حسین شیخ‌الاسلام:

چهار دیپلمات را از رژیم صهیونیستی می‌خواهیم/ جمعیت اربعین قدس را هم آزاد می‌کند

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس با اشاره به این فرمایش امام که «راه قدس از کربلا می‌گذرد» یک تعبیر مادی و یک تعبیر معنوی دارد؛ گفت:‌ سمبل ظلم واضح در زمان ما رژیم صهیونیستی است و جمعیت میلیونی اربعین می‌تواند قدس را هم آزاد کند.
کد خبر: ۸۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ - 28June 2016

چهار دیپلمات را از رژیم صهیونیستی می‌خواهیم/ جمعیت اربعین قدس را هم آزاد می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، روزی که حضرت روحالله فرمود «اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود»؛ مدتی بعد، سربازان حضرت خمینی(ره) راهیِ میدان مبارزه با صهیونیستها شدند.

سال 61 و پس از آزادسازی خرمشهر، قوای محمد رسول الله راهیِ سوریه شدند تا در مقابل تجاوز اسرائیل بایستند، لشکری که راه خود را از عملیات آزادسازی خرمشهر معروف به عملیات «الی بیت المقدس» آغاز کرده بود، این بار راهیِ میدان مبارزه با صهیونیستها شدند.

حضرت آیتالله خامنهای نماینده امام(ره) در شورای عالی دفاع، خطاب به سردار احمد متوسلیان فرمانده گروههای اعزامی فرمودند: «شما نماینده نظام هستید بروید آنجا و جلوی اسرائیلیها را سد کنید»؛ اعزامی که ثمره ماندگار آن تشکیل حزبالله لبنان شد.

اینک و در زمانهای که به وعده رهبرمان، فقط کمتر از 25 سال تا محو اسرائیل زمان باقیست، جغرافیای مقاومت بیش از همیشه، پیشرو است و به تعبیر ولی امر مسلمین در مسالهى فلسطین، آنچه که هدف است، استنقاذ فلسطین است؛ یعنى محو دولت اسرائیل.

اگرچه این روزها درگیری کشورهای اسلامی با جریانهای تکفیریها این حرکت را با فراز و نشیب همراه کرده است، اما رهبر انقلاب همواره تاکید کردهاند: «این جریان تکفیر را دشمن بهصورت مشکل دستساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مسئلهى اصلى، مسئلهى رژیم صهیونیستى است؛ مسئلهى اصلى، مسئلهى قدس است؛ مسئلهى اصلى، مسئلهى قبلهى اوّل مسلمین، مسجدالاقصى است؛ اینها مسائل اصلى است.»

در این پرونده به سراغ مسئولان فعلی و سابق جمهوری اسلامی رفتهایم، تا ضمن بررسی و بازخوانی اهمیت مساله قدس به عنوان مشکل اصلی جهان اسلام، به بازخوانی موضوع پرونده 4 دیپلمات کشورمان احمد متوسلیان، محسن موسوی، تقی رستگار و کاظم اخوان به عنوان افرادی که رژیم اسرائیل باید پاسخگوی سرنوشت آنها باشد، بپردازیم.

حسین شیخالاسلام کارشناس ارشد منطقه غرب آسیا و مدیرکل امور بینالملل مجلس شورای اسلامی است.

وی بعد از محتشمیپور، به عنوان دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی منصوب شد.

در ادامه گفتوگویی با حسین شیخالاسلام را میخوانیم.

 درباره اینکه چرا سازمان ملل رژیم اشغالگر قدس را به کرسی ریاست کمیسیون حقوقی رساند، دراینباره صحبت کنید که لابی و پول چقدر در این تصمیم بینالمللی مؤثر بوده است؟

اینکه ما فکر کنیم سازمان ملل یک ساختار غیر ظالمانه و عدالتمحور است، اصلاً اینطور نیست، این سازمان جایگزین جامعه ملل شد و بعد از جنگ جهانی دوم با پیروز شدن آمریکاییها و با خشنترین عمل ضد انسانی در تاریخ بشریت که انداختن بمب اتم در هیروشیما بود و علیرغم اینکه ژاپن تسلیم شده بود، این کار را انجام دادند.

بهجای بمب اتم از میز مذاکره استفاده میکنند

بعد از بمب اول آنها فهمیدند که چه اشتباهی کردهاند اما با وجود این عمل وحشیانه آمدند و یک ساختار درست کردند. رأس این ساختار میگوید آنهایی که زور و بمب اتم دارند باید به آنها امکانات بدهیم که بهجای بمب اتم از میز مذاکره استفاده کنند. بنابراین این مساله از اساس  غلط است و برای احقاق حقوق نیست چون میگوید گردنکلفتها حق هستند، پس ساختار سازمان ملل ساختار ظالمانهای است.

سازمان ملل توسط کسانی که در جنگ دوم جهانی قساوت کردند تشکیل شد

آنهم توسط کسانی که در جنگ دوم جهانی پیروز شده و نهایت قساوت را به خرج دادهاند حاصل شده است و بعد از جنگ این مختص سازمان ملل است که ساختار حقوقی سیاسی نیست، در جنبه پولی و مالی هم همینطور است.

بزرگترین جنایت انتقال پایه پولی دنیا از «طلا» به «دلار» بود

صندوق بینالمللی پول را ساختند، آمدند بانک جهانی را ساختند، اما مهمترین نکته این است که پایه پولی دنیا را از طلا به دلار منتقل کردند و جنایت بزرگی اینجا انجام شد، یعنی در واشنگتن با همه دنیا توافق کردند و به همه دنیا اعلام کردند هر کس یک اُنس طلا بیاورد ما 36 دلار به او میدهیم و هر کس هم 36 دلار بیاورد، ما یک انس طلا به او خواهیم داد.

تا مدتی این کار ادامه میدادند و آمریکا چون به پول نیاز داشت، دائم کاغذ اسکناس چاپ کرد،  انگلیس در سال 1971 چند میلیارد دلار به خزانهداری آمریکا داد و گفت ما به ازای آن، طلا به ما بدهید. آن زمان نیکسون رئیسجمهور آمریکا بود، خزانهداری آمریکا گفت من نمیتوانم بدهم، با وجود توافقی که با همه دنیا کرده بود، در آگوست سال 1971 یک طرفه بیانیه داد و گفت «تا امروز بین دلار و طلا ارتباط بود. از امروز به بعد نرخ دلار مثل هر کالای دیگر در دنیا در بازار آزاد تعیین میشود.»

الان یک انس طلا بیش از 300 دلار است، حالا ببینید، 36 دلار کجا، 300 دلار کجا؟ یعنی تمام کسانی که ذخیره پولهای بانک مرکزی ذخیره شده و به دلار است، تمامشان 70 برابر ضرر کردند، نه 70 درصد، 70 برابر، یعنی هر آمریکایی هر سال چند هزار دلار بیشتر از اینکه تولید کند، مصرف کرده است، یعنی به همه دنیا آمریکا «کاغذ و مرکب» (اسکناس) تحویل داده و کالا تحویل گرفته است.

این خیلی ظلم بزرگی است و از جیب همه بدبخت بیچارهها هزینه شده است. در واقع این سازوکار مالی دنیا هم مانند ساختار سیاسی ظالمانه است. پس نباید انتظار داشت که سازمان ملل ساختار عادلانه داشته باشد. مثلاً سال گذشته همین رژیم کودککش سعودی رئیس کمیته حقوق بشر شد که علیه ما هم یک لایحه طرح کرده بود.

دبیرکل سازمان ملل گزارش منتشر شده درباره کودکان یمنی را پس گرفت

در قبال رفتار این رژیم کودککش سعودی، یک آدم متعهدی یک گزارشی از تعداد کودکان کشته شده در یمن ارائه داد، آن گزارش هم «منتشر شد»، یک وقت گزارش منتشر نشده است که خب این آبروریزی نداشت، اما اینها گزارش منتشر شده را به دبیرکل سازمان ملل فشار آوردند که پس بگیرد و او هم پس گرفت.

رسماً گفت چون عربستان بودجهمان را قطع میکند؟

بله، پس گرفت، یعنی خودش گفت این سازمان بر اساس عدالت و کار کارشناسی نیست. حالا هم که غیرحقوقیترین عنصر بشریت، صهیونیستها عهدهدار ریاست کمیته حقوقی شدهاند.

ایجاد رژیم اشغالگر صهیونیست از اول غیرقانونی بوده و تمام قطعنامههایی که علیهاش بوده اجرا نکرده است، یعنی قطعنامههای شورای امنیت که آمریکا گاهی در اثر آبروریزی برخی از آنها را وتو نکرده است. حالا این اسرائیل را رئیس کمیته حقوقی کردهاند، درحالیکه وجودش، رفتارش، کشتارش غیرقانونی است، آیا این کار معقول است؟ سازمان ملل فقط یک ابزار و وسیله در دست قدرتمندان است.

از وضعیت روند بررسی پرونده شهدای منا و مأموران متخلف فرودگاه جده خبری دارید؟

این را باید از وزارت خارجه سؤال کنید. آنها هم هنوز غرامتی نپرداختهاند و برخوردی با آنها نشده است، ولی ممکن است وزارت خارجه خبر دقیقتری از من داشته باشد.

پیرامون این بحث که درباره ریاست اسرائیل در کمیته حقوقی سازمان ملل اشاره کردید، برخی تحلیل میکنند که اکنون بعد پنج سال غلبه بر تروریسم صورت میگیرد، در همین حال میبینیم که اسرائیل رئیس کمیته حقوق میشود، این چه تبعاتی دارد؟

تروریستترین حکومت دنیا همین رژیم صهیونیستی است، تا پیش از تشکیل این رژیم، تروریستی در منطقه وجود نداشت و این رژیم صهیونیستی بود که آمد و با ایجاد ترور، فلسطینیها را آواره کرد، یعنی قبل از تشکیل اسرائیل، یهودیان به دهکدههای فلسطینیها میآمدند و آنها را میکشتند و خانههایشان را خراب می کردند ومزارعشان را آتش میزدند و فقط چند نفر معدود را زنده میگذاشتند تا آنها به بقیه فلسطینیان در دهکدههای دیگر خبر دهند.

در سال 1897 که تئوری رسمی ایجاد رژیم صهیونیستی در کنفرانس هرتزل در سوئیس داده شد، این حرکت رسما شروع میشود و از اینجا حرکت صهیونیستها علنی میشود، اما قبل از آن این گروههای ترور ساخته شده و به سرزمین مقدس فلسطین کوچ کردهاند. بعد در سال 1917 بالفور، وزیر وقت امور خارجه انگلیس نامهای به روتچیلد بزرگ صهیونیستها در لندن مینویسد و تعهد میکند که حکومت صهیونیستی را در سرزمین فلسطین برپا کند، در سال 1921 و چهار سال بعد در جامعه ملل یک طرح تقسیم تصویب میشود که مقدمه آن طرح دقیقاً حرف اوست.

یعنی انگلستان آنقدر قدرتمند بود که نامه تعهد خود را بهعنوان مقدمه این طرح تقسیم عنوان کرد. انگلیسیها در سال 1948 که قیمومیت فلسطین را برعهده داشتند، عقبنشینی میکنند و با حمله در سال 1948 حدود 800 هزار فلسطینی آواره شدند و حمله دوم آنها در سال 1967 انجام شد که نهتنها کل فلسطین تاریخی، بلکه همسایگیها ازجمله صحرای سینا را نیز به اشغال خود درمیآورند.

پیوند نظامی و امنیتی عربستان با اسرائیل را چطور ارزیابی میکنید؟

شاه ایران و شاه عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک جناح قرار دارند، انقلاب ما در جناح مقابل این جریان قرار گرفت. مردم ایران به خاطر همکاریهای شاه با رژیم صهیونیستی و آموزش شکنجه موساد به ساواک، طرفدار فلسطین بودند و بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود هرج و مرجهای سیاسی، مردم شعار میدادند «امروز ایران، فردا فلسطین» و در روز 22 بهمن به خیابان فلسطین میروند و سفارت را از دست صهیونیستها میگیرند، هرچند که صهیونیستها فرار کرده بودند، 10 روز بعد عرفات به ایران میآید و حاجاحمد آقای خمینی این سفارت را بهعنوان اولین سفارت سازمان آزادیبخش فلسطین در کل جهان به او واگذار میکند.

جنگ 33 روزه شکست عربستان و رژیم اسرائیل بود

همکاری عربستان و رژیم اسرائیل تا پیش از این خیلی علنی نشده بود و همیشه واسطهای بین آنها وجود داشته، اما آنجایی که ارتباط این دو بسیار علنی شد، جنگ سال 2006 حزبالله و اسرائیل است که رسما شاهنشاهی سعودی به نفع اسرائیل و ضد حزبالله موضع گرفت و در جنگ 33 روزه، در واقع عربستان و اسرائیل شکست خوردند. اتفاق دیگری که ارتباط اسرائیل و عربستان را علنی کرد، برجام بود. پول سعودی و شناخت اسرائیل از داخل آمریکا با یکدیگر جفت شد و برای عدم تصویب برجام کار کرد، اما موفق نشدند. اخیراً کنفرانس هرتزلیها از آقای ملک سلمان تشکر میکند.

جایی در اسرائیل به نام هرتزل وجود دارد و چون پایهگذار و تئوریسین آنها هرتزل است، هر سال جلسهای برگزار میکند و به تئوری نیل تا فرات خود نیز جنبه دینی دادند. رئیس سازمان امنیت اسرائیل آنجا از حکومت سعودی تشکر کرد و گفت ملک سلمان در یک سال اخیر دشمن خود را بهجای اسرائیل، ایران تعریف کرده است.

یکی از مسائلی که رهبر انقلاب سال گذشته مطرح کردند این بود که فرمودند اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید و اشاره صریحی به نابودی اسرائیل تا 25 سال آینده داشتند، سازوکار پروسه نابودی اسرائیل در عرصه عملیاتی به چه شکل است؟

این سؤال بسیار سؤال دقیقی است، ما گفتیم به یهودیهای اروپا اینطور القاء کردند که باید به سرزمین موعود فلسطین بازگردند و  به همین دلیل فلسطینیها را از سرزمینشان بیرون کردند، سرعت رشد جمعیتی فلسطینیان طوری است که جمعیت آنها از صهیونیستها نیز جلو خواهد زد.

تئوری صهیونیستها برای بقا زندگی مسالمتآمیز با فلسطینیان است

نکته دیگر اینکه برای اینکه این حکومت بتواند ادامه داشته باشد باید فلسطینی و صهیونیست با یکدیگر زندگی مسالمتآمیز داشته باشند، چراکه نمیتوانند همه آنها را بکشند یا بیرون کنند، چون فلسطینیان بهسرعت جمعیتشان در حال افزایش است، یک عده از فلسطینیان در سرزمین سالهای 1948 و برخی از آنها نیز در کرانه باختری و قدس وجود دارند، روش استکبار برای تحقق اینکار ابتدا سرکوب و سپس مذاکره بوده طوری که آنها از حقوقشان بگذرند. پس اساس طرح سازش بر همزیستی مسالمتآمیز فلسطینی ـ صهیونیستی است، اما بعد از انقلاب اسلامی این معادله به هم خورد.

مانند تسلیح کرانه باختری که مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت؟

بله این را اشاره خواهم کرد، اما در حال حاضر باید بدانیم این معادله صهیونیستها برای همزیستی مسالمتآمیز که منجر به سازش شود، به هم خورده است.

این مسئله چگونه محقق شده و بهدست آمده است؟

حضرت امام(ره) روش سادهای برای انقلاب داشتند، مردم را با انگیزه الهی به صحنه میآوردند، پس حضور آگاهانه مردم که آماده شهادت بودند منجر به پیروزی انقلاب شد، امام این را در مسائل خارجی نیز تسرّی دادند چون اعتقاد به نابودی اسرائیل داشتند؛ اسلام از ریشه ضد ظلم است.

سمبل ظلم واضح هم در زمان ما همین رژیم صهیونیستی است، آخرین جمعه ماه رمضان بعد از انقلاب در سال 1358 بهعنوان روز قدس نامگذاری شد تا مردم با آن حالت معنوی روزه و قربةالیالله به صحنه بیایند. آوردن مردم به صحنه باعث میشود که چنین نتیجهای بهدست بیاید و بعد حضرت امام این رویکرد را در صحنه خارجی به مکه مکرمه میبرند و در مراسم حج و مراسم برائت، فضای ضد استکباری را حاکم میکنند.

همه مسلمانان آنجا در حالیکه سالها تحقیر شده بودند، از این رویکرد استقبال کردند و استکبار به یکباره متوجه این هدف جمهوری اسلامی شد که ایران روش خود را به همه کشورها آموزش میدهد، بنابراین در سال 66 این مسئله سرکوب شد و ما شاهد حج خونین در آن سال بودیم.

آن سرکوب شدید پایههای حکومت سعودی را لرزاند؛ چراکه حفظ امنیت حرمین شعار سعودیها بود. در آن سال نیز مانند قضیه منا، فقط ایران بود که توانست شهدای خود را به کشور بیاورد، فلسطینیها نیز در آن مراسم برائت به شهادت رسیدند. روز چهلم آقای شیخ عبدالعزیز که بعدها از رهبران جهاد اسلامی شد برای کشتهشدگان فلسطینی در مراسم حج خونین مراسم چهلم برگزار کرد و این انتفاضه اول شد. سال 67 امام پیامی دادند، در این پیام که بسیار مهم است، مفصلترین نامه امام خطاب به جهان اسلام بود، امام آنجا بعد از اینکه 598 را توضیح میدهند یک جا هم درمورد فلسطین صحبت میکنند، امام در این قسمت با اشاره به سوره نور نشان میدهد آنچه در فلسطین بهعنوان انتفاضه فلسطین در جریان است، از مراسم برائت بهدست آمده است و خون فلسطینیها با خون ملت ما درآمیخت و این یک پیشرفت برای انقلاب ماست.

انتفاضه دوم به این دلیل شکل گرفت که آریل شارون به مسجدالاقصی رفت، اما در حال حاضر ما در مرحله انتفاضه سوم قرار داریم، انتفاضه سوم این است که یک خانه یا جوان فلسطینی علیرغم اینکه میداند به شهادت میرسد و ممکن است حتی موفق هم نشود، با چاقو سلاح سرد یک شهرکنشین یا پلیس صهیونیستی را میکشد، این یعنی، این سرزمین متعلق به من است و اگر کشته هم شوم، اجازه نمیدهم تو با امنیت و آرامش زندگی کنی؛ این اتفاق پایه نظریه همزیستی مسالمتآمیز فلسطینی و اسرائیلی را ازبین برده است و حتی وقتی صهیونیستها در تلآویو هم راه میروند احساس خطر میکنند و میگویند ممکن است ما هم کشته شویم. یعنی انتفاضه سوم امنیت اسرائیل را از بین برده است.

خود فلسطینیها زودتر از هر کس دیگری به درخواست رهبر انقلاب لبیک گفتند که باید کرانه باختری را مسلح کرد، چراکه مخاطب حرف آقا مردم بودند، بنابراین آنها خودشان در کرانه باختری دست به ساخت اسلحه زدند، یعنی خودشان، خودشان را مسلح کردند، مسئله دیگر این است که بهجز اینکه این اسلحهها را در داخل تولید کردند، بسیار عالی آنها را از تور امنیتی اسرائیل به داخل تلآویو رساندند، چون تلآویو امنترین مکان برای صهیونیستهاست.

بنابراین شما میبینید که از نظر تئوری چطور انقلاب اسلامی، اسرائیل را در معرض نابودی تا 25 سال آینده قرار داده است. وقتی کل فلسطین از جان خود گذشته و به صحنه آمده و با عقل و درایت و نقشه و طراحی و فناوری هم آمده، چراکه رد کردن اسلحه در تلآویو از نظر اطلاعاتی امنیتی بسیار پیچیده و مهم است.

شما به روشهای ایران برای مقابله با اسرائیل اشاره کردید، یکی از روشها در سال 61 اتفاق افتاد که ایران برای مقابله با پیشروی اسرائیل، قوای محمد رسولالله را عازم سوریه کرد، شما پیش از این گفته بودید ما به دنبال پیکر یا خود 4 دیپلمات از رژیم صهیونیستی هستیم، فکر نمیکنید طرح چنین موضوعی با گذشت 34 سال کمی دیر باشد؟

ما همیشه پیگیر این موضوع بودهایم، یعنی از همان روز اول که این عزیزان در ایست بازرسی باربارا در اختیار همین سمیر جعجع که میخواست رئیسجمهور لبنان شود و خوشبختانه زمین خورد، در حالی است که اسرائیل، لبنان را اشغال کرده بود.

رژیم اسرائیل در آن زمان یک کمربند امنیتی را در جنوب لبنان در سال 1978 ایجاد کردند تا کاتیوشای فلسطینیها به داخل سرزمینهای اشغالی نرسد و بعد ارتش لبنان جنوبی و ارتش آزاد را ایجاد کردند، اما در سال 1982 یعنی سال 61 شمسی وقتی دیدند ایران اینگونه در جنگ پیش میرود، آمدند و لبنان را تا بیروت به اشغال خود درآوردند و خیلی قوی هم تا بیروت پیش آمدند و علاوهبر آنها آمریکا، انگلیس و ایتالیا نیز آنها را حمایت میکردند، یعنی این اشغال نهتنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر نظامی هم پشتیبانی میشود، حزبالله لبنان نیز تازه شکل گرفته بود، در سهراهی خلده،سیدعباس موسوی و همین آقای ذوالفقار که اخیراً شهید شد، ایستادند و در مقابل اسرائیل مقاومت کردند.

اسرائیل آنچنان قوی وارد شد که عرفات و سازمان آزادیبخش را سوار کشتی کرد و به تونس فرستاد و از طرف دیگر صبرا و شتیلا، دو اردوگاه فلسطینی بود که توسط فالانژهای طرفدار اسرائیل قتلعام شدند. شارون وزیر جنگ اسرائیل شخصا آمد و به فلسطینیهای آن دو اردوگاه تیر خلاص زد.

ما 4 دیپلمات را از اسرائیل میخواهیم

بنابراین آن زمان بیروت اشغال شده بود و 4 دیپلمات ما که گذرنامه سیاسی دارند توسط فالانژها در ایست بازرسی باربارا دستگیر شدند و مسئولیت آن گردن اشغالگر است، یعنی اسرائیل که بیروت را به اشغال خود درآورده بود، بنابراین ما از اسرائیل 4 دیپلمات خود را میخواهیم.

خیلی کارها و فعالیتهای سیاسی صورت گرفته که اگر این چهار نفر زنده هستند، تبادل صورت بگیرد. یک کشور اروپایی بهعنوان واسط پیگیر بحث تبادل بود.

چرا کاری که به نتیجه برسد از سوی دولتها دنبال نشده است؟

ما از طریق واسطه با رژیم اسرائیل مذاکره کردیم، اما آنها چیزهایی را خواستند که در اختیار ما نبوده است.

مثلاً رون آراد خلبان اسرائیلی را از ما خواستهاند؟

بله.

چندی پیش یک سایت اسرائیلی مدعی شد مذاکراتی درباره رون آراد با ایران صورت گرفته است.

بنده در جریان این موضوع نیستم، اینها کار وزارت اطلاعات و سپاه قدس است. آن زمان رون آراد در مقابل این 4 دیپلمات مطرح بود.

شما بر اساس چه مدارک و اسنادی گفتید که رژیم اسرائیل به دنبال این تبادل است؟

به خاطر اینکه آنها رون آراد را میخواهند و ما هم بچههای خودمان را میخواهیم.

اما ایران بارها اعلام کرده که رون آراد در اختیار ما نیست و با این وجود بر سر گروگانهای دیگر وارد معامله نشده است. مثلاً عماد مغنیه همان اوایل بعد از وقوع این گروگانگیری، دیوید دوج عنصر سازمان سیا را که در دانشگاه بیروت بود گروگان گرفت، اما او تحویل دولت حافظ اسد شد.

این گروگانها اسرائیلی نبودهاند، اسرائیل از این مسئله دردی ندارد و فقط به دنبال نیروهای خودش است، دعوای حزبالله و آمریکا برای اسرائیل چه اشکالی دارد، هر گروگان غربی به درد اسرائیل نمیخورد، آنها میخواهند نیروی نظامی خود بگویند اگر رفتی و جنگیدی، من نمیگذارم از بین بروی و به هر قیمتی است تو را نجات خواهم داد، رون آراد از این منظر برای آنها مهم است.

اما در عمل این پیگیریها از سوی دولتهای جمهوری اسلامی برای سرنوشت 4 دیپلمات نبوده، البته اخیراً گفته شد که در حال اقدام اطلاعاتی از طریق وزارت و سپاه هستند.

این مسئله را باید از خود آنها پرسید، در این زمینه کار اطلاعاتی شروع شده است، کشورهای اروپایی گفتهاند از آراد اطلاعات بدهید تا ما از آن 4 دیپلمات به شما اطلاعات بدهیم، کسی که رون آراد را در اختیار دارد، باید این مسئله را ثابت کند. ما هر کاری توانستیم برای این 4 دیپلمات انجام دادیم.

آقای شیخالاسلام شما هم در وزارت خارجه مسئولیت داشتید و هم مدیرکل امور بینالملل مجلس هستید، پس چرا هنوز بعد از 34 سال یک خط خبر موثق از سرنوشت 4 دیپلمات در اختیار نداریم.

ما موثق خبر داشتیم که زنده هستند.

چه مدرکی و سندی برای زنده بودن این 4 دیپلمات ارائه میدهید؟

من صریح به شما میگویم که غلط است اگر این مسئله را جور دیگری بپذیرید. آن زمان که این 4 دیپلمات در پست بازرسی باربارا دستگیر شدند، بچههای ما به آنجا رفتند و با کسانی که در حاجز (ایستگاه بازرسی برباره) بودند صحبت کردند، آنها گفتند که تنها آقای متوسلیان درگیر شد و او هم زخمی شد نه شهید. بنابراین باقی آنها هستند تا عکس این مسئله ثابت شود. در ایست بازرسی حاجز برباره آقای متوسلیان درگیر و سپس زخمی میشود که صندلی ماشین سفارت نیز خونی بوده است، ولی شهید نمیشود.

بحث خونی بودن ماشین مطرح نیست، کمااینکه آنها برای صحنهسازی ماشین سفارت را نیز در طرابلس و مقابل دفتر حزب بعث رها کردند تا ادعا کنند آنها توسط بعث که ما درگیر جنگ با آنها بودیم، به شهادت رسیدهاند.

من این را اطلاع دارم که خون آقای متوسلیان پس از درگیری در ماشین سفارت بود، ولی دلیلی نداریم که آنها شهید شده باشند و زخمی شدن در درگیری نیز اینطور نبوده که باعث شهادت ایشان شود و به او رسیدگی کردهاند؛ چراکه اسیرشان است و این اسیر، اسیر قیمتداری است.

پس چرا در طی 34 سال گذشته هیچ بهرهبرداری سیاسی از این مسئله نکردهاند؟

کار اطلاعاتی اینگونه نیست، ما رژیم اسرائیل را نمیشناسیم.

آنها بهصورت رسمی به سازمان ملل اعلام کردند که این 4 دیپلمات در اختیار ما نیستند، هرچند که اسرائیل به هیچ عنوان قابلاعتماد نیست.

ما به حرفهای رژیم اسرائیل اعتماد نداریم، تا اسرائیل پیکر 4 دیپلمات را به ما ندهد، ما یقین داریم که آنها زنده هستند، باید به این مسئله توجه کرد تا جور دیگری این مسئله خراب نشود. اگر آنها ادعا میکنند این 4 دیپلمات به شهادت رسیدهاند، بالاخره بقایایی از پیکر آنها باقی مانده است.

البته فالانژها و سمیر جعجع ادعا داشتند آنها را در چاهی انداختهاند و یک بار دیگر هم مدعی شدهاند که روی پیکر آنها بعد از شهادت، آهک ریختهاند.

هر کاری که کردهاند باید بقایا و نشانهای از پیکر این عزیزان را به ما بدهند. البته ما هر کاری که توانستهایم در این زمینه انجام دادهایم، اما گاهی کار پیش نمیرود، اسرائیل ادعا میکند باید در این معامله آراد را بگیرد، اما آراد نزد ایران نیست، وقتی یکی از کشورهای اروپایی برای این معامله با ما وارد مذاکره شد، ما به آنها گفتیم چند نشانه به ما بدهید که بدانیم دیپلماتهای ما زنده هستند، آنها گفتند ما این نشانهها را به شرطی میدهیم که شما هم همینکار را بکنید.

بعد چه اتفاقی افتاد؟

یک مقدار پیش رفت، اما بعداً مشخص شد که آنها چیز واقعی به ما نمیدهند، کار اطلاعاتی هیچ عجلهای ندارد.

اگر این برگههای برنده از دست بروند، بدون آنکه اسرائیل از آنها بهرهبرداری سیاسی کرده باشد، دیگر چه فایدهای دارد؟

اسرائیل قیمت آنها را مشخص کرده است و حاضر نیست به قیمت مثلاً 10 تومان آنها را بفروشد، بلکه میخواهند آنها را به قیمت 100 میلیون بفروشد. در واقع اسرائیل نمیخواهد دیپلماتها را به ثمن بخس و بهای اندک بفروشد. مگر آقای علی عسگری را ندزدیدند؟ این دعوا یک دعوای ساده در میدان جنگ نیست، بلکه یک دعوای پیچیده اطلاعاتی است.

مگر نمیبینید افرادی از افسران نازیها ربوده شده بود، حالا یک دفعه رو میشود، بنابراین باید دید که چه زمانی مناسبترین قیمت ایجاد میشود، در هر صورت استدلال ما این است که تا زمانی که پیکر این 4دیپلمات را به ما ندهند، ما معتقدیم که این عزیزان زنده هستند، البته ممکن است مانند قضیه امام موسی صدر موفق نشود.

روایت فالانژها که بحث شهادت این 4 نفر و بحث اسرائیل که میگوید اینها دست ما نیستند، یکسره مردود است.

همینطور است، عقل حکم میکند که به این گزارشها اعتماد نکنیم.

در قضیه سمیرقنطار اسرائیل با افتخار اعلام کرد که این نیروی ارشد حزبالله دست ما اسیر است، زمانی هم که تبادل شد، او را به شهادت رساندند، آیا نمیشود چنین مسئلهای برای این 4دیپلمات باشد.

هر کدام یک چیزی دارند، نباید ما خودمان را جای اسرائیل بگذاریم و بهجای آنها فکر کنیم، آنها خیلی پیچیدهتر از این فکر میکنند.

شما اشارهای به تشکیل حزبالله لبنان در سال 61 داشتید، نقش احمد متوسلیان در شکلگیری حزبالله لبنان چطور ارزیابی میکنید؟

حزبالله وقتی به ایران آمد و با امام بیعت کرد، امام خیلی گشادهدست برخورد کرد. امام خیلی در پول دادن به نهضتها سخت میگرفت، اما یکی از اقدامات جالب این بود که امام دست ما را در پول دادن به آنها خیلی باز گذاشت و امام حزبالله را بهطور مطلق تأیید کرد. هیچکس غیر از شهید مطهری را امام مطلق تأیید نکرد. الآن حزبالله بعد از 34 سال هنوز در خط درست حرکت میکند.

بهطور مشخص نقش قوای محمد رسولالله و احمد متوسلیان در شکلگیری حزبالله چه بود؟

آنها بعد از اشغال بیروت به لبنان رفتند.

محسن رضایی میگوید که آقا به سردار متوسلیان گفت شما نماینده نظام هستید، بروید آنجا جلوی اسرائیل را سد کنید.

هرچه را به امام اطلاع میدادند، ایشان مطلع بود، طوری برای آنها روشن بود که این کار درست است که به امام اطلاع ندادند. من در تصمیمگیریها نبودم، من آنجا بودم که قرار بود با سوریها و آقای حافظ اسد صحبت کنند که نیروها فعلاً برای کمک به سوریه بروند. امام دیدند از لحاظ راهبردی این کار غلط است و با جنگی در دامن خود داریم که انقلاب اسلامی را تهدید میکند، قرار بود صدام به تهران بیاید، لذا باید اول جنگ با عراق را تمام میکردیم.

سردار متوسلیان در سخنرانی خود میگوید «اولین نتیجه این حمله اسرائیل به لبنان ایجاد فشارهایی بر ایران است، به این معنا که پیام این فشارها به ایران این خواهد بود که جنگ با عراق را حلوفصل کنید تا ایران و عراق دوشبهدوش همدیگر علیه اسرائیل بجنگند! اگر ایران فریب این خدعه را هم نخورد، ما را بهعنوان کشوری ضد اسلام محکوم میکنند»، بنابراین مشخص است در آن زمان ما با این منطق وارد سوریه شدیم.

آنهایی که رفتند و آنهایی که تصمیم گرفتند با نیت خیر تصمیم گرفتند، قصد لطمه زدن نداشتند. این فرمایش امام که «راه قدس از کربلا میگذرد» یک تعبیر مادی و یک تعبیر معنوی دارد. تعبیر مادی آن همین است که دیدیم عراق به دامن اسلام آمد و شیعیان آنجا قدرت گرفتهاند و یک اتفاق عجیب، برگزاری «اربعین» است که روش امام بوده است.

جمعیت میلیونی اربعین میتواند قدس را هم آزاد کند

سازماندهی کردن این چند میلیون نفر بسیار مهم است، اگر این چند میلیون به طرف قدس برود و بتوانیم سازماندهی کنیم، آیا قدس آزاد نمیشود؟ از طریق کربلا، قدس آزاد نمیشود؟ اما تعبیر معنوی هم از نظر شهادت بوده است و مسیری که امام حسین(ع) رفت. آمریکا و رژیم بعث تصمیم گرفتند انقلاب اسلامی را ساقط کنند و امام میخواست این پرچم بماند. وجود اسرائیل اشغالگر و تجاوز است چه در غزه و چه در لبنان.

مهمترین جمله امام درباره پذیرفتن قطعنامه 598 این نیست که من جام زهر را نوشیدم، جام زهر نوشید، اما مهمترین حرف امام این بود که من آبروی خود را با خدا معامله کردم. امام اینجا بزرگترین تعالی خود را پیدا کرد.

آقای هاشمی خدمت امام رفت و گفت مسئول جنگ من بودم، امام در طول عمرشان به طرف مقابل بله نگفته بود، حالا به جایی رسیده بود که باید به آنها، به آمریکا «بله» میگفت. چون آمریکاییها هواپیمای مسافربری ما را زدند، میخواستند به امام بگویند حتی اگر پایههای استکبار بلرزند، نمیگذاریم شما پیش بروید.

امنیت پرواز مسافری از اولویتهای استکبار است، اما قبول کردند هواپیمای مسافربری ما را بزنند که به امام بگویند تا اینجا پایکار ایستادهایم، به آن خلبان هم مدال دادند، یعنی اشتباه نکرده است و فرمان را اجرا کرده است. سلاح شیمیایی داده بود، سکوهای نفتی ما را زده بودند، اما متوجه شدند که ایران کار خود را پیش میبرد، لذا هواپیمای مسافربری ما را هم زدند، ما هم گفتیم اگر بخواهیم نجنگیم 20 تانک 20 تانک، 100 هواپیما، 100 هواپیما میخواهد، امام فهمید ما دیگر آن آدمها نیستیم و وظیفه خود را انجام داد و این بزرگترین خلوص و تعالی امام بود.

امام که در قضیه انجمنهای ایالتی و ولایتی، کاپیتولاسیون 15 خرداد، تبعید، شب 22 بهمن و در طول جنگ «نه» گفته بود، حالا باید در زمان قطعنامه «بله» میگفت. امام با شعار جنگ جنگ تا سقوط صدام، اینها را به جنگ برد، حالا میخواهد بگوید من نتوانستم، خیلی تصمیمگیری سختی بود.

بالاخره تکلیف این 34 سال بلاتکلیفی 4دیپلمات چیست؟

باید تلاش کنیم.

مجلس و امور بینالملل در این زمینه چهکاری انجام میدهد؟

مجلس میتواند با مجالس دنیا صحبت کند، البته ما خیلی با مجلس لبنان و «نبیه بری» صحبت کردیم. ما حتماً این مسئله را پیگیری میکنیم، کارهای اطلاعاتی را از طریق مجلس نمیشود دنبال کرد، اما ما حتماً جز پیگیریهایمان این مسئله 4دیپلمات خواهد بود.

ولی مطالبهگری از اسرائیل هدف اصلی ماست.

حتماً این کار را میکنیم، تا وقتیکه پیکر این عزیزان نیاید، از نظر قانون بینالملل و فهم ما، اینها زنده هستند و ما هم از اسرائیل مطالبه میکنیم. این چهار نفر هم گذرنامهشان سیاسی است و هم بهعنوان دیپلمات ثبت شدهاند. آنها مصونیت سیاسی داشتهاند، ا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار