به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبى(ع)؛

آن که ولایت را نپذیرد، در وادى ما راه ندارد

هر که در کوى ولایت ره نمى ‏سپارد، جز از ناکجا آباد و بیراهه سر در نخواهد آورد، پایان راه غیر ما، ضلالت است و گمراهى و جهنم.
کد خبر: ۸۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰ - 30December 2013

آن که ولایت را نپذیرد، در وادى ما راه ندارد

خبرگزاری دفاع مقدس: سخنان و احتجاجات ائمه علیهم السلام عناصرى کلیدى و محورى دارد که تأمل و تعمق در آنها رهگشاى فهم بسیارى از تعابیر و احادیث ایشان به شمار مى رود. از جمله این عناصر محورى، تعبیر ایشان به "فرزند مکه و منا" است. این عبارت را که "انا ابن مکّه و منى؛ منم فرزند مکه و منا" را برخى ائمه علیهم السلام خصوصاً در مقابل طاغوت و حاکمان ستمگر بیان مى فرمودند. از جمله حضرت سجاد(ع) آن را مقابل یزید ذکر کردند.

امام حسن مجتبى(ع) نیز عیناً آن را در برابر معاویه اعلام فرمودند. معاویه بعد از پیمان صلح به آن حضرت گفت: "فضیلت و عظمت ما را ذکر کن." حضرت هم شروع به ایراد خطبه اى سراسر مشتمل بر فضایل و کمالات اهل بیت و وجود مقدس خود نمود و در ضمن آن فرمودند: "من فرزند مکه و منا هستم." و در این فراز کوتاه حقایقى بزرگ و اشاراتى سترگ براى فرزانگان به ودیعت گذاردند؛

۱ـ مکه مظهر توحید و جایگاه خانه خداست و سخن حضرت بدین معناست که حاکمیت حقیقى توحید و اسلام ناب در خانه ما و در ما خاندان مستقر است، نه در تو و پدران و فرزندانت که جز جرثومه شرک و کفر و الحاد نیستید.

۲ـ توحید و عبادت و بندگى خدا جز به امامت و ولایت ما اهل بیت، چه در بُعد فردى و چه در بُعد اجتماعى و چه در سطح امت یا در گستره جهان تحقق نمى یابد. آنکه ولایت ما را نمى پذیرد، هرگز در وادى ایمان راه ندارد.

۳ـ همه عصاره و خلاصه درخت در میوه آن و تمام محتوا و جوهره پدر در فرزند او متبلور است. جوهر و تمامیت کعبه و توحید و دین نیز در ما اهل بیت جلوه گر است. هرکه مى خواهد توحید و یگانگى خدا و اسلام ناب و حقیقت کعبه را به نظاره بنشیند، به من بنگرد.

۴ـ پدرم در بطن کعبه به دنیا آمد و من از بطن پدرم هستم. پس راز و رمز کعبه و باطن و روح خانه خدا امام معصوم و رهبر الهى است. هرکه در کوى ولایت ره نمى سپارد، جز از ناکجا آباد و بیراهه سر در نخواهد آورد. پایان راه غیر ما، ضلالت است و گمراهى و جهنم.

۵ـ اما "منى" قربانگاه است و تجلیگاه ایثار و فداکارى و جانفشانى و مظهر همه اینها جدّ ما رسول الله(ص) و پدر ما امیرالمؤمنین(ع)، یعنى همان مکتب اسلام ناب و ولایت علوى است. مکتب ما، مکتب جهاد و خون و شهادت و فداکارى است. حاکمان ستمگر و غاصب، تجسم خودخواهى بوده و همه را فداى خود مى کنند، اما ما اهل بیت تبلور خداخواهى هستیم و خود را فداى او و دین او مى کنیم و دیگران همه در سایه سار این فداکارى مى آرامند.


* * *

... بارى؛ در این زمان نیز فرزندان معنوى آن امام همام یعنى رهپویان کوى ولایت را مى شود که زبان بدین شعار گشوده و راه مکتب ولایت را بپیمایند و در مقابل استکبار جهانى و تهدیدات او فریاد کنند؛ "ما فرزندان مکه و مناییم" در مسیر خود به راستى ایستاده ایم و از هیچ تهدیدى باک نداریم که این، همواره راهبرد بزرگ ائمه ما در مواجهه با طواغیت و قدرت هاى جبار زمان بوده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار