باباخانی:

جشنواره‌پسند نوشتن از آفات امروز ادبیات است

نشست رسانه‌ای داوران جایزه حبیب غنی‌پور، عصر امروز در سالن سرای اهل قلم و به میزبانی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برپا شد.
کد خبر: ۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱ - 04January 2014

جشنواره‌پسند نوشتن از آفات امروز ادبیات است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست رسانهای جشنواره داوران جایزه "حبیب غنیپور" با حضور محمدعلی قربانی و خسرو بابایی بعد ازظهر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

محمدعلی قربانی به عنوان اولین سخنران این نشست اظهار داشت: در این جشنواره بخش زندگی نامه و داستان انقلاب و دفاع مقدس با هم تلفیق شدهاند.

وی ادامه داد: در بخش اول جشنواره ۱۶ رمان دفاع مقدس و در بخش زندگی نامه داستانی ۴۴ داستان دفاع مقدس داوری شد.

قربانی با اشاره به ۶۱ اثر داوری شده این جشنواره بیان کرد: عمده آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، زندگینامه داستانی بود که ۱۱ اثر به مرحله دوم راه پیدا کرده و ۶ اثر نامزد دریافت جایزه معرفی شدهاند.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته، داستان انقلاب در بخش رمان آزاد داوری میشد که از سالجاری در گروه ارزشی دفاع مقدس قرار گرفته است، چرا که شخصیتهای موجود در انقلاب کم کم وارد دفاع مقدس میشوند.

قربانی علت پایین بودن تعداد آثار در داستان انقلاب را ترافیک کتب در دست ناشران عنوان کرد و گفت: کتابهای زیادی در این زمینه نوشته شده است اما در دست ناشران باقی مانده است.

وی با بیان اینکه علت این ترافیک را باید در گرانی کاغذ جستجو کرد، خاطرنشان کرد: شاید بالا رفتن قیمت و هزینههای کتاب باعث شد تا ناشران از چاپ کتاب صرف نظر کنند.

وی علت پایین بودن کیفیت کارها را محدود بودن آمار و اطلاعات چاپ نشده دانست و بیان کرد: سانسور شدن اطلاعات افراد و خانواده شهدا باعث میشود که زندگی زندگی نامه داستانی کم رنگ شود. زندگی نامههای رسیده به جشنواره نیز بیشتر یادنامه هستند.

قربانی در پایان سخنان خود گفت: آیا وظیفه ارشاد حمایت از جشنواره مردمی نیست؟ ما از همه برای کمک کردن به این جشنواره مردمی دعوت میکنیم ولی از کسی درخواست نمیکنیم.

خسرو باباخانی دیگر سخنران این نشست علت خلق نشدن شاهکارهای ادبی در کشور را کم کاری عنوان کرد و گفت: ما در کشور شاهکار ادبیات نداریم زیرا آدمهای متوسطی هستیم و آثار متوسطی هم ارائه میکنیم.

وی تجربه نکردن را از دیگر علتهای خلق نشدن شاهکارهای ادبی خواند و تصریح کرد: نویسندگان و خالقان شاهکارهای ادبی جهان همه چیز را تجربه کردند بدون اینکه نظر دیگران برای آنها اهمیت داشته باشد. به جرات میتوان گفت بعضی از نویسندگان دفاع مقدس حتی مناطق عملیاتی را از نزدیک ندیدهاند.

باباخانی خود سانسوری را از دیگر موارد عنوان کرد و گفت: خودسانسوری و بیرون ندادن آمار و اطلاعات باعث میشود کیفیت کارها در سطح پایینی قرار بگیرد.

وی جشنوارهپسند نوشتن را از دیگر آفات امروز ادبیات دانست و بیان کرد: تاثیر فیلمها بر روی نوشتن و ادبیات نویسندگان تاثیر به سزایی دارد و آنچه در فیلمها رخ میدهد در کتابها نیز دیده میشود.

گفتنی است؛ جشنواره حبیب غنیپور دوشنبه ۱۲ اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جوادالائمه برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها