جان کربی: از منطقه خاورمیانه دست برنمی‌داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سیاست خارجه کشورش در قبال منطقه خاورمیانه گفت: آمریکا از خاورمیانه دست برنخواهد داشت و حضور نظامی ما در آنجا ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸ - 12June 2016

جان کربی: از منطقه خاورمیانه دست برنمی‌داریم

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،  «جان کربی» سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه مفصلی که روزنامه القدس العربی با وی انجام داد، ضمن اشاره به سیاست خارجه آمریکا در قبال منطقه خاورمیانه اظهار داشت: آمریکا از خاورمیانه دست برنخواهد داشت و حضور نظامی آن در آنجا ادامه دارد.

وی به توافق اتمی با ایران اشاره کرده و گفت با این وجود اختلافات ما با ایران هنوز عمیق است.

کربی در خصوص بحران سوریه و یمن تاکید کرد که راهکار سیاسی و گفت وگو تنها راه حل بحران این دو کشور است.

در زیر متن این مصاحبه آمده است:

*گفته می شود پس از توافق هستهای روابط مستحکمی بین واشنگتن و تهران و به ضرر کشورهای عرب  حوزه خلیج فارس برقرار شد نظر شما در این خصوص چیست؟

-با اطمینان می گویم که پس از حدود دو سال مذاکرات با اتحادیه اروپا و گروه 5+1 و چند ماه تلاش برای اجرای توافق اتمی می توان گفت که پایبندی به برجام ضامن این خواهد بود که برنامه اتمی ایران مسالمت آمیز باقی خواهد ماند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اقداماتی را در راستای تقویت تعهد به برجام اتخاذ کرد که نمونه آن نظارت مداوم بر تاسیاست اتمی ایران است.

اختلافات عمیق بین آمریکا و ایران پابرجاست

به هر حال با وجود اجرای توافق اتمی هنوز اختلافات عمیقی بین آمریکا و ایران وجود دارد و آمریکا همچنان با برخی اقدامات ایران که آن را تهدیدی برای شرکای عرب خود در منطقه خلیج فارس می داند، به شدت مخالف است.

به عبارت دیگر همچنان تحریم های ما بر ایران در ارتباط با برخی مسائل از جمله ادامه برنامه موشکی پابرجاست به اضافه اینکه آمریکا تحریم های جدیدی را بر برخی شخصیت ها و شرکت های مرتبط با توسعه برنامه موشک های بالستیک اعمال کرده است زیرا این اقدام را نقض تعهدات بین المللی می داند.

ما در دفاع از امنیت خود و متحدان و شرکای آمریکا در منطقه کوتاهی نخواهیم کرد.

*نظر شما در مورد حملات هوایی روسیه با مشارکت نیروهای نظام بشار اسد در سوریه چیست؟

- ما به وضوح نگرانی خود را در این خصوص ابراز داشته و در مناسبت های متعدد اعلام کردیم و اکنون از نزدیک با روسیه همکاری داشته و تلاش داریم راهکاری را برای اجرای بهترین توافق برای توقف اقدامات خصمانه در سوریه ایجاد کنیم.

روند سیاسی مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل طبق قطعنامه 2245 بهترین فرصت صلح در سوریه است و این چیزی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز به طور علنی اعلام کرد مبنی بر اینکه ما و جامعه جهانی به این روند متعهد هستیم و به همین دلیل کری رهبری تلاش هایی که در راستای تمدید توقف عملیات خصمانه در سوریه در جریان است، در دست گرفته است.

هر چند این تلاش ها در سطح عالی نیست اما در کاهش میزان خشونت موثر واقع شده و موجب نجات جان بسیاری از سوری ها شد وعلاوه بر این زمینه ادامه گفت وگوهای سیاسی را فراهم کرد.

سفرهای پی در پی مسئولان آمریکا به مناطق تحت تسلط کُردها

*اکنون شاهد سفرهای پی در پی مسئولان آمریکایی به مناطق تحت تسلط کردها و نیز کمک های آمریکا به آنان هستیم، حال آنکه کُردها تمایل خود برای جدایی از سوریه را پنهان نکرده و علاوه بر این عرب های مناطق تحت تسلط خود را به اجبار از آن بیرون راندند، در این مورد چه نظری دارید؟

-درخصوص سوریه سیاست های ما کاملا روشن بوده و هست به این معنی که در تلاش برای حفظ یکپارچگی این کشور و امنیت و نهادهای دولتی آن بوده و می کوشیم یک دولت لائیک متشکل از تمام طوایف تشکیل شده که در دولت نقش مناسبی داشته باشند و این موضعی است که تغییری نکرده است.

