ابراهیم حاتمی کیا:

فیلمسازی که درباره امام (ره) و انقلاب کار می‌کند باید تشویق شود

افتتاحیه نخستین دوره جشنواره فیلم روح الله با حضور محمد آفریده دبیر جشنواره، ابراهیم حاتمی کیا و حجت الاسلام خوانساری برگزار شد.
کد خبر: ۸۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳ - 23May 2016

فیلمسازی که درباره امام (ره) و انقلاب کار می‌کند باید تشویق شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین افتتاحیه نخستین دوره جشنواره فیلم روح الله با حضور محمد آفریده دبیر جشنواره، ابراهیم حاتمی کیا و حجت الاسلام کنسماری برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام کنسماری در خصوص این جشنواره گفت: از اهداف اولیه برگزاری جشنواره این است از زبان تاثیر گذار هنر استفاده کنیم برای ترویج اندیشه امام راحل. امامی که به اعتقاد من بر سینمای ایران حق بزرگی دارد.

وی ادامه داد:  امام در اولین سخنرانی خود بعد از ورود به ایران میفرماید ما با سینما مخالف نیستیم اما با فحشا در سینما مخالفیم. اگر این سخن امام نبود، معلوم نبود سینمای بعد از انقلاب چه میشد.  امام به سینما خدمت کرد نشاط داد، سینمای ایران به برکت امام حرکت پویای خود را آغاز کرد. لذا همه هنرمندان سعی کنند این اقدام امام را جبران کنند.  

در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا و محمد آفریده از خانواده شهید تیغ ساز تقدیر کردند.

ابراهیم حاتمی کیا در افتتاحیه این جشنواره گفت: امام مسیر را روشن کرده بود. سال ۶۹ با فیلم «مهاجر» در هفته سینمای ایران در وین حضور پیدا کردم و وقتی که این فیلم به نمایش درآمد توسط تماشاگران اروپایی هو شدم. آن هم به خاطر گفتن الله اکبر و خمینی رهبر در فیلم.

ابراهیم حاتمیکیا با تاکید بر اینکه «فیلمسازی که درباره امام (ره) و انقلاب کار میکند باید تشویق شود»، گفت: خود مرا هرگز تشویق نکردند.
 
این فیلمساز در افتتاحیه جشنواره فیلم روح الله در اصفهان سخن میگفت، اضافه کرد: هیچوقت ندیدم که آقای سید حسن خمینی به من لطفی داشته باشد و مرا ببوسد؛ البته سر فیلم «چ» آمدند، هرچند خودم دعوتشان کرده بودم.
 
حاتمیکیا در ادامه صحبتش ابراز امیدواری کرد، فیلمسازان ایران میراثدار جریانی باشند که امام خمینی (ره) ایجاد کرده است.
 
وی از صراحت و شجاعت در بیان به عنوان دو ویژگی رفتاری امام (ره) یاد کرد و افزود: مثلا جشنواره فیلم «آینه و آفتاب» چهار دوره پیش برگزار شده بود اما خود من تا به حال در این جشنواره نبودهام یعنی آنها مرا ندیدهاند.
 
کارگردان فیلم «بادیگارد» در عین حال تاکید کرد: البته منظورم شخص من نیست بلکه خط و ربطهاست. باید جوانی را که به این عرصه وارد شده تشویق و همراهی کنیم؛ اما چگونه است در سرزمین روحالله فیلمی درباره او تشویق نمیشود. همچنان که خود مرا هرگز تشویق نکردهاند.
 
او ابراز امیدواری کرد، جشنواره فیلم روح الله بتواند فیلمسازان جوان را مورد تشویق قرار بدهد.
 
وی در ادامه صحبتش با ابراز خرسندی از بازگشایی این جشنواره که در چند سال پیش تعطیل شده بود، گفت: امام (ره) در اندیشههایش به دنبال هنر متعهد و نشان دادن معضلات از طریق آثار هنری بود و اگر این جشنواره به این موارد بپردازد با ارزش خواهد شد، در غیر این صورت جشنوارهای فرمایشی است که ارزشی هم نخواهد داشت.
 
حاتمیکیا با یادآوری خاطرهای از نمایش فیلم «مهاجر» در وین متذکر شد: در آن رویداد بخشی از فیلم با هو کردن مخاطبان روبهرو شد، چون آن بخش فیلم را بسیار صریح و تبلیغاتی میدانستند، بنابراین کار کردن در این ژانر سینمایی راه سختی است.
 
او با اشاره به سالروز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: در آن دوره 19 کشور با ما میجنگیدند اما سربازانی که مقابل آنها قرار میگرفتند به این فکر نمیکردند که جهان علیه آنهاست و در اندیشه مصالحه نبودند. حالا که 34 سال از آن تاریخ میگذرد با شهدای مدافع حرم روبهرو هستیم؛ یعنی آن بحث همچنان زنده است و این بار جوانانی هستند که در غربت باید حرفشان را بزنند و این ادامه راه امام خمینی است.
 
کارگردان فیلمهای «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» متذکر شد: زمانی که ما کار میکردیم ابتدا عکس امام (ره) را حذف کردیم و بعد هم کلام او را برداشتیم، زیرا معتقد بودند زبان هنر غیرمستقیم است و نباید رک و تبلیغاتی به مسائل پرداخت و حالا به جایی رسیدهایم که سینمای ما کاملا از خمینی (ره) خالی شده است؛ البته تقصیری بر فیلمساز وارد نیست و باید او را حمایت کرد.
 
حاتمیکیا با بیان اینکه جشنواره فیلم روحالله جای مهمی برای حمایت از فیلمسازان انقلاب است، افزود: باید به من جوان دیروز میفهماندند که باید حرفم را صریح در سینما بزنم چون با گل و بته نمیتوان از امام خمینی (ره) گفت، خمینی خیلی صریح تر از این حرفهاست. او هرجا بوده قدرت داشته اما قدرتش در جشنوارههای ما دیده نمیشود. با این حال امیدوارم با برگزاری این جشنواره میراثدار جریانی باشیم که امام (ره) ایجاد کرده بود.

نظر شما
پربیننده ها