نیست. این در حالی است که گزارشهای تاریخی خلاف این امر را نشان میدهد. در واقعه تیرخوردن پای ستارخان در پارک اتابک اطبای فرانسوی امر به قطع پا میدهند اما یک حکیم سنتی ایرانی به نام نظامالحکما بدون قطع پا این عفونت را درمان میکند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید این جمله را که تاسیس دارالفنون منشا تحول شده است را با احتیاط به کار بگیریم، ادامه داد: چرا که میبینیم پس از آن و بهویژه پس از تاسیس دانشگاه تهران، از علوم گذشته خود منقطع شدیم و علوم جدید نیز با واسطه به دست ما رسید و در نتیجه دانشگاه ما از ابتکار و خلاقیت تهی شد. منحنیهای کیفی دانشگاههای ما نیز همچنان این نزول را نشان میدهد. این روند اعتماد به نفس ما را گرفت به طوری که حتی خواستند زبان ما را بگیرند که خوشبختانه این امر شکست خورد. با تغییر الفبا اکنون میبینیم که ترکیه عملا از فرهنگ دست کم 1000 ساله خود بریده شده است. اما خوشبختانه این اتفاق در ایران نیفتاد و زبان و خط ما  برجا ماند.

 تهرانچی استاد دانشگاه شهید بهشتی، گفت: نظام آموزش ما نیازمند تحول است و ما در دانشگاه میبینیم که کنکور مثل اختاپوس به تعلیم و تربیت چنگ انداخته و در اثر آن تنها در دانشگاه شهید بهشتی که سرآمدان دانشآموزان ما وارد میشوند میبینیم که طبق پایشهای روانشناختی، دچار مشکلات جدی شدهاند.

وی با اشاره به تجربه خود در جشنواره جوان خوارزمی افزود:خلاقیت در مدارس ما از بین رفته است. در مواردی که مثل رباتیک و نجوم که آموزش ما دخالتی ندارد خلاقیت خوب است اما متاسفانه در جایی که خود ما ورود کردهایم مثل ریاضی و فیزیک و ادبیات خلاقیتها از میان میرود و باید برای این مهم تدبیر و برنامه ریزی کرد.

 استاد دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه  به سه موضوع فضای مجازی، مدارس خلاق و تقوا در آموزش اشاره کرد و گفت: ما اگر به فضای مجازی و اهمیت آن توجه نکنیم با سونامی مواجه خواهیم بود. فضای مجازی موازی با فضای اموزش رسمی ما وجود دارد و دانشآموز ما با 20 سال پیش تفاوت دارد. اگر مثل گذشته عمل کنیم مشکلات و معضلات جدی را در پی خواهد داشت . امروزه داشتن ویدیو پروژکتور و کامپیوتر ملاک آموزش مدرن نیست و باید باید این ابزار هوشمند را در خدمت آموزش و آموزش خلاق به کار گیریم.

 تهرانچی در ادامه خاطر نشان کرد :که ما به انسانهای خلاق نیاز داریم. انسانهایی که از عدم خلق میکنند. ارزشآفرینی از دانشگاه شروع نمیشود بلکه از تربیت سرچشمه میگیرد. ما اگر زمان بگذرد و این گذشت زمان درک نکنیم زیان خواهیم دید.

در این مراسم همچنین از دکتر ولایتی با عنوان مرد فرهنگ و سیاست و دکتر تهرانچی به عنوان نخبه علمی تقدیر به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها