وزیر کار در اختتامیه جشنواره «پرنده آبی»:

باید از نویسندگان کودک و نوجوان حمایت کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین اختتامیه جشنواره «پرنده آبی» بر حمایت وزارتخانه متبوع‌اش از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان تأکید کرد.
کد خبر: ۸۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ - 31May 2016

باید از نویسندگان کودک و نوجوان حمایت کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، علی ربیعی ، وزیر کار و تعاون و رفاع اجتماعی، با حضور در مراسم اختتامیه جشنواره «پرنده آبی» که عصر دوشنبه (10 خرداد) در محل مجتمع فرهنگی-ورزشی نگین غرب برگزار شده بود، گفت: کتاب کودک فقط برای کودکان نیست، بلکه برای بزرگسالان هم لازم است. باید صدای بچههای آسیبپذیر شنیده شود. خلاقیت بچهها فرصتی برای رشد داشته باشد و کودکان خاص دیده شوند. همه اینها در زمره کارکردهای کتاب است. من خوشحالم که انتشارات علمی-فرهنگی با دعوت از نویسندگان و علاقهمندان این جشنواره را شکل داده است. باید از نویسندگان کودک حمایت کرد و دبیرخانهای برای حمایت از آنها تأسیس کرد.

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از کارهایی مهمی که برای این کودکان انجام میشود همانی است که از سوی شما نویسندگان و ناشران انجام شده و امروز در قامت جشنوارهای خود را نشان داده است، گفت: باید بچهها را با کتاب آشتی داد. ما مدام حرف میزنیم، در حالی که کودک بیش از گذشته مورد تهاجم و آسیبهای اجتماعی است. فراوانی و انباشت اطلاعات اضافه برای بچهها اگرچه از منظری خوب است، ولی از نگاهی دیگر بسیار آسیبزننده است؛ چرا که بسیاری از این اطلاعات ربطی به کودکان ندارند. هجوم بیمحابای اطلاعات زیادی چندان خوشایند نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: تلاش کردهایم وزارتخانه شورای عالی رفاه را به جهت واقعی خود یعنی مبارزه با فقر و نابرابری منطقهای و ساختاری ببریم و برنامههایی را برای گروههای آسیبپذیر و در معرض آسیب یعنی آنان که صدایشان شنیده نمیشود، انجام دهیم. برای این منظور برای 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل برنامهریزیهایی کردهایم.

مسعود کوثری، مدیرعامل انتشارات علمی-فرهنگی نیز در این مراسم گفت: اگرچه کودکان امروز به ظاهر پراهمیتتر جلوه میکنند، اما بیش از هر زمان دیگری آسیبپذیر شدهاند و در معرض آسیبهای اجتماعی قرار دارند. بنابراین ما بیش از هر زمان دیگری به ادبیات کودک نیازمندیم. ادبیات کودک ما به دنبال راهی برای ورود به عرصه جهانی است و حرفهای زیادی در این زمینه دارد. بنابراین من فکر میکنم شعر و داستان کودک میتواند همان گونه که سینمای کودک راه خود را به سوی جهانیان باز کرده و در این مسیر کامیاب شده، راه خود را باز کند. بنابراین من سخت امیدوارم که ادبیات کودک ما هم بتواند نوبلهای جهانی را به دست آورد. به هر حال دهه حاضر دهه ادبیات کودک است و رشد ناشران این حوزه خود گویای این مطلب. این فضای همگانی در بخش نهادهای عمومی و خصوصی، اقبال و رشد به ادبیات کودک را نشان میدهد.

فریدون عموزاده خلیلی، مشاور مدیرعامل انتشارات علمی-فرهنگی نیز در این مراسم با طرح این مسئله که چرا داستان مهم است؟ تصریح کرد: هر داستانی در دل خود جهان تازهای را میآفریند و آنچنان که تالکین گفته است، داستان از آن لحظه که شروع میشود و شما به واقعیتهای تازهای فکر میکنید حائز اهمیت است. به این دلیل جشنوارههای ادبیات کودک شکل گرفت که یکی از آنها جشنواره «پرده آبی» است.

به گفته وی، در این جشنواره 120 نویسنده با نگارش رمانهایشان مشارکت داشتهاند.

مشاور مدیرعامل انتشارات علمی-فرهنگی گفت: این رمانها عمدتا دارای تِم واقعگرایانه بوده و فانتزینویسی در رتبه بعدی جای دارد، اما در همه آنها کودکان و نوجوانان کُنشگر هستند و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. کودکی در آینده میتواند آینده را تغییر دهد که خود ظرفیتهای لازم را برای این منظور در لابهلای داستانهایی که برای او تعریف و ترجمه شده است، بدست آورده باشد.

وی گفت: اغلب رمانهایی که تاکنون نوشته شده و میشود در مورد کودکانی است که در حالت نُرم قرار دارند. جای بچههایی که با بیماریهای خاص مواجهاند و یا تحت فشار آسیبهای اجتماعی زندگیشان از حالت طبیعی خارج شده یا حتی بچههای معتاد در میان آثار ادبی ما خالی بود. «بچههای آبی» جشنوارهای است که تلاش کرده این بچهها نیز دیده شوند. از سال 74، 30 عنوان کتاب ترجمهای و 44 عنوان کتاب تألیفی با موضوع یادشده در میان آثار ادبی دیده میشود که متأسفانه کیفیت آثار ترجمهای بر آثار تألیفی پیشی میگیرد.

وی با اشاره به بخشی از جشنواره جایزه «پرنده آبی» که به داستانهای چاپ نشده تعلق داشت، گفت: 150 داستان چاپ نشده اعم از رمان و داستان به این جشنواره ارسال شده است. 50 درصد آنان به معلولیت پرداخته بودند، 28 درصد به کودکان کار، 20 درصد به کودکان بیسرپرست یا بدسرپرست، 12 درصد به کودکان طلاق و مشکلات آنها و 6 درصد به بیماریهای خاص مثل ایدز، سندرم داون و... . توجه به این بچهها خیلی جدی است. بنابراین نوشتن برای آنان حائز اهمیت است. امیدوارم نویسندگان با این جشنوارهها ترغیب شوند تا به این بچهها توجه بیشتری اعمال کنند.

خسرو صالحی، عضو سازمانهای غیردولتی همدل نیز با حضور در این مراسم گفت: شبکه یاری ما در تهران متشکل از 32 سازمان غیردولتی است. من فکر میکنم برای نوشتن در مورد کودکان کار و خیابان که محور اصلی فعالیتهای سازمانهای مرتبط با ماست باید این کودکان به صورت دقیق شناسایی شوند. کودکان زبالهگر، کودکان دو هویتی و... در زمره کودکانی هستند که اگرچه تماما تحت عنوان کودکان کار قلمداد میشوند هر کدام در لایههای درونی خود دچار مشکلات و مسائلی هستند که لازم است از سوی نویسندگان دیده شوند.

وی گفت: من فکر میکنم لازم است تا نویسندگانی که میخواهند در این زمینه دست به قلم شوند پیش از پرداختن به نگارش داستانهای خود از نزدیک با این کودکان و مسائل آنها دیداری داشته باشند و تبادل نظرهایی بین انجمن نویسندگان و سازمانهای مردمنهاد فعال در حیطه نگهداری و مراقبت از این بچهها صورت بگیرد.

بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن و فیلمنامهنویس نیز با لزوم یادآوری نام افرادی همچون پرویز کلانتری گفت: پرویز کلانتری در میان ما مغفول بود. من نمیدانم علت اینکه افرادی مثل او تا زمان مرگشان دیده نمیشوند، چیست. به تصویرگری در جامعه ما خیلی ظلم میشود در حالی که تصویرگری برای کودک و دوران کودکی خیلی مهم است. اگر میخواهیم کودکان را به کتابخواندن تشویق کنیم باید این کار را از سنین پایین و به کمک کتابهای تصویری و کمیکاستریپها انجام دهیم.

همچنین در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره جایزه «پرنده آبی» تقدیر شد.
 

نظر شما
پربیننده ها