سناتورهای آمریکایی در پی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران؛

عدم صداقت آمریکایی‌ها را پایانی نیست!

سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پایانی نیست و هر روز کار جدیدی در این زمینه از سوی سیاستمداران آمریکایی انجام می گیرد.
کد خبر: ۸۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ - 08June 2016

عدم صداقت آمریکایی‌ها را پایانی نیست!

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس؛ آمریکاییها همیشه نشان داده اند که به تعهدات خود پایبند نیستند و نمیخواهند دیوار بی اعتمادی بین دو تهران و واشنگتن از بین برود.

برطبق توافقات صورت گرفته بین ایران و شش کشور مذاکره کننده هستهای و تعهدات صورت گرفته در برجام تحریمهای اعمال شده علیه ایران در موضوعات هسته ای، موشکی و تروریسم در انتهای سال 2016 منقضی و برداشته خواهند شد و این در حالی است که دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به دنبال تمدید زمان انقضای این تحریمها هستند.

براساس این گزارش؛ یک سناتور ارشد در این باره گفته که تمایل دارد طرح مربوط به تمدید «قانون تحریمهای ایران» که در حال انقضاء است را تصویب کرده تا زمینه برای اعمال تحریمهای جدید علیه برنامه موشکی ایران فراهم شود.

چندین طرح نیز، تاکنون برای تمدید این قانون در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ارائه شده است.

سناتور «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا میگوید طرحی را با همکاری «کاردین» در دست تهیه دارد که امیدوار است از حمایت قوی نمایندگان هر دو حزب برخوردار باشد. جزئیات طرح این دو سناتور ارشد هنوز افشا نشده و دستیاران آنها در گفتوگو با رویترز گفتهاند اطلاعی از اینکه این طرح چه زمانی به کمیتههای مربوطه ارائه خواهد شد، ندارند.

این درحالی است که به گفته کاردین قانونگذاران آمریکایی هنوز بر سر طرحی که بتواند آرای کافی برای تصویب و تبدیل به قانون جذب کند، متحد نشدهاند.

کاردین دموکرات و کورکر جمهوری خواه از اعضای ارشد کنگره آمریکا هستند که با توافق هستهای ایران و قدرتهای جهانی مخالفت کرده اند.

ماه سپتامبر این دو عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا لایحه ای به کنگره پیشنهاد کرده بودند و از نمایندگان خواسته بودند با توافق هستهای ایران مخالفت کنند.

"کاردین" بعد از ناکامی نمایندگان جمهوریخواه در رد توافق هستهای با ایران، از آنها خواسته که برجام را بپذیرند و در عوض، راهکارهایی برای تقویت نظارت بر آن ارائه کنند.

بعد از اجرایی شدن «برجام»، «کاردین» طرحی را معرفی کرد که هدف آن افزایش نظارت واشنگتن بر این توافق هستهای است. این طرح، هنوز در مجلس سنا که اکثریت اعضای آن را جمهوریخواهان تشکیل میدهند به رأی گذاشته نشده است.

«کاردین» میگوید احساس میکند که این طرح هنوز معتبر است و او قصد دارد با اضافه کردن مادههای الحاقی، آن را به نحوی اصلاح کند که «قانون تحریم ایران» را تمدید کرده و چارچوبی قانونی برای اعمال تحریم موشکی علیه ایران فراهم آورد.

دو سناتور دموکرات حامی برجام، «تیم کاین» و «کریس مورفی» اواخر ماه گذشته طرحی جداگانه ارائه کردند که خواستار تمدید قانون تحریم ایران تا زمانی است که اوباما بتواند صلحآمیز بودن برنامه هستهای را تضمین کند.

همچنین با توجه به طرحهای مختلفی که از سوی سناتورهای آمریکایی برای ادامه تحریمهای ایران ارائه میشود، این بار سناتور جمهوری خواه "کِلی اَیوتی" به همراه ۱۸ سناتور دیگر، طرح تمدید تحریمهای ایران تا سال ۲۰۳۱ را به کنگره ارائه کردهاند که تحریمهای موشکی جدیدی را به تحریمهای موجود خواهد افزود.

در حالی که سناتورهای آمریکایی بدنبال وضع تحریمهای جدید علیه ایران هستند؛اوباما رییس جمهور این کشور هشدار داده که هرگونه تحریم جدید علیه تهران را وتو و امضاء نخواهد کرد.

سناتورهای آمریکایی آنقدر در ارائه طرحهای خود علیه ایران پافشاری میکنند بطوریکه سناتور «میچ مککانل»، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا گفته خواستار آن است که طرحی برای رأیگیری به صحن علنی بیاید که از حمایت دستکم 67 نماینده برخوردار باشد و بتواند وتوی احتمالی اوباما را باطل کند.

این اقدامات آمریکاییها نشان میدهد که عدم صداقت آنان را پایانی نیست و به فرموده رهبر معظم انقلاب که بارها هشدار دادند به صداقت قدرتهای جهانی در مذاکره هستهای با ایران شک دارند و بدگمان هستند، اذعان و ایمان بیاوریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار