دفاع پرس منتشر کرد؛

تصویری از "شمس" جبهه‌ها در کنار شهیدسیدمحمدباقر حکیم

"شمس" نام مستعار سردار "محمدرضا نقدی" در دوران دفاع مقدس بود. وی فرماندهی لشکر 9 بدر که متشکل از نیروهای مجاهد و احرار عراقی بود را بر عهده داشت.
کد خبر: ۸۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ - 14June 2016

تصویری از

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سال گذشته در مطلبی به معرفی شمس جبههها پرداختیم(+). شمس همان سردار محمدرضا نقدی است که این روزها رئیس سازمان بسیج مستضعفین است. وی در دوران دفاع مقدس و پس از سردار شهید اسماعیل دقایقی فرماندهی لشکر 9 بدر عراق را بر عهده گرفت. تاکنون تعداد معدودی تصویر از وی در دوران دفاع مقدس در رسانهها منتشر شده است. اینک خبرگزاری دفاع مقدس در تصویری که از رزمندگان عراقی لشکر بدر در دوران دفاع مقدس به دست آورده است، سردار نقدی در کنار آیت الله شهید سیدمحمدباقر حکیم را نشان میدهد که در زیر میبینید:

** لشکر 9 بدر

تا پیش از عملیات بیت المقدس در سال 1361 که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، نیروهای مجاهد عراقی به صورت داوطلبانه در کارهای تخصصی مانند تکنسین فنی، مترجمی اسرای عراقی و شنود مکالمات بی سیم بعثی ها در برخی یگان ها نقش داشتند. به گفته ی محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دفاع مقدس بعد از آزادسازی خرمشهر تصمیم گرفته شد تا تیپی با استفاده از نیروهای عراقی سازماندهی شود تا در جریان پیشروی در خاک عراق و ورود به شهرها و روستاهای عراق نقش داشته باشند و پس از مدتی بتوانند مستقل بشوند و به عراق برگردند و در راستای آرمانشان که سرنگونی رژیم بعثی صدام بود فعالیت کنند.

هسته اولیه این تیپ، در سال 1362 در شرق بصره شکل گرفت. در آنجا از تعدادی رزمنده مسلمان عراقی گردانی به نام "شهید صدر" تشکیل و در پدافند پاسگاه زید به کار گرفته شد. این گردان زیر امر لشکر 7 ولیعصر(عج) خوزستان قرار داشت. در عملیات خیبر صحبت تشکیل تیپ امام صادق(ع) از این نیروها بود که مدتی بعد با تیپ امام حسن(ع) ادغام شدند و این تیپ در عمل پایدار نماند.

در عملیات بدر، این نیروها با عنوان گردانهای شهید صدر در کنار لشکر 25 کربلا، قرارگاه نجف 2 را تشکیل دادند و اقدامات درخور توجهی از آنان مشاهده شد. بعد از عملیات بدر نیز مسئولیت پدافند قسمتی از هور را به عهده گرفتند و در تدابیر بعدی مسئولان سپاه، قرار شد که ترکیب این نیروها با نیروهای قرارگاه رمضان، "تیپ بدر" را به وجود آورد و عشایر مبارز تحت امر قرارگاه نصرت نیز در چارچوب این تیپ قرار بگیرند.

در این تیپ، کادرهایی از سپاه نیز حضور داشتند که بیشتر برای انتقال تجربه و نیز جهت استحکام بافت تیپ و قوام تشکیلات آن در کنار مجاهدان عراقی تلاش میکردند. عملیات قدس 4 نخستین تجربه این تیپ در زمینه عملیات محدود به شمار میرود که عملیات موفقی بود. این عملیات در 1 مرداد 1364 در بخشی از هور انجام شد. این نیروها قبل از اجرای عملیات پدافند همین منطقه را بر عهده داشتند. شناسایی دقیق، ارتباط قوی بین نیروهای عملکننده و فرماندهی، توجیه خوب نیروهای عملیاتی، فعال بودن پست شنود، سرعت عمل و هماهنگی مناسب غواصان از دلایل موفقیت این عملیات بود.

قرار گرفتن برادران عراقی در ردههای مسئولیتی با توجه به کیفیتهای خوبی که داشتند باعث شد که خیلی متعهدانه با مسائل برخورد کنند. این کار روی نیروهای بسیجی عراقی نیز مؤثر بود و در هدایت و ارتباط نیرو با مسئولان تأثیر خود را نشان داد. در رده فرماندهان و معاونان گردان هم از برادران مجاهد عراقی استفاده شد که خیلی خوب کار کردند. همین طور واحد اطلاعات و عملیات نیز نقش مؤثر و عملکرد مناسبی ایفا کرد.

رزمندگان عراقی لشکر بدر در دوران دفاع مقدس در عملیات های مختلفی به خصوص در غرب کشور و زیر نظر قرارگاه رمضان و با همکاری اتحادیه میهنی کردستان عراق نقش آفرینی داشتند. شهید دستغیب، شهید صدر، شهید بهشتی و انصارالحسین نام های برخی از گردان های این لشکر بود.

** مجاهدان و احرار

نیروهای این یگان 2 دسته بودند. دسته نخست مجاهدان بودند که از ابتدا در شکل گیری این تیپ نقش داشتند. این دسته نیز شامل 2 گروه بود. یک گروه نیروهای نظامی متشکل از افسران، درجهداران و سربازان عراقی بود که اوایل جنگ پناهنده شدند، اینها افراد با ایمانی بودند که بیشتر جنبه نظامی داشتند. گروه دوم نیروهای مردمی بودند که بیشترشان تحصیلات بالایی داشتند (دانشجو و فارغالتحصیل مهندسی و رشتههای دیگر) و دارای بینش سیاسی خوبی بودند. فرماندهی تیپ بهطور مطلوبی این افراد را با توجه به تواناییهایی که داشتند به کار میگرفت.

دسته دوم احرار یا تواب بودند که در طول جنگ به اسارت رزمندگان ایرانی درآمده بودند. رزمندگان ایرانی به خصوص سردار شهید اسماعیل دقایقی آن افرادی را که به اجبار به جنگ آمده بودند را شناسایی و با تک تک شان صحبت می کرد و در نتیجه این عراقی ها وارد یگان بدر شدند و احرار نام گرفتند.

** سپاه بدر

پس از سقوط حکومت صدام، نیروهای لشکر بدر که از وفاداران به سیدمحمدباقر حکیم و سیدمحمدباقر صدر بودند به عراق بازگشته و وارد عرصه سیاسی نظامی عراق شدند و این نیرو به سازمان و یا سپاه بدر تغییر یافت.همچنین با ظهور داعش در منطقه این سازمان در خط مقدم نبرد با نیروهای تکفیری قرار گرفت.

موسسه حفظ و نشر آثار مقاومت اسلامی عراق کتاب های بسیاری از رشادت ها، خاطرات، اشعار و دست نوشته های این مجاهدان عراقی را به زبان عربی به چاپ رسانده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار