جنگ افزارش شناسی 11/ گزارش دفاع پرس؛

5 موشکی که آمریکا در اختیار داعش گذاشت + عکس و مختصات

ایالات متحده آمریکا با تحویل انواع سلاح‌های دفاعی و تهاجمی به گروه‌های تروریستی تکفیری منطقه، از این گروه‌ها حمایت می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ - 26June 2016

5 موشکی که آمریکا در اختیار داعش گذاشت + عکس و مختصات

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: دستگاههای امنیتی آمریکا ضمن پشتیبانی از گروههای تروریستی تکفیری منطقه که در واقع ادامهدهنده راهبرد آنان در غرب آسیا هستند، با تحویل انواع سلاحهای دفاعی و تهاجمی، آنان را در جهت پیشروی و دستیابی به اهداف ترسیم شدهی خود تجهیز میکنند.

این جریان زمانی به واقعیت نزدیکتر میشود که منابع محلی و مردمی با پخش تصاویر و کلیپهایی در فضای مجازی از کمکهای تسلیحاتی آمریکا و بعضا برخی کشورهای اروپایی همپیمان، به گروههای تروریستی - تکفیری پرده برمیدارند، بهطوری که با اندکی تامل در فضای مجازی و رصد اخبار مربوطه می توان موارد متعددی را از نظر گذرانده و مورد کنکاش قرار داد.

در این رابطه بارها از سوی دولتمردان و نمایندگان مردمی عراق و سوریه شنیده شده که پهپادهای آمریکایی و یا هواپیماهای نظامیشان پروازهای بدون هماهنگی را بهمنظور شناسایی و کسب اطلاعات بر روی مواضع حساس انجام دادهاند؛ اطلاعاتی که نهایتا در اختیار معارضین قرار می گیرد.

برای نمونه میتوان به مشاهدات عینی فرماندهان و اعضای ارتش و بسیج مردمی عراق از پشتیبانی گسترده بالگردها و جنگنده بمبافکنهای آمریکایی از تروریستهای داعش در محورهای عملیاتی استانهای الانبار و صلاحالدین در قالب ارسال هوایی تسلیحات و مهمات و بمباران مواضع نیروهای نظامی عراقی در چند ماه اخیر اشاره کرد.

از آنجا که کشورهای سوریه و عراق از گردانهای زرهی قدرتمندی برخوردار بوده و از مدرنترین سامانههای زرهی چون تانکهای مختلف سری "تی" روسی بهرهمند هستند؛ که میتوانند همچون سکوهای پرتاب آتش در صحنه رزم ماشین جنگی دشمن را از کار بیاندازند؛ لذا آمریکاییها با درک این موضوع جهت ایجاد موازنه و مسدودسازی قدرت زرهی این دو کشور با در اختیار قرار دادن چندین مدل ارتقا یافته از موشکهای ضد زره تاو گروههای تروریستی - تکفیری را تجهیز کردهاند؛ که در این رابطه به بررسی فنی چند مدل از این نوع موشکها می پرازیم.

استفاده 40 کشور از موشک تاو

سامانه موشکی تاو نخستین سامانه موشکی ضد زره است که طراحی خوب و منحصربفرد آن موجب شده هنوز پس از سالها گونههای ارتقا یافته آن بهعنوان یک سامانه ضد زره کارآمد شناخته شود.

افزون بر این سامانه ضدزره تاو نخستین سامانه موشکی ضد زره نسل دوم است که تاثیر بسزایی در تفکر طراحی موشکهای ضد زره بر جای گذاشته است. این نام برگرفته از حروف آغازین عبارت موشک هدایتشونده سیمی با ردگیری اپتیکی پرتابشونده از پوکه است. این موشک در آمریکا با کد ام-71 نیز شناخته می شود. گونه پایه ای این موشک توسط شرکت هیوز در سال 1970 عملیاتی شد، و از آن پس موشک تاو بهعنوان شناختهترین و گسترده ترین موشک ضد زره در عرصه جهانی مطرح شد که بیش از 600 هزار فروند از آن در طی 40 سال گذشته برای بیش از 40 نیروی نظامی مختلف توسط شرکت ریتون تولید شده است.

طی 12 هزار آزمایش این موشک که از سال 1970 تاکنون انجام پذیرفته ضریب اطمینان برخورد آن به هدف بیش از 93 درصد گزارش شده است.

این سامانه موشکی در اختیار بیش از 36 کشور جهان بوده و کشورهای مختلفی از جمله ایران از روی این موشک الگوبرداری کرده و آن را به محصولات بومی تبدیل کردهاند.

تاو سامانه موشکی ضد زره سنگینی است که افزون بر قابلیت نصب زمینپایه توانایی شلیک از انواع خودروهای رزمی زرهی و نیز انواع بالگردهای تهاجمی را دارا است.

این سامانه متشکل از یک فروند موشک و موشک اندازی است که از آن برای هدفگیری و انهدام تانکها و استحکامات و دیگر اهداف استفاده می شود. افزون بر این موشک تاو می تواند سنگرهای بتونی بسیار محکم و مواضع توپخانه ای دشمن که در برد موشک قرار دارند را مورد هدف قرار دهد.

توانایی بالای ردگیری و کنترل موشک باعث شده تا احتمال برخورد با هدف زیاد باشد موشک تاو پایه در جنگ های مختلفی ازجمله جنگ ویتنام و جنگهای منطقه غرب آسیا به کار گرفته شده است. در می 1972 سربازان آمریکایی برای نخستین بار از موشک های تاو در طول جنگ ویتنام استفاده کردند. همچنین در اکتبر همین سال اسرائیل از این موشک علیه تانک های مصری و سوری استفاده نمود.

 ناکارآمدی جمینگهای فروسرخ در برابر موشک تاو/ مرگ پسر صدام با استفاده از موشک تاو *

در طی جنگ ایران و عراق ایران از این موشکها علیه تانک های عراقی بهره برد در طی سال 1991 نیروهای عربستان سعودی و آمریکایی از هزاران فروند موشک تاو بر ضد حجم انبوه تانک های و نفربرها و انواع خودروهای رزمی و نظامی عراق استفاده کردند. به گونهای که این موشک را عنصر اصلی نابود کننده توان رزهی و نظامی عراق می دانند این وضعیت در شرایطی بود که نیروهای عراقی به طور گسترده از جمینگهای فروسرخ با هدف اختلال در عملکرد موشک تاو استفاده می کردند. در طول سال 2003 نیز نیروهای آمریکایی از این موشک علیه نیروهای عراقی استفاده کردند چنان که با استفاده از این موشک در تاریخ 22 ژولای 2003 پسران صدام به هلاکت رسیدند.

* گونههای مختلف موشک تاو

از این مدل موشک تاکنون در 5 گونه عملیاتی ارائه شده که به لحاظ بهکارگیری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تیرانداز نیز معمولا با این تفاوتهای اندک آشنا است. این 5 مدل تاو پایه، تاو ارتقا یافته، تاو -2، تاو 2 ای و تاو 2 بی نام دارند.


مدلهای مختلف موشک تاو

* پوکه موشک تاو

پوکه این موشک لوله ای و از جنس فایبر گلاس است که موشک درون آن قرار می گیرد، پوکه موشک را در طی انبارداری و جابه جایی از هر گونه آسیب محیطی یا فیزیکی محفوظ می دارد. همچنین هنگام شلیک موشک آن را در سامانه شلیک محکم نگه می دارد و در طول شلیک نیز ارتباطات الکترونیکی لازم را با موشک انداز برقرار می کند.

*
سامانه موشک انداز تاو

موشک انداز تاو شامل سه پایه، مجموعه متحرک، ردگیر روزانه، دوربین دید در شب، مجموعه هدایت موشک و یک موشک پوکه گذاری شده است. وزن سامانه با تمام قطعات و جعبههای حمل آن حدود 121 کیلوگرم می رسد. این موشک انداز میتواند هر چهار پیکره بندی موشکهای تاو را که در انواع مختلف میباشند شلیک کند. البته وزن موشک انداز بهبودیافته تاو 2 با تمام قطعات و جعبه های حمل آن حدود 116 کیلوگرم و با احتساب موشک درون پوکه، وزن آن تا حدود 150 کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

افزون بر پایه، موشک تاو ظرفیت لازم را جهت نصب روی طیف گسترده ای از خودروهای نظامی و زرهی و نیز بالگردهای تهاجمی را داراست؛ به گونه ای که 15 هزار دستگاه خودرو و بالگرد در ارتش آمریکا به سامانه شلیک موشک تاو مجهز هستند.

*تولید نوع پیشرفته موشک تاو در ایران

نوع پیشرفته این موشک در ایران با نام توفان تولید میشود؛ این موشک قابلیت انهدام اهداف زرهی ثابت و متحرک را دارد و از سیستم هدایت نیمهاتوماتیک دستوری بر مبنای خط دیدsaclos  بهره میبرد.

تیرانداز این موشک کافی است قبل از پرتاب ریتکل دوربین چشمی را روی هدف مورد نظر ثابت نگهدارد و شلیک کند. بدین ترتیب دوربین ردیاب روی هدف قفل کرده و در طول پرواز دستورهای کنترل را به صورت خودکار از دستگاه هدایت ام جی اس دریافت و از طریق سیم هدایت برای بخش کنترل موشک ارسال می کند. همچنین این موشک علیه اهداف دریایی و پروازی ارتفاع پست نیز استفاده می شود.

*مشخصات فنی موشک تاو پایه

نخستین گونه موشک تاو، تاو پایه با حداقل برد 65 متر و حداکثر برد و حداکثر برد 3 هزار متر است. تاو پایه موشکی به وزن 18کیلوگرم است که با احتساب پوکه 25 کیلوگرم وزن دارد. این موشک طولی برابر با 116 سانتی متر دارد که با کمک موتور پرواز سوخت جامد امکان رسیدن به بیشینه برد و بیشینه سرعت 299 متربر ثانیه را دارا است. با هدف کاهش احتمال آسیب دیدن تیرانداز در کاربردهای شلیک از بالگرد با تغییر طول سیم دوک پره موشک تاو پایه به 3750 متر افزایش یافت. موشک تاو پایه به سرجنگی خرج گود یک مرحله ای به قطر 127 میلی متر و وزن 3 کیلو 9 دهم مجهز است که 2/45 کیلوگرم آن ماده شدیدالانفجار است، این سرجنگی توان نفوذی برابر با 600 میلی متر در زره ایجاد می کند.



سامانه موشکی تاو منصوب بر خودوری تاکتیکی

*دومین موشک تاو مجهز به پراب با قابلیت نفوذ بیشتر

دومین گونه موشک تاو، تاو بهینه شده است که در سال 1982 عملیاتی شد و مجهز به سرجنگی بهبود یافته با قطر 127 میلی متر است که برای نفوذ بیشتر به پراب مجهز شده است.

این گونه نیز میتواند اهدافی را مورد اصابت قرار دهد که فاصله آنها با موشک انداز حداقل 65 و حداکثر 3750 متر باشد، تاو بهبود یافته موشکی به وزن 19 کیلوگرم است که با احتساب پوکه 25 کیلوگرم وزن دارد. موشک پیش از پرتاب طولی برابر با 116 سانتی متر دارد اما پس از پرتاب، پراب موجود در دماغه موشک به طول 37 سانتی متر باز می شود که موجب افزایش دور ایستایی موشک می شود. با کمک موتور پرواز سوخت جامد امکان رسیدن به پیشینه برد 3750 متر و بیشینه سرعت 296 متر بر ثانیه را دارا است. موشک به سرجنگی خرج گود یک مرحله ای به قطر 127 میلی متر و وزن 3/9 کیلوگرم مجهز است که 2/45 کیلوگرم آن به ماده شدیدالانفجار اختصاص دارد این سرجنگی نفوذی برابر با 800 میلی متر در زره ایجاد می کند.

*موشک تاو- 2 با قابلیت دریافت سیگنالهای حرارتی


سومین گونه موشک تاو موشک تاو -2 است که در سال 1983 ارائه شد. مزیت اینگونه نسبت به نوع بهبود یافته، بهره گیری از سر جنگی 152 میلی متری و یک پراب بلند است. این موشک علاوه بر دارا بودن لامپ زنون به منبع حرارتی نیز مجهز است، و سیگنال حرارتی باعث عملکرد بهتر سامانه در صورت بروز اخلال ها و اقدامات متقابل شده و باعث سازگاری دوربین الکترواپتیکی می شود که بخشی از سامانه موشک انداز تاو محدود می شود. تغییراتی که در موشک تاو صورت گرفته عبارتند از یک لینک جدید هدایتی با سرجنگی 152 میلی متری، موتور پرتاب و پرواز بهبود یافته و پراب بلندتر.

تاو- 2 موشکی به وزن 22 کیلوگرم است که با احتساب پوکه 28 کیلوگرم وزن دارد. این موشک پیش از پرتاب طولی برابر با 116 سانتی متر دارد که با کمک موتور پرواز سوخت جامد امکان رسیدن به بیشینه برد 3750 متر و بیشینه سرعت 329 متر بر ثانیه را دارا است. پس از پرتاب پراب موجود در دماغه موشک به طول 44/2 سانتی متر باز می شود که موجب افزایش دور ایستایی موشک می شود. موشک به سر جنگی خرج گود تک مرحله ای به قطر 152 میلی متر و وزن 5/9 کیلوگرم مجهز است، که 3/6 کیلوگرم آن به ماده شدیدالانفجار اختصاص دارداین سرجنگی توان نفوذی برابر با 900 میلی متر در زره ایجاد می کند.

*تاو 2 ای؛ باقابلیت نفوذ 1000 میلیمتری در زره

چهارمین نوع موشک تاو مدل 2 ای هست که در سال 1987 ارائه شد و تاکنون بیش از 118 هزار فروند از آن تولید شده است. این موشک مجهز به سرجنگی دو مرحله ای است که امکان درگیری با زرههای واکنشگر را فراهم می سازد.

تاو 2 ای موشکی به وزن 22/5 کیلوگرم است که با احتساب پوکه 29 کیلوگرم وزن دارد. همچنین این موشک به سر جنگی خرج گود دو مرحله ای به قطر 152 میلی متر و وزن 5/9 کیلوگرم مجهز است، که 3/6 کیلوگرم آن به ماده شدیدالانفجار اختصاص دارد. این سرجنگی نفوذی برابر با 1000 میلی متر در زره ایجاد می کند.

*مشخصات فنی موشک تاو 2 بی

پنجمین نوع موشک تاو 2 بی نام دارد که در سلا 1991 ارائه شد و تاکنون بیش از 20 هزار فروند از آن تولید شده است این موشک نسبت به گونه های پیشین با تغییر اساسی در بخش سرجنگی مواجه شده است. به گونه ای که به جای سرجنگی با مکانیسم خرج گود به دو سر جنگی از نوع پرتابه شکل یافته انفجاری مجهز است. این موشک با پرواز بالای خط دید امکان درگیری با بخش فوقانی تانک را به دست می آورد که نسبت به سایر بخش های تانک ضعیف تر است. تاو بی موشکی به وزن 22 کیلوگرم است که با احتساب پوکه 29 کیلوگرم وزن دارد.

این موشک طولی برابر با 116 سانتی متر دارد که با کمک موتور پرواز سوخت جامد امکان رسیدن به بیشینه برد 3750 متر و بیشینه سرعت 309 متر بر ثانیه را دارا است. این موشک به دو سر جنگی پرتابه شکل یافته انفجاری به قطر 127 میلی متر مجهز است. موشک تاو 2بی اگر از سکوی زمینی پرتاب شود می تواند اهدافی را مورد هدف قرار دهد که حداقل در فاصله 288 متری قرار دارند و چنانچه از خودرو شلیک شود، می تواند اهدافی را که در فاصله 200 متری آن قرار دارند را مورد هدف قرار دهند.

*بخش های مختلف سامانه موشکی تاو

سامانه موشکی تاو مشتمل بر موشک و موشک انداز است موشک تاو از سه بخش اصلی مشتمل بر پیشانی، میانی و بخش انتهایی تشکیل می شود.

قسمت پیشانی و جلوی موشک دربرگیرنده سرجنگی و مجموعه الکترونیک موشک است. در بخش میانی موشک موتور پرواز و بالک ثابت قرار گرفته است لازم است که به مجموعه موشک بخش پوکه نیز اضافه شود.

* مجموعه جلویی موشک (سرجنگی)

این مجموعه متشکل از سرجنگی و زیرمجموعه الکترونیک موشک است.  در تمام مدل های موشک تاو برای منفجر کردن موشک یک سوئیچ گنبدی شکل وجود دارد و در گونه های تاو بهبود یافته 2 و تاو 2 ای این بخش دارای پراب نیز می باشد.

همچنین به جز موشک تاو 2 بی، کلیه موشکهای تاو دارای سرجنگی خرج گود متعارف، مخروط مسی و یک چاشنی است که در قسمت عقبی خرج قرار گرفته است. سرجنگی تاو 2 ای از نوع خرج گود دو مرحله ای است. سرجنگی تاو نوع پرتابه شکل یافته انفجاری است.

کلیه مدارات که کارکردهای الکترونیکی حین پرواز را انجام می دهند، در مجموعه جلویی موشک قرار دارند. وظیفه این بخش، دریافت سیگنالهای هدایت از مجموعه هدایت موشک و اصلاح مسیر پرواز موشک برای تطبیق دادن با خط دید است.


*مجموعه میانی موشک تاو

این مجموعه متشکل از موتور پرواز بال ها، باتری حرارتی و ژیروسکوپ است. این بخش از موشک دارای سه باتری حرارتی است. وظیفه ژیروسکوپ تثبیت موشک در حین پرواز و ارائه اطلاعات مربوط به وضعیت موشک است. موتور پرواز یک راکت سوخت جامد است که در آن دو نازل در داخل بدنه موشک به صورت کج قرار گرفته اند. موتور پرواز به مدت 1/6 دهم ثانیه می سوزد و نیروی لازم برای پرواز کامل موشک را تامین می کند.


*مجموعه انتهایی موشک تاو


این مجموعه متشکل از دوک، موتور پرتاب، سامانه کنترل عملگر، کپسول حاوی گاز هلیم، بالک های متحرک، لامپ زنون و سیگنال حرارتی است. در بخش عقبی موشک دو دوک وجود دارد که هر کدام 3750 متر سیم به دور آن پیچیده شده است.

موتور پرواز تاو راکت سوخت جامدی است که بطور کامل در پوکه می سوزد و پیش از خروج موشک از پوکه، خاموش می شود. وظیفه آن تامین نیروی رانش لازم جهت پیشبردن موشک تا نقطهای است که موتور پرواز بتواند بدون وارد کردن هرگونه آسیب به تیرانداز، روشن شود. در مجموعه تحتانی موشک تاو چهار بالک پرواز وجود دارد، زمانی که این موشک از پوکه خارج می شود این بالک ها از داخل بدنه بطرف بیرون باز می شوند. 

همچنین این موشک مجهز به لامپ زنون است که با نور فروسرخی که از خود منتشر می کند موقعیت موشک را برای موشک انداز نمایان می سازد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار