به مناسبت روز بین المللی "والدین" دفاع پرس بررسی می کند؛

ایران؛مهد والدین خدایی درسازمان ملل

روز بین المللی والدین را باید به والدینی از جنس والدین شهدا که با تمام عشق و علاقه ای که از بند بند وجود بر فرزندانشان داشتند جان بر کف گذاشتند و به دعوت مولایشان لبیک گفتند و شربت شهادت رانوشیدند تبریک گفت.
کد خبر: ۸۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ - 01June 2016

ایران؛مهد والدین خدایی درسازمان ملل

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، روز بین المللی خانواده در ایران پررنگ تر از تمام نقاط جهان جلوه می کند؛ مادرانی ابراهیمی که سینه ستبر کرده و جوانانشان را بی هیچ چشم داشتی در راه حق و دفاع از این  مرز و بوم قربانی کردند.

روز بینالمللی والدین فرصت مناسبی دانسته شده است تا از تلاش و ازخودگذشتگی همه والدین برای کودکان و خانواده خود در اقصی نقاط جهان قدردانی صورت گیرد.

روز بین المللی والدین را باید به خانواده های ایران زمین تبریک و تهنیت گفت؛ چرا که ریشه و اساس شکل گیری تربیت در خانواده رقم می خورد.

خانواده هایی با باورهای اصیل که انسانیت سر لوحه تربیتشان بوده که جوانانی چون باکری ها و همتها از دل این خانواده ها در عرصه دفاع از مردم بر امدند.

باید به بنیان گذاران این خانواده ها تبریک گفت که دشمن را به زانو دراورده اند، ریشه غیرت، اصالت ایرانی و مدیریت جهادی را باید در والدینی چون جهان آرا ها ایجاد کرد.  

والدین با هر رنگ، نژاد، مذهب، فرهنگ و ملیت؛ در همه نقاط جهان اولین سرپرستان و مربیان کودکان به شمار میروند.

والدین عناصر سازنده خانواده اند که در نظام حقوق بینالملل بشر به طور مجزا و یا با هم مورد توجه قرار گرفتهاند.

کنوانسیون حقوق کودک، حقوق بشر کودکان را به طور یکپارچه با حقوق بشر دیگر افراد مطرح میکند. این کنوانسیون متضمن مفاد جامعی ناظر بر اصول و موازین ناظر بر کودکان است که در ایران این کنوانسیون به نام عشق ولایت تعبیر می شود.

کنوانسیون حقوق کودک صریحاً در ماده 5 مقرر میکند که والدین در پرورش کودک مهمترین نقش را دارند. والدین کسانی هستند که از سطح رشد کودکان خود آگاهی کامل دارند و البته شیوهای که برای تربیت و پرورش کودک خود انتخاب میکنند بنا به سن و میزان رشد کودک متفاوت خواهد بود.

نان آورانی بی منت

در بسیاری جوامع پدران به عنوان نانآور، معلم اخلاق و رئیس خانواده شناخته میشدند. در برخی کشورها تأکید زیادی بر نقش پدران چه به لحاظ عملی و چه به لحاظ احساسی در رشد و پرورش کودکان وجود دارد. البته برخی تحقیقات جدید نیز بر ایفای نقش مؤثر و مشارکت فعال پدران در رشد کودکان تأکید دارند.

مادران آسمانی

مادران در خانواده نقش حیاتی ایفا میکنند. رابطه مادر- فرزندی برای رشد و پرورش کودکان حیاتی است. مادران صرفاً نگهداری کودکان را بر عهده ندارند، بلکه در برخی موارد نانآور خانواده نیز هستند. با این حال، مادران در بسیاری جوامع همچنان با چالشهای مهمی روبهرو هستند.

نکته قابل تأمل آنکه در عرصه بینالمللی همچنان بر تقسیم برابر مسئولیت میان زنان و مردان در خانواده تأکید شده و توسعه حمایتهای عمومی و اجتماعی از جمله گسترش مراکز نگهداری کودک به منزله راهکار عملی توصیه شده است.

اقدام سازمان ملل متحد در اعلام روز جهانی خانواده، که اقدامی جدید است (از سال 2012) گام مؤثری در جهت تقویت این نهاد به عنوان هسته اولیه همه جوامع انسانی به شمار میرود و در ضمن آن به نکات مهمی اشاره شده است که از جمله مسئولیت کودکان در قبال سایر افراد بهویژه والدین را میتوان نام برد؛ آموزهای که در تعالیم اسلامی نیز مورد تأکید بسیار است.

در واقع امروزه حضور هم پدر و هم مادر برای رشد و تربیت کودکان ضروری تلقی میشود تا هردو با ایفای نقش مؤثر و البته نه لزوماً مشابه یکدیگر، در همه عرصهها زمینه را برای رشد مناسب و همهجانبه کودکان فراهم کنند.

نظر شما
پربیننده ها