سفیر ایران در سوریه:

فرضیه زنده ماندن ۴ دیپلمات ایرانی و انتقال آنها به سرزمین اشغالی به قوت خود باقی است

رئوف شیبانی تاکید کرد که فرضیه زنده ماندن ۴ دیپلمات ایران و انتقال آنها به سرزمین اشغالی به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۹۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱ - 04July 2016

فرضیه زنده ماندن ۴ دیپلمات ایرانی و انتقال آنها به سرزمین اشغالی به قوت خود باقی است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، "محمدرضا رئوف شیبانی"، سفیر ایران در سوریه روز دوشنبه در گفتوگویی با افزود: با توجه به اینکه هنوز مدارک و مستنداتی مبنی بر شهادت این دیپلمات ها به دست ما نرسیده و هیچ طرفی مدرکی برای اثبات شهادت این افراد ارایه نکرده، همچنان فرضیه زنده بودن و انتقال آن ها به سرزمین های اشغالی به قوت خود باقی است.

وی اضافه کرد: این دیپلمات ها در مسیر دمشق به بیروت به دلیل بسته بودن مسیر، روز 14 تیرماه از شمال لبنان وارد این کشور می شوند که در مسیر طرابلس در یک ایست و بازرسی متعلق به نیروهای فالانژ در منطقه 'البرباره' متوقف می شوند و از آن زمان به بعد اطلاعی از این افراد در دست نیست.

شیبانی اظهار داشت: طبیعی است درهرکشوری حفظ امنیت و سلامت مجموعه های دیپلماتیک براساس کنوانسیون های بین المللی برعهده دولت میزبان است و لبنان نیز تاکنون از این مسئولیت خود دراین باره سر باز نزده و همواره بر همدلی و همراهی و ضرورت روشن شدن وضعیت این دیپلمات ها تاکید دارد.

وی بیان کرد: البته به دلیل شرایط ویژه لبنان در آن سال ها و اشغال این کشور توسط رژیم صهیونیستی و رشد بی رویه جریان های مسلح غیر مسئول، اعمال کامل حاکمیت توسط دولت و دستگاه های نظامی و انتظامی این کشور امکان پذیر نبوده است.

سفیر سابق ایران در لبنان گفت: نیروهایی که مسئولیت آن ایست و بازرسی را برعهده داشتند، در ارتباط مستقیم با رژیم صهیونیستی بودند.

شیبانی تصریح کرد: نقل قول های مختلفی درباره سرنوشت این افراد بعد از دستگیری مطرح است که از احتمال شهادت در محل تا دستگیری و انتقال به سرزمین های اشغالی متفاوت است.

وی افزود: عقل حکم می کند تا زمانی که اثبات نشود که این دیپلمات ها به شهادت رسیده اند فرضیه زنده بودن و تحویل این افراد توسط فالانژها به رژیم صهیونیستی و حضور آن ها در زندان های این رژیم مطرح باشد.

شیبانی اضافه کرد: ارتباط مستقیم فالانژها با رژیم صهیونیستی یک موضوع پذیرفته شده است و زمانی که یک عنصر مهم مانند دیپلمات و کاردار جمهوری اسلامی ایران به دست این افراد می افتد طبیعی است که بدون هماهنگی با رژیم صهیونیستی اقدامی انجام نمی دهند.

سفیر جمهوری اسلامی در سوریه گفت: در دوره ای که سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بودم، در سفارت کشورمان اقدامات و پیگیری های جدی برای زنده نگه داشتن این موضوع و فعال کردن دستگاه های حکومتی لبنان انجام شد.

شیبانی اضافه کرد: تماس های پیوسته ای با وزارت خارجه لبنان، نشست های مختلف با وزیرخارجه و وزیر دادگستری لبنان که در آن زمان از نیروهای لبنانی در کابینه بود انجام شد و به توافقات اولیه نسبت به ضرورت پیگیری مشترک ایرانی لبنانی پیرامون این موضوع دست یافتیم.

وی بیان کرد: همچنین با اقداماتی که انجام شد برای نخستین بار به موضوع مفقود بودن این دیپلمات ها در گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات لبنان اشاره شد.

شیبانی افزود: خانواده های این عزیزان نیز همه ساله سفرهایی به لبنان و دیدارهایی با مسئولان لبنانی داشتند.

وی اظهارداشت: با برخی از شخصیت هایی که در آن دوران ارتباط نزدیکی با نیروهای فالانژ داشتند مانند 'کریم بقرادونی' که عضو کتائب بود نیز دیدارهایی داشتیم و جلساتی را برگزار کردیم که وی اطلاعات خوبی دراین باره دراختیار داشت.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان بیان کرد: فرزند آقای موسوی نیز سفرهایی به لبنان داشت و برنامه ریزی کردیم دیدارها و جلسات مختلفی با افراد مطلع برگزار شد.

شیبانی اضافه کرد: این یک موضوع شخصی، خانوادگی و در سطح محدود نیست بلکه مسئله ای است که باید در سطح ملی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران درباره حوادث و تحولات لبنان و ارتباط این تحولات با اتباع خود دو مسئله اساسی یعنی ربایش امام موسی صدر و چهار دیپلمات مفقود دارد که هر دو دریک فضا مطرح و قابل بررسی است.

شیبانی گفت: هر دو موضوع باتوجه به اهمیت آن در سطح ملی بررسی می شود و همه نهادها و ارگان های مربوطه باید این دو موضوع را در دستورکارخود قرار دهند و از ظرفیت ها و توانمندی همه نهادها برای مشخص شدن سرنوشت این عزیزان استفاده شود.

وی اظهارداشت: این دو موضوع در دولت های مختلف جمهوری اسلامی ایران در دستور کار بوده ولی باید اهتمام و پیگیری های جدی تری را شاهد باشیم.

شیبانی تصریح کرد: نیروهای فالانژ یا نیروهای قوات لبنانی شاه کلید این معما را در اختیار دارند و باید با طراحی یک راهکار مناسب زیر نظر وزارت امورخارجه و پیگیری این موضوع از کانال های مناسب و بدون ایجاد حساسیت های غیرضروری به سرانجام برسد.

چهار دیپلمات ایرانی با نام های محسن موسوی کاردار سفارت ایران در بیروت، احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت، کاظم اخوان خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی و تقی رستگار مقدم راننده سفارت که درتابستان سال 61 از دمشق عازم بیروت بودند در 40 کیلومتری شمال این شهر و در ایست و بازرسی 'البرباره' ابتدا توسط نیروهای فالانژ لبنان ربوده شده و سپس تحویل نظامیان رژیم صهیونیستی داده شدند.

منبع: ایرنا
 

نظر شما
پربیننده ها