فارابی:

برای تولید فیلم سینمایی در مورد دزفول آمادگی داریم

بلد الصواریخ؛ همانجایی است که 176 موشک اسکاد بی ، 300 بار حمله هوایی و 2500 گلوله توپ هم نتوانست مقاومت مردمش را در هم بریزد . مردمانش آنقدر مقاوم بودند که خمینی کبیر(ره) به آنها می بالید و در مورد آنها می گفت ؛ صدای جنگ جنگ تا پیروزی از جوانان ما در دزفول بلند است" .
کد خبر: ۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴ - 25May 2013

برای تولید فیلم سینمایی در مورد  دزفول آمادگی  داریم

به گزارش خبرنگار فرهنگ مقاومت خبرگزاری دفاع مقدس، اگر “خونینشهر” شهید شهرها باشد، بیگمان “دزفول” شهید گمنام شهرهاست. مردمانی مقاوم و صبورکه در هشت سال دفاع مقدس بارها و بارها حملات سنگین حکومت بعثی عراق را تحمل کرده و خم به ابرو نیاوردند. مردمانی که رهبر کبیر انقلاب درباره ایشان می گویند:صدای جنگ جنگ تا پیروزی از جوانان ما در دزفول بلند است.

اما دزفول عزیز و ساکنانش مدت هاست که از یادها فراموش شده اند. کمتر هنرمندی از دزفول می نویسد، روایت می کند، شعری می گوید و فیلمی می سازد. روا نیست که بزرگواری و عظمت مردم این شهر گرد تاریخ بگیرد و نام دزفول به دیار فراموش شدگان رهسپار شود.

از موسسات هنری و نهادهای فرهنگی پیگیری کردیم تا ببینیم تاکنون چه اثری برای روایت مقاومت مردم دزفول ساخته شده و چه کاری انجام شده تا این مقطع تاریخی  و این موقعیت جغرافیایی حساسس در هشت سال دفاع مقدس از یادها فراموش نشود.

پیگیری های ما نشان می دهد تاکنون تولیدات چشم گیری درخصوص مقاومت مردم دزفول در زمان دفاع مقدس صورت نگرفته است. مجموع محتوای موجود درباره این شهر به چند کتاب محدود می شود.

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به خبرنگار سینمایی دفاع پرس در مورد دزفول چنین می گوید ؛ در سال گذشته با حمایت و مشارکت بنیاد فارابی فیلمی ساخته شد به نام "دلتنگی های عاشقانه " به کارگردانی رضا اعظمیان که به زندگی "شهید مدق" می پردازد و بخشی از آن در دزفول می گذرد. کار دیگری که در مورد دزفول باشد و به دزفول بپردازد در فارابی انجام نشده است اما فارابی این آمادگی را دارد که در مورد این شهر و مقاومت هایی که در این شهر انجام شده فیلم سینمایی تولید کند. اگر فیلمنامه خوبی در این زمینه به فارابی برسد فارابی حتما از آن حمایت خواهد کرد.

فرید فرخنده کیش مدیر امور فرهنگی و تولید حوزه هنری در این باره می گوید : متاسفانه در مورد دزفول در حوزه هنری کار تصویری انجام نشده است اما در برنامه ریزی های جدیدی که انجام دادیم تصمیم داریم تا جایی که می توانیم در زمینه دفاع مقدس  مستند سازی کنیم سپس از دل این مستندها فیلم های سینمایی تولید کنیم . متاسفانه روند تولید فیلمهای سینمایی دفاع مقدس به گونه ای است که همه دنبال موضوعاتی مانند خرمشهر و آبادان هستند و کمتر کسی به موضوعات مهمی مثل دزفول می پردازد. ما سعی می کنیم در برنامه ریزی هایی که برای آینده انجام می دهیم دزفول را در اولویت های کاری امان قرار دهیم .اوضاع تولید فیلم درمورد دزفول در مرکز سیمافیلم بهتر از فارابی وحوزه هنری است و این مرکز توانسته مقدمات تصویب و نگارش  یک اثر تلویزیونی به نام باغ شمس آباد" را فراهم کند . مهران کلانتری در این باره می گوید : کار نگارش فیلمنامه باغ شمس آباد را خانم مرجان اشرفی زاده انجام می دهد و تهیه کنندگی آن بر عهده محمود فلاح است ، در مورد کارگردان هم هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و مشخص نیست که کارگردانی کار توسط چه کسی انجام شود .

برخلاف مراکز سینمایی که تا کنون هیچ علاقه ای نسبت به شهر دزفول و اتفاقات مربوط به آن از خود نشان نداند انتشارات سوره مهر کتابهایی مثل ناگفته های جنگ، جاده های سربی، همپای صاعقه، دشت عباس، آزادی خرمشهر، هم مرز با آتش، مهمان صخره ها و ..... را به چاپ رسانده است .

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار