به مناسبت 3 خرداد؛

آیین گرامیداشت آزادی خرمشهر در مسکو برگزار شد

موزه جنگ روسیه در مسکو میزبان آیین گرامیداشت آزادی خرمشهر بود که در آن نمایشگاهی از خاطره انگیز ترین آثار عکاسان دفاع مقدس از عملیات آزادسازی این شهر، نشست بزرگداشت رزمندگان و رونمایی از ترجمه روسی یک کتاب از خاطرات جنگ و اسارت برگزار شد.
کد خبر: ۸۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ - 25May 2016

آیین گرامیداشت آزادی خرمشهر  در مسکو برگزار شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در این مراسم که به مناسبت سوم خرداد و آزادی خرمشهر شامگاه سه شنبه با حضور الکساندر پالیشوک رییس انجمن دوستی ایران و روسیه، عباس خامه یار معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عباس ملکی رایزن فرهنگی و گروه زیادی از شهروندان روس و ایرانیان مقیم روسیه برگزار شد، فیلم روز سوم با زبان روسی برای حاضران نمایش داده شد.
در این مراسم، پالیشوک خاطرات اسیران و رزمندگان را به عنوان پیوستگی های عمیق دفاع مقدس با مردم ایران و یادآور روزهای سخت جنگ برای نسل های بعد ارزشمند خواند.
نماینده موزه جنگ روسیه نیز در این مراسم با اشاره به مشابهت های روزگار خرمشهر در جریان جنک تحمیلی بویژه مقاومت های مردمی و نیروهای مدافع ایرانی با شهرهای مختلف روسیه در جنگ دوم جهانی، بر اهمیت حفظ خاطرات جنگ و همچنین دستاوردهای آن تاکید کرد.
در ادامه مراسم ترجمه روسی کتاب من زنده ام از معصومه آباد که 17 سالگی در حال انتقال کودکان از آبادان به یک منطقه امن به اسارت نیروهای عراقی در آمد و برای چهار سال در زندان های بغداد و ابو غریب محبوس بود، رونمایی شد.
معصومه آباد در این مراسم با اشاره به ارزشمند بودن خاطرات رزمندگان گفت: نقش بانوان در دفاع مقدس بگونه ای بود که نیروهای دشمن هنگام اسارت زنان از آنان به عنوان ژنرال ارشد نام می بردند.
وی در پایان خاطره گویی های خود از هنگام اسیر شدن گفت: مردم ایران و روسیه افزون بر اشتراک های بسیار تاریخی، منطقه ای و فرهنگی، تجربه های مشترکی از رفع تجاوز و اشغالگری و شکست دادن متجاوزان و اخراج آنان از کشور خود دارند که می تواند زمینه های خوبی برای همکاری به منظور جلوگیری از تکرار این وقایع باشد.
در جریان این مراسم که با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و همکاری موزه جنگ مسکو برگزار شد، همچنین کتاب هایی خلاصه شده و شرح هایی از عملیات جنگی با تصویرهایی از دفاع مقدس بویژه آزادسازی خرمشهر به زبان روسی در اختیار شرکت کنندگان در این مراسم قرار گرفت.
در این مراسم نمایشگاه عکس مورد توجه گسترده شهروندان روسی بویژه کهنسالان قرار گرفت که تجربه عینی و تلخ جنگ دوم جهانی و اشغال بخش هایی از سرزمین خود بویژه نزدیک مسکو را دارند.
بسیاری از شهروندان روسی حاضر در این آیین بویژه دختران و پسران جوان از بازدید کنندگان عادی موزه جنگ مسکو بودند که با حضور در محل برگزاری مراسم شب خرمشهر در نشست ادبی و نمایش فیلم نیز شرکت کردند.
موزه جنگ روسیه که به مناسبت شصتمین سالگرد پیروزی این کشور در جنگ دوم جهانی در پارک پیروزی مسکو به بهره برداری رسید، مجموعه ای عظیم از مانده های جنگ اول و دوم جهانی را دربرمی گیرد که مرکز توجه شهروندان روس و گردشگران روسیه به شمار می رود.
منبع: ایرنا
 

نظر شما
پربیننده ها