"8 ماه نبرد مقدس" روایتی مستند از 22 خرداد تا 22 بهمن 1388

آنچه که در 8 ماه از 22 خرداد تا 22 بهمن 1388 گذشت، بدون اغراق شایسته عنوانی چون "8 ماه نبرد مقدس" است. عنوانی که در دل خود هزاران حرف گفته و ناگفته دارد و تردیدی نیست که هیچ قلمی از وصف آن بر نمی‌آید.
کد خبر: ۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶ - 30December 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "۸ ماه نبرد مقدس" نوشته امیر حسین ثابتی منفرد است که یکی از موضوعات "طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی" است و در مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهیه شده است.

انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری سرمنشأ حوادثی شد که از ابعاد مختلف در خور تأمل و بحث است. درست از فردای انتخابات جناح شکست خورده به طرح شایعه تقلب در انتخابات پرداخت و با کشاندن طرفداران خود به خیابانها باعث بروز حوادث ناگواری شد که دامنه آن تا هشت ماه بعد نیز ادامه داشت و باعث واکنش تند ملت ایران به این گروه شد.

۱۳۸۸ سالی تاریخ ساز بود. به زعم نگارنده معنای این حرف را باید در دهههای آینده جستجو نمود. آنگاه که برای ریشه یابی و آسیبشناسی بسیاری از حوادث هنوز حادث نشده، علل و ریشههای آن را ناگزیر باید در سال مورد اشاره کند و کاو کرد.

۱۳۸۸ هم تجدید حیاتی برای ۱۳ آبانها و ۱۶ آذرها و ۲۲ بهمنها بود و هم منشا و مبدا تحولات نوینی چون ۲۲ خرداد و ۹ دی بود. آنچه که در ۸ ماه از ۱۳۸۸ گذشت، بدون اغراق شایسته عنوانی چون "۸ ماه نبرد مقدس" است. عنوانی که در دل خود هزاران حرف گفته و ناگفته دارد و تردیدی نیست که هیچ قلمی از وصف آن بر نمیآید.

مصاحبه یکی از کاندیداها پیش از اتمام انتخابات با خبرنگاران و اعلام برندهشدن خود آشکارا منشأ طرح تقلب را روشن میسازد. در این میان مطالعه گفتارها و نوشتارهای کاندیداها، شخصیتها و مسئولان نظام و اظهارنظر آنها دربارهٔ انتخابات از اهمیت ویژهای برخوردار است، از آنکه ضمن روشنشدن فضای آن روزها برای خواننده، موضعگیری افراد مختلف را نیز در قبال انتخابات ریاست جمهوری مشخص میسازد.

همصدا با اغتشاشگران داخلی در طرح تقلب در انتخابات، سایتها و شبکههای خارجی نیز دست بهکار شدند و با فرستادن عاملان خود در درون آشوبگران هم به بزرگشدن فتنه کمک کردند و هم در فضای سایبر و ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی به شدت علیه شخصیتها و نهادهای انقلابی تبلیغ نمودند.

شگفت آنکه برخی از کاندیداها نیز به سرعت با آنها هماهنگ شدند و در راستای تحقق اهداف آنان حرکت کردند. اغتشاشگران تنها به تبلیغات بسنده نکرده و در هر مناسبتی طرفداران خود را به خیابانها میریختند و باعث بروز ناامنی و ضربهزدن به کسب و کار مردم و غارت و انهدام اموال عمومی میشدند.

هرچند بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعهٔ ۲۹ خرداد باعث عقبنشینی سران فتنه از رفتارهای قبلی خود شد، با این همه اهانت علنی آشوبگران به مقدسات دینی در روز عاشورا برای مردم ایران قابل تحمل نبود.

تجمع مردم انقلابی ایران در "۹ دی" در میدان انقلاب ضمن اینکه نقطه پایانی بر حرکات آشوبگران و قانونشکنان گذاشت، بار دیگر وفاداری مردم را به رهبری انقلاب و آرمانهای انقلاب اسلامی به اثبات رسانید. در این روز مردم از نقاط مختلف تهران در میدان انقلاب جمع شدند و با ابراز انزجار از آشوبگران و سران فتنه جواب قاطعی به دخالتهای بیگانگان نیز دادند. نهایتاً با برگزاری راهپیمایی گسترده و پرخروش ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ و عدم امکان برای بروز خشونت از سوی فتنهگران با حضور گسترده مردم هشت ماه نبرد مقدس نیز به انجام رسید.

این کتاب در قالب نزدیک به ۲ هزار خبر مستند تدوین شده که یکی از ویژگیهای آن میزان چشمگیر استفاده از منابع خارجی و هم چنین رسانههای اصلی اصلاح طلبان میباشد که از جمله آنها باید به روزنامههای اعتماد، اعتمادملی، آفتاب یزد، حیات نو، مردم سالاری و خبرگزاریها و سایتهای داخلی همچون ایلنا، ایسنا، کلمه، سحام نیوز، پارلمان نیوز، آینده نیوز، جمهوریت، خبرآنلاین، عصر ایران، نوروز و قلم نیوز و منابع خبری خارجی چون بیبی سی فارسی، میدل ایست آنلاین، رادیو فردا، رادیو زمانه، صدای آمریکا، گویا نیوز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و... اشاره داشت. هم چنین خلاصهای از بسیاری از برنامههای رادیویی و تلوزیونی نیز در این مجموعه منعکس شده است که طبیعتا همین نکته به غنای آن افزوده است.

روشمار ۸ ماه نبرد مقدس روایتی است کامل از منابع متعدد پیرامون یکی از حساسترین مقاطع بعد از انقلاب. انقلابی که برای چندمین بار نشان داد حرکتش چندان با تئوریهای غربی و شرقی جامعهشناسی سیاسی، علوم سیاسی و... قابل پیش بینی نیست و نه تنها تطابقی با آنان ندارد بلکه به عنوان مثال نقضی در این زمینه عمل میکند.

این بار نیز برخلاف بسیاری از تعابیر و پیش بینیهای مختلف که از انتخابات دهم و حوادث پس از آن به عنوان نقطه عطفی جهت تضعیف حاکمیت در ایران نام برده و شکاف میان ملت و به تبع آن حاکمیت و مردم مطرح میگشت، در عمل پیوند میان طبقات مختلف جامعه و به مراتب اولی، میان حاکمیت و مردم دستآورد اصلی این مقطع تاریخی در جمهوری اسلامی بود و روند حوادث ۸ ماهه پس از انتخابات نیز به خوبی نشان داد "تجدید حیات نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران" جامعترین تعبیر برای وصف تحولات این برهه حساس پس از انقلاب است.

نظر شما
پربیننده ها