محصولات فرهنگی هنری، متوسلیان را چهره شاخص سال 95 کرده است

معرفی قهرمانان مردم بخشنامه لازم ندارد +تصاویر

حالا قهرمانی داریم که مردم بیش از پیش او را شناخته‌اند و به داشتنش افتخار می‌کنند؛ آن هم به واسطه کتاب، تئاتر، عکس، نقاشی و...
کد خبر: ۸۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ - 28June 2016

معرفی قهرمانان مردم بخشنامه لازم ندارد +تصاویر

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، تعیین شهدای شاخص سال منشی بود که از چند سال پیش سازمان بسیج مستضعفین برای محوریت بخشیدن به تولیدات فرهنگی، رسانهای خود در جهت معرفی شهدا و ترویج فرهنگ مربوط به آنها در دستور کار خود قرارداد. اقدامی که می توانست با برنامه ریزی درست و نگاه جدی به تولید محصولات جریان فرهنگی مناسبی در کشور ایجاد کند اما ...

1. اکران ایستاده در غبار تصاویر بزرگ حاج احمد را به سردر سینماها و بیلبوردهای شهرها آورده است. پخش آنونس این فیلم هم از معدود مواردی است که تبلیغات تلویزیونی صدا و سیما را نه تنها قابل تحمل که دلنشین می کند. بر روی جلد روزنامه ها، مجلات سینمایی و غیر سینمایی هم این روزها  عکس حاج احمد متوسلیان است که خودنمایی می کند.

2. در دیدار و افطاری رهبری انقلاب با شاعران یک نقاش جوان خود را نزد رهبر رساند و یک تابلوی نقاشی به ایشان هدیه کرد. او حاج احمد  متوسلیان را در آغوش رهبر انقلاب تصویر کرده بود. دانیال فرخ هنگام اهدای این اثر هنری گفت: خدا کند حاج احمد برگردد. آقا هم گفتند: ان شاء الله، ما هم امیدواریم.

3. چندی قبل از این بود که حسن روح الامین، گرافیست خوش ذوق انقلاب، طرح دیگری از پرتره خیالی حاج احمد متوسلیان را تصویر کرد که او را در سن فعلی نشان می داد با گرد پیری بر صورتش نشسته و لباس رزم برتن. این تصویر به سرعت دست به دست چرخید تا دوباره همه به یاد سردار جاوید الاثر ایرانی بیفتند.

4. مجموعه عکسهای سحاب زری باف از فیلم فیلم ایستاده در غبار هم در قالب نمایشگاهی همزمان با اکران این فیلم سینمایی در خانه هنرمندان برپا شده هم مخاطب های زیاد و البته جالبی دارد.

از محمد باقری قالیباف شهردار تهران گرفته تا حامد بهداد، بابک حمیدیان، بهروز افخمی، مسعود کیمیایی، مهتاب کرامتی، حمیدرضا صدر و دیگر هنرمندانی که  که به تماشای عکس های این فیلم سینمایی می آیند و درباره قهرمان تمام نشدنی آن سخن می گویند.

5. حالا فرصت تازه ای هم برای مرور کتابهای بسیاری به وجود آمده که طی این سالها درباره احمد متوسلیان روایت های خواندنی و نابی در خود دارند. در ابتدای این فهرست طولانی باید از کتاب پر فروش و معروف گلعلی بابایی به نام «درهاله ای غبار» یادکرد که شباهت نام فیلم محمد حسین مهدویان به آن بی دلیل نیست.

«یادگاران؛ متوسلیان» مینیمال های روایت فتح در این باره است. کتاب «فرمانده جدید» که داستان هایی برای نوجوانان است، فیلم نامه «وقتی کوه گم شد» بهزاد بهزادپور، کتاب جنجالی «کمین جولای 82» حمید داوود آبادی و و کتاب «مرد» انتشارات سوره مهر نوشته داوود امیریان را نیز نباید در این فهرست از یاد برد.

6. بهمن ماه سال گذشته نیز پیش از رونمایی ایستاده در غبار در جشنواره فجر نیز تالار اندیشه حوزه هنری تئاتری با نام شیر در زنجیر روی صحنه رفت که به زندگی و اسارت احمد متوسلیان باز می گشت. نمایشی با بازی کامران تفتی و پردیس افکاری که نویسنده و کارگردان آن محسن معینی بود و نباید از آن غافل شد.

7. همه اینها احمد متوسلیان را تبدیل شهید شاخص امسال کرده است. قهرمانی که حالا مردم بیش از پیش او را شناخته اند و به داشتنش افتخار می کنند. آن هم به واسطه سینما، کتاب، تئاتر، عکس، نقاشی و... که یک فیلم سینمایی بدیع و تاثیر گذار به نام ایستاده در غبار حلقه مشترک همه آنهاست. اتفاقاتی که موجب شده هنرمندان حوزههای مختلف در کنار حاج احمد بایستند. بدون هیچ دستوالعمل و بخشنامه ای.

8. حالا ماجرای شهدای شاخص سال بیشتر به تولیدات خبری و مانورهای رسانه ای در حد نام بردن متوالی و مکرر از این شهیدان در سخنرانی ها و نام گذاری مراسم ها و مسابقات و برنامه ها محدود شده است و به جریان سازی عمومی در سطح تمام اقشار نرسیده است. سیاست درست که جنبه اعلامی آن از جنبه اعمالی بیشتر است.

دو شهید شاخص اعلام شده امسال محمد منتظرالقائم و رقیه رضایی هستند. همانطور که سال گذشته شهیدان نادر مهدوی و طیبه واعظی بودند که البته سهم هریک از آنها یک مستند و یک نماهنگ از تولیدات هنری بود. با این اوصاف اما جالب است که نامی از احمد متوسلیان در میان نیست که با یک درایت ساده در اعلام نام او به عنوان شهید شاخص امسال می توانست به بهره برداری بهتر از این فرصت منجر شود.

چنین تجربه هایی بیش از پیش نشان می دهد برای چهره سازی و الگوسازی از قهرمان های ماندگار تاریخ ایران برای مردم و جوانان، بیش از اعلام نمودن نام شهدای شاخص در نامه های رسمی و برگزاری نشست خبری، سیاست گذاری صحیح و تولید محصولات ارزشمند هنری در صنایع فرهنگی نیاز است.

منبع: فردا

 
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار