سفیر ایران در عراق:

هیچ رزمنده‌ای از ایران به عراق وارد نشده است/ ایران در بعد نظامی نیازی به سایر کشورها ندارد

سفیر ایران در بغداد با بیان این که کشورمان از نظر نیروهای مسلح و تعداد نفرات جنگجو نیازی به سایر کشورها ندارد، تأکید کرد: هیچ نیروی رزمنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد نشده است.
کد خبر: ۸۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ - 31May 2016

هیچ رزمنده‌ای از ایران به عراق وارد نشده است/ ایران در بعد نظامی نیازی به سایر کشورها ندارد

 به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حسن داناییفر، سفیر ایران در عراق، با تبریک پیروزیهای به دست آمده در عراق به مردم و نیروهای این کشور گفت: ارتش و نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در این روزها شجاعت بینظیر خودشان را نشان دادند و توانستند پیروزیهای بسیار خوبی را در صحنه عراق و بهخصوص در موضوعاتی که در منطقه فلوجه اتفاق افتاد، به ظهور برسانند.

وی تصریح کرد: قطعا این پیروزیها اثرات بسیار مستقیمی در مسائل اقتصادی و سیاسی عراق خواهد داشت.

سفیر ایران در بغداد در پاسخ به سوالی درباره ماهیت کمک ایران به عراق به طور کلی و خصوصا در نبرد فلوجه گفت: از ابتدا جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت عراق قرار گرفت. حسب تقاضایی که در آن ایام بعد از سقوط موصل توسط دولت عراق از جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران در زمینههای مختلف از جمله موضوع آموزش و سازماندهی کمک کرد و همچنین در زمینه استخباراتی و اطلاعاتی کمکهای بسیار شایانی را در اختیار نیروهای رزمنده عراقی قرار داد و از نظر تجهیزات هم، تجهیزات مورد نیاز و مورد درخواست جمهوری عراق را در طول این دو سال گذشته ما تامین کردیم و در اختیارشان گذاشتیم.

وی در ادامه گفتوگویش با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، گفت: نکته مهم و اساسی که در این نبردها وجود داشت، کمکهای مستشاری بود که توسط بعضی از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران در اختیار نیروهای مسلح عراق اعم از ارتش و الحشد الشعبی قرار گرفت. من این نکته را میخواهم یادآور شوم که خوشبختانه عراق از نظر نیروهای مسلح و تعداد نفرات جنگجو نیازی به کشورهای خارج از عراق ندارد. جوانان بیشمار عراقی و جوانان شجاع و باغیرت و با ایمان و انگیزهای که در عراق وجود دارند که شاید این جوانان در منطقه بینظیر باشند، اینها شرایط را به گونهای بهوجود آوردهاند که نیازی به ورود نیروهای زمینی یا رزمنده از بیرون از عراق نیست.

او تصریح کرد: از گذشته تا الان و بهخصوص در این نبردهای که در اطراف فلوجه صورت می گیرد، بعضی از رسانههای خارجی و مغرض و کشورهای عربی منطقه با نیتهای خاصی که به دنبال تحقق اهداف خودشان هستند، به این امر دامن میزنند که نیروهای رزمنده از جمهوری اسلامی ایران وارد عراق شده است.

سفیر ایران افزود: بنده در اینجا اعلام میکنم که هیچ نیروی رزمندهای از جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد نشده است زیرا در عراق به اندازه کافی نیروهایی که بتوانند از عهده داعش و بدتر از داعش برآیند، خوشبختانه وجود دارد.

وی درپاسخ به این سوال که چرا اندک کشورهایی از همکاری ایران و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم عصبانی هستند، و هدف آنها از بیان اظهارات مغرضانه علیه ایران چیست؟ گفت: میخواهم قبلا از این که مستقیما به این سوال پاسخ بدهم، نگاهی تاریخی به موضوع بیاندازم.

داناییفر تأکید کرد: بعضیها که این حرفها را در کشورهای منطقه میزنند، کسانی هستند که در دوره مجاهدت و قیام و مبارزه مردم علیه صدام در طول 30 سال گذشته حاضر نبودند حتی یک نفر از مخالفین صدام را در کشور خودشان جا بدهد و پناه بدهند و آموزش بدهد و از نظر روحی حتی با اینها ابراز همدردی کنند. این نوع کشورها که این نگرش را از گذشته به جامعه عراق داشتند و همیشه نگاه آنها به اطراف بعثیها و تفکرات بعثی و تفکرات تاریخ گذشته بعثی و ناسیونالیستی داشتند، امروز که میبینند جوانان غیور عراق تلاش میکنند که خودشان بدون اتکای به بیگانه و کمک گرفتن از کسی باقیمانده عناصر داعش را - که این کشورها در ایجاد و آموزش و سازماندهی و ساماندهی آنها دخالت داشتند- از مناطق پاکسازی کنند؛ به خصوص منطقه فلوجه که کاملا نزدیک به پایتخت است و از نظر نظامی و استراتژی دارای معنای خاصی است. این معنای خاص باعث شده است که اینها واکنش بسیار زیادی از خودشان نشان دهند و شروع به بعضی جوسازیها کنند.

وی افزود: جالب اینجاست که قبل از این که عملیات فلوجه شروع شود، این نوع جوسازیها و این نوع گفتار و رفتار رسانهیی از آنها بروز پیدا کرد و بسیار تعجببرانگیز و بسیار تاسفآور است که مردم عراق با اراده خودشان میخواهند بخشی از کشور خودشان را از دست داعش پاکسازی کنند اما اینها به این صورت واکنش نشان میدهند.

داناییفر در پاسخ به این سوال که ایران چگونه میتواند با عراق برای دفع فتنههای فرقهیی و طایفهیی همکاری کند، اظهار کرد: خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق چه در سطح دولت و چه در سطح ملت در مسیر بسیار خوبی قرار دارد و این دو ملت و این دو دولت همکاریهای بسیار گستردهای در همه زمینهها دارند.

او افزود: ما در زمینه مبارزه با داعش و مبارزه با پسماندههای نیروهای بعثی تا زمانی که دولت عراق و ملت عراق از ما تقاضای کمک کنند از واگذاری کمک فروگذار نخواهیم کرد، البته همانطور که گفتم اگر از نظر اطلاعاتی و از نظر مستشاری و تجهیزات و امکانات مورد نیازی که آنها درخواست کنند، چون به اندازه کافی در عراق نیرو و سازمان وجود دارد که بتوانند خودشان با اتکا به خود با داعش و دیگر تروریستها مبارزه کنند.

داناییفر با اشاره به روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور مستقل منطقه با بیش از هزار و چهارصد کیلومتر مرز مشترک، و اشتراکات بسیار زیاد دینی و غیردینی، گفت: امروزه شاهد همکاریها در سطوح مختلف هستیم و این مسیر را با وجود بعضی از جوسازیهایی که توسط دیگران صورت میگیرد ادامه خواهیم داد.

داناییفر با بیان این که ملت و دولت عراق دارای تجربه تاریخی خوبی هستند، اظهار کرد: ملت عراق حافظه تاریخی خوبی از رفتار بعضی از این کشورها دارد، ملت عراق در طول این چهل تا چهل و پنج سال گذشته دوست و دشمن خود را تشخیص میدهد، و میداند امروز چه کسی دوست واقعی است و چه کسی دوستش نیست، و چه کسی دشمن است، و در این جهت خوشبختانه ما شاهد ابراز احساسات بسیار صمیمانه از طرف مردم عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم.

داناییفر افزود: این پیروزیها اثرات بسیار سازنده، مثبت و تسکین بخش بعضی از مشکلات و آلام داخل جامعه عراق را نوید میدهد.

وی خاطرنشان کرد: داعش که از دوسال قبل وارد عراق شد، به منظور فروپاشی این ساختار سیاسی موجود اقدام کرد اما به برکت فتوای مرجعیت و حضور به هنگام و به موقع جوانان رشید عراقی و همچنین بازسازی مجدد سازمانی و روحی ارتش مقتدر عراق توانستند جلوی پیشروی داعش را سد کنند، و مناطقی را که به دست آنها بود، از آنها پس بگیرند.

داناییفر تأکید کرد: این وضعیت در شرایط کنونی به گونهای شده که توانسته است روحیه و اراده طرف دولتی و مردمی بر طرف مقابل که داعش باشد، تحمیل شود و نتیجه بخش پاکسازی نهایی سرزمینهای باقی مانده را که در دست داعش در عراق هست، میدهد.

داناییفر در پاسخ به این سوال که آیا ایران میتواند در نزدیک شدن فراکسیونهای سیاسی عراق و چیره شدن بر اختلافات سیاسی ایفای نقش کند، گفت: بخش قابل توجهی از این مسائل که در عراق رخ می دهد طبیعی است. عراق در یک دوره انتقال و گذر از مرحلهای به مرحله دیگر قرار گرفته است. عراق کشوری است که از نظر دموکراسی آزادیهای تقریبا نامحدود وجود دارد. هر کس و هر مجموعه و هر جریانی میتواند بدون مانع و مشکل اظهار نظر و ابراز حضور کند.

وی افزود: در عراق احزاب و تشکل های سیاسی مختلف و متنوعی وجود دارد و قطعا خود وجود احزاب به معنای وجود حرفهای مختلف و دیدگاهها و افکار مختلف است و این افکار مختلف بعضا مسائل خاص خودش را به وجود میآورد.

داناییفر درباره روابط ایران و عراق در زمینههای مختلف گفت: خوشبختانه روابط ایران و عراق در زمینههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره، گسترده و وسیع است. در زمینه اقتصادی امروز خط هزار و 200 مگاوات برق از ایران به عراق صادر میشود که حجم قابل توجهی از مصرف برق عراق را تشکیل میدهد و این برق از مناطق بصره، العماره و دیاله وارد عراق میشود و عراقیها در این هوای بسیار گرم و کمبود برق، بسیار به برق نیاز دارند.

داناییفر افزود: من کشوری را نمیشناسم که در زمینه برق به عراقی کمکی کرده باشد، و این به معنای آن نیست که عراقیها از دیگر کشورها برق درخواست نکردهاند بلکه به این معناست که شرایط برای دیگر کشورها برای انتقال برق به عراق وجود داشت ولی ایران در حجم بسیاری به عراق در زمینه برق کمک میکند.

او ادامه داد: در زمینه سفرهای زیارتی بین ایران و عراق باید گفت که سال گذشته 5 میلیون زائر بین این دو کشور تردد کردند به این معنی که سال گذشته بیش از 2 میلیون و 500 هزار زائر از عراق به ایران و به همین تعداد از ایران به عراق سفر کردند. این تصور که تعداد زوار ایرانی بیش از زوار عراقی است، تصور چندان صحیحی نیست. طبق آماری که در دست داریم و ویزاهایی که صادر می کنیم ؛ بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر در سال گذشته از عراق به ایران برای زیارت عتبات، درمان، کارهای اقتصادی و امور دانشگاهی و فرهنگی سفر کردند.

داناییفر تأکید کرد: همچنین عراق در حال حاضر دومین شریک اقتصادی ایران است، و مذاکراتی بین دو طرف برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری برگزار شده، و برنامههایی برای همکاریهای اقتصادی مشترک از جمله تأسیس کارخانجات مشترک در داخل عراق برای تحرک بخشیدن به بخش تولید در عراق و سرمایهگذاری در این کشور در دست داریم تا انشاءالله این کارها در داخل عراق اجرایی شود.

داناییفر اظهار کرد: ایران و عراق در زمینه دانشگاهی و فرهنگی هم روابط خوبی دارند و 24 دانشگاه در ایران با طرف عراقی یاداشت و تفاهم همکاری امضاء کردهاند و هم اکنون 2 هزار و 200 دانشجوی عراقی در دانشگاههای ایران در مقاطع دکترا، فوق لیسانس و لیسانس تحصیل میکنند که اکثر آنها در مقاطع دکترا و فوق لیسانس تحصیل می کنند. سفرها و دیدارهای مسوولان آموزشی ایران و عراق انشاءالله زمینه افزایش همکاریهای علمی و آموزشی را فراهم خواهد کرد.

داناییفر در پاسخ به این سوال که پاکسازی موصل و دیگر مناطق اشغالی از تروریستها چه مدت طول خواهد کشید، گفت: من نمیخواهم زمان خاصی را تعیین کنیم ولی این را میگویم که داعش از حالت هجوم، حمله و پیشروی به حالت دفاع و زمین گیری تبدیل شده است، و خیلی از مناطق از سیطره و تصرف داعش خارج شد.

وی اظهار کرد: تغییر تاکتیک، تئوری و رفتار داعش به این معنا است که این گروه تروریستی به پایان کار خود نزدیک شده است. تاکتیک داعش از حالت هجومی به حالت دفاعی تبدیل شده است زیرا ذاتاً نیروهای داعشی از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی در خود توانایی دفاع ندارند، و توانایی هجومی آنها معمولاً بیشتر از دفاعی است، و زمانی که مردم عراق توانستند اراده خود را به داعش تحمیل کنند، پایان کار داعشیها آغاز شد.

داناییفر خاطرنشان کرد: پایان کار داعش با توجه به پیروزیهای ارتش در شهر فلوجه میتواند سرعت بیشتری پیدا کند، و وضعیت دفاعی داعشیها شکنندهتر شود. درگیریهای منطقه الکرمه و دیگر مناطق نشان داد که وضعیت دفاعی داعش در مقایسه با گذشته دچار تزلزل شده است. ما نمیتوانیم زمانی برای پایان کار داعش تعیین کنیم ولی احتمال این که در سال 2016 کارش یکسره شود، وجود دارد.

نظر شما
پربیننده ها