پیشنهاد عربستان برای دخالت زمینی در سوریه

* عربستان پیشنهاد دخالت زمینی در سوریه برای مبارزه با داعش را مطرح کرد و همزمان با آن باراک اوباما از کشورهای عربی خواست مسائل خود را حل و فصل کنند، چرا با این پیشنهاد سعودی مخالف هستید؟

- دولت سعودی آمادگی خود برای تلاش هرچه بیشتر در مبارزه با داعش اعلام کرد که این امر با تمایل واشنگتن برای تسریع حملات بین المللی و شکست داعش همزمان شد و حال آنکه عربستان برای به دست گرفتن رهبری کشورهای اسلامی برای مبارزه با داعش اعلام آمادگی کرده است و ما نیز مشوق آن بوده و از این تلاش ها قدردانی می کنیم.

اما فراموش نکنیم که عنصر اصلی موفقیت عملیات علیه داعش در اتکا به نیروهای داخلی و به عبارت بهتر نیروهای سوریه نهفته است و ائتلاف بین المللی علیه داعش نیز به این تلاش ها متعهد است.

* چرا آمریکا در ائتلاف نظامی علیه یمن مانند سوریه حضور موثری ندارد؟ چرا هیچ ابتکار عمل سیاسی از سوی واشنگتن برای حل و فصل بحران یمن دیده نمی شود؟

- آمریکا همواره اعلام کرده است که کاملا بر این باور است که کشمکش در یمن راه حل نظامی ندارد و فقط راهکاری سیاسی است که می تواند بحران های انسانی و سیاسی که گریبان گیر این کشور شده است، حل کند و جامعه جهانی نیز کاملا حامی تلاش های اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن است.

ما بر این باوریم که گفت وگوهای یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل در کویت بهترین فرصت ممکن برای دستیابی به حل و فصل سیاسی فراگیر در یمن به شمار می آید و در عین حال تاکید داریم که هیچ کس جز طرف های مرتبط با مسائل یمن نمی توانند ضامن موفقیت این گفت وگوها باشند.

عربستان شریک قدرتمند منطقهای است

*ارزیابی شما در مورد قانون مصوب کنگره آمریکا در مورد حق شکایت کشورها و یا افراد در ارتباط با حوادث 11 سپتامبر چیست؟

-آمریکا متعهد است که به خانواده تمام قربانیان این حادثه کمک کند و با آنان اعلام همدردی می کند اما در عین حال نگرانی خود را از این قانون ابراز داشتیم زیرا عربستان شریک مهم منطقه ای آمریکا در خصوص بسیاری از مسائل در سطوح مختلف به شمار می آید و روابط ما با آن قوی بوده و به تعمیق و توسعه تعامل مشترک با آن ادامه می دهیم.

*برخی گزارش ها حاکی از این است که توجه آمریکا به منطقه خاورمیانه کاسته شده است آیا این درست است؟

به زبان ساده می توان گفت که این گزارش ها اشتباه است و واقعیت این است که آمریکا در مسائل متعدد خاورمیانه از جمله تلاش برای دستیابی به راه حل سیاسی بر اساس مذاکره برای بحران سوریه و نابودی داعش حضور دارد.

* رهبران کُرد در عراق همواره از یک دولت کُرد و امکان جدایی طلبی صحبت می کنند و در این میان موضع حمایت جویانه شما از کُردهای سوریه این برداشت را ایجاد می کند که رویکرد جدید آمریکا مبتنی بر قبول تفکر دولت کُرد یکپارچه است، آیا این صحت دارد؟

- سیاست ما در خصوص وحدت اراضی عراق همچنان به حال خود باقی است و ما حامی عراق قدرتمند و یکپارچه با حاکمیت کامل هستیم و به نظرم در بخش مربوط به سوریه به این پرسش پاسخ دادم.

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار