رئیس کل دادگستری فارس:

نیازمند همکاری بخش‌های دولتی در حمایت از زندانیان هستیم

رئیس کل دادگستری فارس، خانواده زندانی را قشر آسیب‌پذیری دانست که بر اثر اشتباه دیگری، قربانی و مجازات می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ - 30May 2016

نیازمند همکاری بخش‌های دولتی در حمایت از زندانیان هستیم

به گزارش دفاع پرس از شیراز، علی القاصیمهر در جشن «نسیم مهر» فارس جرم و انحراف را پدیدهای محصول کار همه دستگاهها و نهادها و محصول عملکرد همه کسانی دانست که در فرایند زندگی روزمره فردی و اجتماعی مجرم دخیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی جرمی اتفاق میافتد، نگاهها به سمت فرد مجرم است؛ در حالی که اگر خوب توجه کنیم به شرایط و خصوصیات و محیط زندگی فرد، به این نتیجه میرسیم که این عمل مجرمانه، محصول عملکرد شخص مرتکب به تنهایی نیست.

القاصی مهر با بیان اینکه در جرمشناسی چهار عامل دولت، نهادهای غیر رسمی، شخص مرتکب و قربانی پدیده جرم را باعث میشوند، افزود: اگر بخواهیم درک درستی از مسئولیت افراد در اداره جامعه و سلامت و صیانت جامعه داشته باشیم، باید بگوییم که همه آحاد جامعه در، قبال اعمال مجرمانهای که در جامعه رخ میدهد، مسول هستند.

وی هدف از مجازات را اصلاح فرد و بازاجتماعی کردن و فرستادن دوباره او به جامعه دانست که متضمن اقداماتی است که خواه ناخواه، کسان دیگری هم در این سیر آسیب میبینند که خانواده زندانی، در رأس این مساله قرار میگیرند.

القاصی مهر افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده، خیلی از افرادی که به زندان رفتهاند، بعد از مدتی خانواده آنان هم کمابیش سر از زندان درآوردهاند؛ که اگر سرپرست خانواده زندانی نمیشد، هیچگاه اتفاق مشابه برای دیگر اعضا خانواده پیش نمیآمد.

رئیس کل دادگستری فارس، خانواده زندانی را قشر آسیبپذیری دانست که بر اثر اشتباه دیگری، قربانی و مجازات میشوند.

وی دولت به معنای اعم، انجمن حمایت از زندانیان و بقیه آحاد مردم را در اداره خانواده زندانی مسئول دانست و تصریح کرد: تنها نهادی که توانسته بخشی از این رسالت مهم را به عهده بگیرد، خیرین هستند؛ که البته بخش کوچکی را پوشش میدهند و نیاز به همکاری و مساعدت همه بخشهای دولتی و غیر دولتی هستیم.

وی اقدام کسانی که در راه کمک به این خانوادهها قدم برمیدارند، در حد نماز و جهاد دانست و گفت: نگرش افراد جامعه نسبت به زندانی یا خانواده او، این است که آنها افرادی خطرناک هستند که باید از آنها دوری کرد. در صورتی که بیشتر این زندانیان امروز، زندانیان مسائل مالی و غیر عمد هستند.

القاصی مهر افزود: جامعه اگر به انحراف میرود، نتیجه عدم مسئولیت جامعه در قبال زندانیان و خانوادههایشان است.

وی با بیان اینکه در بحث خیرین مدرسهساز و سلامت پیشرفت خوبی داشتهایم، تاکید کرد: اگر بخواهیم امنیت و سلامت جامعه تأمین شود باید به زندانیان و خانوادههایشان توجه ویژه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه و نگرش نسبت به خانوادههای زندانیان اصلاح شود، گفت: جرائم غیر عمد ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، پس این مسئله نیازمند فرهنگسازی است.

وی تاکید کرد: همه کسانی که در فکر و ذهن جامعه موثرند، این وظیفه سنگین فرهنگسازی را به عهده دارند.

نظر شما
پربیننده ها