محمد حسن قدیری ابیانه در گفت وگو با دفاع مقدس:

دولت کودتایی جدید در مصر قوی تر از دولت حسنی مبارک نخواهد بود

بالاخره ناپختگی های مرسی واخوان المسلمین در سیاست های داخلی وخارجی زمینه را برای طرفداران رژیم حسنی مبارک، آمریکا و صهیونیست برای انجام کودتا در مصر فراهم کرد و این کودتا که توسط طرفداران مبارک سازماندهی شد، اقدامی نامبارک است
کد خبر: ۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴ - 05July 2013

دولت کودتایی جدید در مصر قوی تر از دولت حسنی مبارک نخواهد بود

کارشناس عالی امور استراتژیک در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس درخصوص آخرین تحولات در مصر گفت: مرسی با ائتلاف با سلفی ها  و همسویی با آنها در کشور و بی توجهی به سایرنیروهایی که درانقلاب نقش داشتند، نه تنها طرفداران زیادی که به او رأی دادند را از دست داد بلکه آنها را به صف مخالفان خود راند.
 

محمد حسن قدیری ابیانه اظهار داشت: دربعد سیاست خارجی نیز محمد مرسی اشتباهات مهلکی انجام داد، بازگذاشتن دست آمریکا و اسرائیل در مصر و ادامه روابط با اسرائیل و درعین حال قطع رابطه با سوریه وحمایت از تروریستها وهمچنین عدم برقررای رابطه با ایران، از اشتباهات مرسی بود که این رفتارها نیز انعکاس نامطلوبی درداخل مصر داشت.

وی در ادامه افزود: درحالی که عناصر رژیم سابق مصر مثل محمد البرداعی و عمروموسی از حقوق شیعیان در مصر دفاع می کردند، اما اخوان المسلمین و مرسی تحت تأثیر سلفی ها،  برخلاف آنها عمل کردند و به وهابی ها و سلفی ها فرصت تخریب شیعیان را دادند به نحوی که اخیرا جنایات فجیعی علیه سران شیعه مرتکب شدند.

قدیری ابیانه افزود: دولت مصر در حالی که  صهیونیستها در سفر توریستی به مصر مورد استقبال قرار می گرفتند، برای توریست های ایرانی محدودیت هایی قائل شدند.

کودتای مصر، برنامه انزوای اسلام در مصر را دنبال خواهد کرد

وی خاطرنشان کرد: حکومتهایی مثل عربستان، امارات و سایر کشورهای مرتجع که تمام تلاش خود  را برای جلوگیری ازسقوط مبارک به کار بستند و کوشش خود را برای ممانعت از رئیس جمهور شدن مرسی به کار گرفتند، توسط مرسی از ایشان استقبال شد و حکومتهایی مثل سوریه، عراق وایران که از سقوط مبارک حمایت کرده و برای پیروزی مرسی جشن گرفته بودند مورد تهاجم و بی توجهی این دولت قرار گرفتند به هرحال این کودتا، برنامه انزوای اسلام در مصر را دنبال خواهد کرد اما نخواهد توانست اوضاع مصر را آرام کنند.

مرسی می خواست با رفورم اوضاع مصر را متحول کند

سفیر سابق ایران در مکزیک تأکید کرد: مرسی با رفورم در درون رژیمی که هنوز صاحب نشده بود، اوضاع را متحول و به انقلاب نیمه کاره و ناتمام تن داد . دستگاهای نظامی قضایی و سایر دستگاهها درجای خود باقی ماند والبته چون انقلاب ناتمام مانده بود، مرسی امکان تغییر را هم نداشت.

قدیری ابیانه اظهار داشت: حتی درمواردی که مرسی تغییراتی رااعمال کرد با مخالفت های مقامات قضایی و ارتش مصر مواجه شد و دستوراتش لغو شد. این کودتا ضربه ای علیه بیداری اسلامی است اما نمی تواند آن را متوقف کند و بیداری اسلامی مسیرخود را طی خواهد کرد و مردم  مصر به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی در آن نقش آفرینی خواهند کرد. به هرحال باید منتظر تحولات آینده در مصر بود.

وی با بیان این که انقلابیون مصری از جمله اخوان المسلمین به اشتباهات خود تاحدی پی برده واین تجربه را درمبارزات آینده خویش ، مدنظرقرار خواهند داد، افزود: مبارزه در مصر واسلام خواهی درجهان، چیزی نیست که با کودتا قابل هضم باشد. دولت کودتایی جدید در مصر قوی تر از دولت حسنی مبارک نخواهد بود و مردم مصر واخوان المسلمین نیز ضعیف تر ازگذشته نخواهند شد؛ بنابراین مبارزه ادامه خواهد داشت.

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار