حجت الاسلام والمسلمین روحانی در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

هشت سال دفاع مقدس با محوریت کربلا جان گرفت/ ردپای زرین و نورانی حرکت حسینی در جبهه ها هویداست

مدیر کل اداره تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه لفظ اربعین فقط در نام حسین بن علی (ع) متجلی می شود، گفت: هشت سال دفاع مقدس ما با محوریت کربلا جان گرفت به طوری که جای جای جبهه ها ردپای زرین و نورانی حرکت حسینی کاملا آشکار و مشهود است.
کد خبر: ۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱ - 23December 2013

هشت سال دفاع مقدس با محوریت کربلا جان گرفت/ ردپای زرین و نورانی حرکت حسینی در جبهه ها هویداست

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر روحانی، مدیر کل اداره تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی اظهارداشت: مشهورترین روایتی که در اربعین حسینی وارد شده است 5 مورد علائم راه مومن بیان شدن شده است.

وی افزود: ادای 5 وعده نماز، زیارت امام حسین (ع) در روز رابعین، داشتن انگشتر در دست سمت راست، قرائت بسم الله الرحمن الرحیم با صدای بلند در نماز و سجده کردن به مهر از نشانه های انسان مومن در این روز مقدس است.

مدیرکل اداره تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با اشاره به اینکه در این حدیث سه محور عبادت، زیارت و علامت وجود دارد که در هر یک از آنها به ستون آن محور اشاره شده است، تصریح کرد: نماز ستون دین است و حسین بن علی(ع) ستون ولایت محسوب می شود. انسان ولایت مدارحول محورامام حسین(ع) با تجسم صفات ایشان در وجود خود به این کاروان ملحق می شود و خود را حسینی پرورش می دهد.

اربعین و عدد 40 که مقدس است

حجت الاسلام محمد باقر روحانی ادامه داد: در علامت ها باز هم به نکاتی اشاره شده است که بدون وجود آنها انسان می تواند به شخص علامت سوال بگذارد و آنها ستون انسان مومن است و این کلیت اربعین است که از وجود نازنین امام دهم(ع) وارد شده است.

وی با بیان اینکه در اربعین روایت های زیادی نقل شده است که بسیار حائز اهمیت می باشد، به عدد 40 که عدد مقدسی است، اشاره کرد و گفت: اکثر انبیاء از جمله حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وصلم) در سن 40 سالگی مبعوث شدند.

مدیر کل اداره تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی افزود: طبق احادیث و روایات معتبر هر کس خود را تا 40 روز پاک و با اخلاص نگه دارد خداوند متعال از قلب اوچشمههای معرفت و علم را به جوشش در می آورد و یا کسی که 40 حدیث را حفظ کند و آنها را برای مردم بازگو کند و آنها را به راه راست دعوت کند خداوند سبحان او را در روزقیامت عالم و دانشمند محشور می کند و این درحالی است که بسیاری از دانشمندان، جاهل محشور می شوند چرا که علمشان منفعت دینی و دنیوی برای مردم نداشته است.

روحانی ادامه داد: انسان وقتی به سن 40 سالگی می رسد و از آن می گذرد سخت گیری های خداوند در مورد توبه بیشتر می شود که در اینجا می فرمایند: چون عقلت کامل است پس باید دقت بیشتر واعمال نظر افزونتری به اعمالت داشته باشی.

اربعین در نام امام حسین (ع) تجلی پیدا می کند

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقرروحانی با اشاره به اینکه لفظ اربعین فقط در نام حسین بن علی متجلی می شود، افزود: اربعین برای ما در 20 صفر در خصوص ائمه فقط در نام امام حسین(ع) تجلی پیدا می کند هیچ امام و پیغمبری را نداریم که برای او اربعین داشته باشیم.

 مدیرکل تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی خاطرنشان کرد: وجود نازنین زینب کبری(س) و کاروانیان همراه ایشان درحالی که رقیه 3 سالهی حسین بن علی را در شام جا گذاشته بودند در روز 20 صفر وارد کربلا می شوند و به زیارت سرزمین کربلا می آیند و خودشان را به خاک مطهر حسین علی (ع) رسانده و آنجا را زیارت می کنند و این سنتی ماندگار برای ما می شود که در روز اربعین به زیارت ایشان بشتابیم. چنان که می بینیم هر ساله مردم در این ایام با چه هجمه و عدهای به سوی عراق در حال حرکت هستند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی نیز دوشادوش مردم درهیئتها علاوه بر برقراری نظم وامنیت، خود نیز مشغول عزاداری هستند و به طور ویژه در تمام یگان های ناجا با اعزام مبلغین، مراسم ویژه اربعین را برگزارمی کنیم.

سفر حضرت زینب (س) و کاروانیان همراه ایشان از کربلا به مدینه نکته اساسی اربعین است

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر روحانی با بیان اینکه خروج و سفر حضرت زینب(س) و کاروانیان همراه ایشان از کربلا، رفتن به شام و برگشتن به جایی که مصیبت اتفاق افتاده بود (مدینه) نکته اساسی اربعین است، گفت: مردم کوفه و اطراف نینوا با بازگشت اهل بیت(عیلهم السلام) بیداری مجددی به دست آوردند و متوجه شدند که چه جنایتی به دست آنها اتفاق افتاد و این حالت برگشت، توبه را برای آنها ایجاد واحیا کرد.

وی با اشاره به این سوال که چرا امام حسین (ع) در این حادثه از معجزه استفاده نکرد، افزود: رزمندگان ما با اتکاء به پاسخ این سوال حماسه های بزرگی آفریدند و در واقع جواب آن این بود که اگر حسین بن علی(ع) و ائمه اطهار به شکل خارق العاده ای بر دشمنانشان پیروز میشدند امروز هم کسی حرکتی نمی کرد وخطر بزرگی برای دین به وجود می آمد. این شکل اتفاق افتادن آن باعث شد که الگوی پذیری کربلا را ممکن کند.

الگو پذیری حادثه کربلا برای رزمندگان معجزه آفرید

مدیر کل اداره تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی تصریح کرد: رزمندگان اسلام با دیدن علی اکبر(ع) و به خون غلتیدن او، امروز به خون می غلتند اما اگر علی اکبر(ع) بدون در خون غلتیدن به پیروزی برسد رزمنده ها هم الگویی نخواهند داشت. کربلا برای دلاورمردان دفاع مقدس این پیام را داشت " وقتی حسین بن علی(ع)، فرزند ، خواهر و خانواده او به این شکل پای دین ایستادند ما هم که پیرو اوهستیم باید حاضر شویم چندین برابر ایثار کنیم".

وی با اشاره به اینکه هشت سال دفاع مقدس ما با محوریت کربلا جان گرفت، گفت: تمام تیرهایی که از خشاب رزمندگان ما به سمت دشمن شلیک شد بر اساس الگوگیری از واقعه کربلا بود. جای جای هشت سال جنگ تحمیلی ردپای زرین و نورانی حرکت حسینی کاملا آشکار و هویداست؛ چرا که رهبری و رزمندگان همه در یک خط  که آن خط حسینی بود حرکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر روحانی در پایان اظهار داشت: بر این اساس کربلا قبله گاهی بود که در مقابل دیدگان رزمندگان ما قرار داشت وفقط به عشق اباعبدالله الحسین (ع) جنگیدند و از آن شربت شهادت نوشیدند و ما هم منتظریم روزی برسد که باز بتوانیم خونمان را نثار دینمان کنیم.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار