دریادار جره:

حمله به هواپیمای مسافربری جنایتی بی‌شرمانه در فرهنگ نظامی است

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با اشاره به سالروز ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس توسط ناوگان آمریکا، آن را یک جنایت بی شرمانه در فرهنگ نظامی دانست.
کد خبر: ۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵ - 03July 2013

حمله به هواپیمای مسافربری جنایتی بی‌شرمانه در فرهنگ نظامی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، استکبار جهانی که در طول هشت سال دفاع مقدس با آن همه فراز و نشیب، لحظهای دست از حمایتهای بیدریغ خود از رژیم بعثی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر نداشت، همواره در هر مقطعی بهرغم بهکارگیری تمام تلاش خود علیه ایران، راه به جایی نمیبرد و مذبوحانه آن را انکار میکرد.

از دادن اطلاعات ماهوارهای و کمک به نیروی هوایی ارتش بعث در حمله به مراکز و تاسیسات نفتی کشورمان گرفته تا تقویت حضور نامشروع ناوگان دریایی خود در خلیجفارس و دریای عمان به بهانه تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی و متهم کردن اتحاد جماهیر شوروی به نقض بیطرفی!
 
در فاصله کمتر از سه ماه از حماسه رویارویی ناوشکنهای سهند و سبلان و ناو جوشن کشورمان در 29 فروردین 1367 با ناوگان نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، بار دیگر این خلیج نیلگون و تا ابد فارس صحنه جنایتی دهشتناک از سوی استکبار جهانی بود.
 
پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایرانایر با شناسه «IR655» از بندر عباس به مقصد دبی در تاریخ 12 تیر 1367 (3 ژوئیه 1988 میلادی) در حرکت بود که با شلیک موشک از ناو یواساس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند.
 
در آستانه سالروز حمله ددمنشانه به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران توسط ناوگان دریایی آمریکای جنایتکار دریادار سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جنبههای متفاوتی از این حادثه غیرانسانی را تشریح کرد.
 
وی در ابتدا اظهار داشت: در دنیا حدود هفت نقطه استراتژیک در آبهای جهان وجود دارد که چهار نقطه آن در حوزه اقیانوس هند واقع شده و در این بین تنگه هرمز از استراتژیک ترین نقاط به شمار می رود. وابستگی دنیا به خصوص غرب به نفت کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار چشمگیر است چرا که بیش از 50 درصد نفت مورد نیاز این کشورها از این منطقه تامین شده و از تنگه هرمز عبور می کند که این خود می تواند دلیل عمده حضور ناوگان دریایی آمریکا در این منطقه باشد.
 
جره ادامه داد: البته اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریا خود مزید بر علت بود تا آمریکا برای حضور در منطقه تمام تلاش خود را به کار گیرد. چرا که توانمندی نیروی دریایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس باعث شد علیرغم تمامی پشتیبانی ها و حمایت های غرب و استکبار جهانی از رژیم بعثی و حملات موشکی و هوایی توسط این رژیم به کشتی های نفتکش و تجاری ایران باز هم توانست مقتدرانه ضمن اسکورت حدود ده هزار کشتی، بر اساس مأموریت ابلاغی، تمام کشتی هایی را که در حال عبور از تنگه هرمز بودند را شناسایی و آنهایی را که حامل تسلیحات به کشور عراق بودند را توقیف کند.
 
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: آمریکا و کشورهای غربی در پی حمایت از منافع نامشروعی که در خلیج فارس داشتند، به این منطقه ورود کردند و به فاصله کمتر از سه ماه دو جنایت عظیم را علیه کشور جمهوری اسلامی ایران رقم زدند.
وی افزود: ابتدا در 29 فروردین 1367 مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان، فرماندهان آمریکایی عناصر پدافندی سکوهای نفتی نصر و سلمان را در خلیجفارس تهدید کرده و از آنان خواستند سکوها را ترک کنند ولی مدافعین این سکوها شجاعانه ایستادند و تن به ذلت ندادند تا به شهادت رسیدند و در پی آن ناوشکنهای سهند و سبلان و ناو جوشن در حمایت از هموطنان خود به مقابله با ناوگان دریایی آمریکا ایستادند و در نبردی نابرابر جمعی از این دریادلان ارتش اسلام در اعماق دریا آرمیدند.
 
جره خاطرنشان کرد: این ناوگان متجاوز همچنین توسط ناوشکن وینسنس در 12 تیرماه همان سال این بار پرواز 655 هواپیمایی ایرباس ایرانی که از بندرعباس عازم دبی بود با استفاده از یک فروند موشک استاندارد مورد اصابت قرار داد و بعد فرمانده این ناوشکن اعلام کرد که ما یک فروند هواپیمای f14 ایران را مورد اصابت قرار دادیم!
 
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: این یک جنایت بی شرمانه در فرهنگ نظامی بود. ناوشکن آمریکایی مجهز به سیستم های راداری اجیس، یکی از پیشرفتهترین سامانههای راداری بوده که بطور اتوماتیک قادر به لاک کردن بر روی چندین هدف هوایی و شلیک موشک بطور همزمان به سمت اهداف است. این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست چون دلایل زیادی بر مشخص بودن نوع هواپیمای ایرانی وجود دارد؛ هر کاربری حتی کاربر کم تجربه رادار هم می تواند فرق بین یک هواپیمای F14 با یک هواپیمای ایرباس را روی صفحه رادار خود تشخیص دهد چرا که اکوی راداری ایرباس بزرگتر است، مضاف بر اینکه مکالمات خلبان با برج مراقبت بندرعباس و حرکت در مسیر دالان هوایی و همچنین اینکه هواپیما تمامی اطلاعات پروازی خود را در اختیار کشتی ها و هواپیماهای مستقر در منطقه قرار می دهد، فاصله و سرعت پایین پرواز هواپیما یکی دیگر از این دلایل است، حتی سامانه های راداری ناو هواپیمابر فورستال که در منطقه حضور داشت نیز هواپیمای ایرباس ایرانی را شناسایی کرده بود و می توانست بنا به درخواست، جهت شناسایی کمک کند به همین علت من می گویم به جز جنایت نمی شود عنوان دیگری به آن داد.
 
وی با اشاره به واکنش دولت آمریکا به این جنایت اظهار داشت: ایران برای پیگیری این ترور وحشیانه، به مجامع بین المللی شکایت برد اما آمریکا سعی داشت تا این ترور هوایی را توجیه کند و آنرا صرفاً یک اشتباه جلوه دهد تا جاییکه این کشور در حرکتی مذبوحانه به فرمانده ناوشکن وینسنس به دلیل دستاوردهای قهرمانانه مدال شجاعت اعطا کرد! و این با هیچ منطقی سازگار نیست که این فرمانده ناو مدال بگیرد. مدال شجاعت را به کسی می دهند که کار شجاعانه ای انجام دهد. آمریکا با این حرکت دشمنی خود را با مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اثبات رساند.
نظر شما
پربیننده ها