رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی:

معلولان جامعه از سفره زندگی سهم دارند

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بابیان اینکه جامعه معلولان باید از سفره زندگی سهم داشته باشند گفت:جامعه مدیریتی و تخصصی ما هنوز دلش برای پرداختن به موضوع فراهم کردن امکانات برای معلولان متقاعد نشده است.
کد خبر: ۸۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵ - 25May 2016

معلولان جامعه از سفره زندگی سهم دارند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سید محمد بهشتی، در نشستی با عنوان روز موزه و معلولیت که در محل موزه صلح تهران برگزار شد با بیان اینکه تا قبل از دهه هشتاد عمدتا زندگی در شهر تنها به مفهوم سهولت در رفت و آمد بود تصریح کرد: البته در آن زمان هم مشکلاتی بود و شهر خود را برای نقل و انتقالات جانبازان و معلولان آماده نکرده بود به نحوی که در انتقالات تنها به مبدا و مقصد توجه می شد.


رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم )، کارهای کم و بیش انجام شده را به هیچ وجه کافی ندانست و افزود: امروزه اهل شهر دارند کم کم و قدم به قدم شهر را پس می گیرند ،در صورتیکه قبل از آن شهر در اختیار زندگی نبود و تنها در اختیار حمل و نقل بود.

 
او گفت: زمانی که زندگی وارد میدان می شود مثل این می ماند که حواس ما تازه فعال شده و تا قبل از آن انگار چشمهای مان شهر را نمی دید ، گوشهایمان نمی شنید ، شامه مان شهر را نمی بویید و...


رییس ایکوم با بیان اینکه از دهه هشتاد سیستم عصبی شهر فعال شده و کیفیت برایش موضوعیت یافته گفت: از این زمان به بعد است که زندگی وارد عرصه های شهر شده و موضوعیت می یابد.


رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد راه اندازی کمپینی را به پشتیبانی موزه صلح داد که مخاطبانش دلهای اهل شهر نسبت به سهمی که معلولین و جانبازان از زندگی دارند باشند تا آنها هم بتوانند سهم خویش را از شهرپس بگیرند.


وی با تأکید بر ضرورت پشتیبانی این کمپین از طرف موزه صلح گفت : در بین کسانیکه ناتوانایی جسمی دارند جانبازان جزء افتخارات کشور هستند که زبان نافذی دارند و خیلی از درهایی که روبه معلولین دیگر بسته است رو به آنها باز است، آنها اکسیری را در اختیار دارند که می توانند به کار ببرند.


سید احمد محیط طباطبایی قائم مقام کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم )دیگر سخنران این نشست با اشاره به فعالیت های ایکوم در طی دو دهه اخیر با همکاری نهادهای مرتبط گفت :در این مدت شاهد رشد کمی موزه ها بوده ایم به نحوی که تعداد آنها از صد به پانصد موزه رسیده است.


وی با بیان اینکه از چند سال پیش سعی در ارتقای کیفی موزه ها داشته ایم تصریح کرد : در این مدت کیفیت رفتار انسانی در موزه مد نظر بوده به این معنی که موزه ها به عنوان مکانی عمومی و پژوهشی بتوانند تمامی سطوح جامعه را پذیرا باشند و آنها را دعوت به بازدید کند.


طباطبایی گفت : موزه جدای از فضای مدنی شهر نیست ، زمانیکه در شهر توجه لازم به معلولین نشده واین افراد در عبور و مرور دچار مشکلات زیادی هستند طبعا موزه ها هم از این رویه پیروی می کنند.


وی افزود: موزه صلح برای برگزاری این نشست پیشقدم شدتا یک نوع آشتی و صلح میان موزه و مخاطب معلول از این به بعد ایجاد شود زیرا که این موزه به نسبت توانش درچیدمان و نوع برخورد ،معلولین را به عنوان یک جامعه هدف مخاطب خود قرار داده و تمامی شرایط را برای آن مهیا کرده است.
منبع: ایرنا
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار