محمدحسین یادگاری:

تحقق جهاد کبیر از طریق شناسایی قرارگاه دشمن ممکن است/ با لبخند به دشمن جهادکبیر محقق نمی‌شود

مسئولان و تمام افرادی که می‌خواهند و باید در زمینه جهاد کبیر قوی باشند باید قرارگاه دشمن که نقطه مقابل ماست را شناسایی کنند.
کد خبر: ۸۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ - 13June 2016

تحقق جهاد کبیر از طریق شناسایی قرارگاه دشمن ممکن است/ با لبخند به دشمن جهادکبیر محقق نمی‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مقوله جهاد در دین اسلام بسیار مورد تاکید قرار دارد و جهاد در دین ما در دو بخش اصغر و اکبر مطرح میشود، به طوریکه جهاد اکبر که جهاد در معنویت است زمینهساز جهاد اصغر یعنی جنگ مادی مطرح شده است.

جهاد اکبر یا همان جهاد کبیر در کتاب آسمانی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته و مقام معظم رهبری نیز در بازدید از دانشگاه افسری این مسئله را مورد تاکید مجدد قرار دادند که این امر نشان از اهمیت این مقوله دارد.

جهاد کبیر به مفهوم ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت در برابر دشمنان دین و کسانیکه در ظاهر، سلطهای در دنیای مادی اطراف ما دارند، از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده است و از این رو باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد.

در زمینه تشریح و تحلیل مقوله جهاد کبیر و چگونگی تحقق آن در جامعه امروز با محمدحسین یادگاری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق جهاد دانشگاهی گفتوگو کردیم.

- به طور کلی جهاد کبیر که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، به چه مفهوم است و در شرایط فعلی کشور چگونه تحلیل میشود؟

یادگاری: جهاد کبیر مقوله بسیار مهمی است که در قرآن و از سوی ائمه معصوم ما بسیار بر آن تاکید شده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید موکد کردند، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) نیز در این زمینه بسیار سفارش کرده بودند و در رابطه با جلوگیری از سازش و جلوگیری از نفوذ توصیههایی از امام خمینی داشتیم.

در جامعه امروز نیز در شرایطی که برخی خواب برگشت آمریکا و استعمار به کشور ما را میبینند همه و بخصوص مسئولان کشور باید هوشیار و با بصیرت باشند، کسانی که در مجلس و قوه مجریه مسئولیت میگیرند باید افرادی باشند که در زمینه جهاد کبیر بسیار قوی باشند.

- قوی بودن در زمینه جهاد کبیر به چه معناست و مسئولان چگونه میتوانند در این زمینه قوی باشند؟

یادگاری: مسئولان و تمام افرادی که میخواهند و باید در زمینه جهاد کبیر قوی باشند باید قرارگاه دشمن که نقطه مقابل ماست را شناسایی کنند.

مقام معظم رهبری نیز فرمودند در دوران دفاع مقدس هر لحظه و هر روز جابهجایی و جایگاه دشمن را در منطقه شناسایی و براساس آن برنامهریزی میکردیم تا از فشارهای دشمن در منطقه جلوگیری کنیم.

صددرصد در شرایط فعلی نیز در داخل کشور باید قرارگاهی وجود داشته باشد و مسئولان در هر لحظه و هر زمان باید به رصد حرکتهای استعمار به خصوص آمریکا و اسرائیل بپردازند و جایگاه آنها را شناسایی و براساس آن برنامهریزی کرده و اجازه ندهند آنها در مملکت ما به هدفشان برسند. به طور مثال یکی از برنامههایی که در دستور کار برخی مسئولان اجرایی هست این است که برجام 2، 3 و 4 را اجرا کنند در حالیکه در برجام یک موفق نشدند و قرار شد یک سری مشکلات و مسائل اقتصادی از این طریق حل شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

البته مقام معظم رهبری با قاطعیت جلوی این حرکت را گرفتند و فرمودند اگر مذاکرهای داشتیم فقط در رابطه با مسئله هستهای بود که در این زمینه هم هزینه گزافی را پرداخت کردیم.

- در زمینه جهاد کبیر در حال حاضر مسئولان در چه مرحلهای هستند؟

یادگاری: در جریان برجام بدعهدی آمریکا را برای چندمین بار دیدیم ولی متاسفانه برخی مسئولان هنوز اقدام اساسی و قاطعی را در رابطه با شرایط اخیر انجام نمیدهند.

در مورد بلوکه کردن و دستدرازی به مقدار پولی که ما در بانکها داشتیم هیچ اقدام اساسی انجام نمیشود و نمیگویند که این مسائل چه ارتباطی به برجام دارد.

در این رابطه تمام نیروهای ارزشی و انقلابی کشور از قوه مجریه به خصوص رئیسجمهور و وزیر امور خارجه میخواهند که قاطعانه در برابر این حرکتهای ضد انسانی و ضد نظام جمهوری اسلامی بایستند و جلوی آن را بگیرند که این کار همان جهاد کبیر به شمار میرود.

- مسئولان باید چه کاری انجام دهند تا جهاد کبیر را محقق کرده باشند؟

یادگاری: مسئولان نباید طرف مقابل را دوست خود بدانند بلکه طرف مقابل را باید دشمنی تمام عیار بدانند که با نظام جمهوری اسلامی مخالف است و میخواهد نظام جمهوری اسلامی در صحنه سیاسی و جغرافیایی حضور نداشته باشد بنابراین باید مقابله قاطع با آنها انجام داد.

ما اقداماتی را از طرف آمریکا و حتی 1+5 در منطقه دیدیم و مخالفتشان با نظام جمهوری اسلامی محرز است، اینها دوست ما نیستند.

دوستان ما نیروهای مقاومت در منطقه هستند، نیروهای مستضعفی که در منطقه حضور دارند و ما باید برای کمک به آنها هر اقدامی که از دستمان برمیآید انجام دهیم.


* یک مسیر تحقق جهاد کبیر اقتصاد مقاومتی است

- بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری میتواند نوعی جهاد کبیر محسوب شود؟

یادگاری: بله وقتی پایههای اساسی یک نظام بخواهد قوی باشد صددرصد زیرساخت اقتصادی آن نیز باید مناسب و قوی شود که این امر از طریق تحقق اقتصاد مقاومتی محقق میشود.

همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند باید برای اقتصاد مقاومتی یک قرارگاه داشته باشیم، همچنان که در رابطه با مسائل فرهنگی باید قرارگاه فرهنگی داشته باشیم تا این قرارگاه نقشه راه را به ما نشان دهد.

برای اقتصاد مقاومتی نیز باید قرارگاه داشته باشیم یعنی باید زیرساختهای مناسبی را فراهم کنیم که این زیرساختها به دشمن اجازه ندهد که از این نقطه به ما ضربه بزند و برای کشور ما برنامهریزی کند.

سیستم دولتی و اجرایی نباید در مسائل اقتصادی که مربوط به ملت است دخالت داشته باشد، باید جلوی قاچاق گرفته شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار