اقدامات ناجا در راستای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب

مدیر کل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بخشی از اقدامات ناجا در راستای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ - 10July 2016

اقدامات ناجا در راستای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سرهنگ وطندوست مدیر کل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی طی یادداشتی با تاکید بر ضرورت توجه جدیتر به موضوع حجاب، به پارهای از اقدامات نیروی انتظامی در راستای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرده و در خاتمه از برگزاری اختتامیه جشنواره چادرهای آسمانی همزمان با پایان هفته حجاب خبر داده است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

سوره احزاب آیه ی 59

یا ایُّهاالنَّبیُّ قُل ِلاَزواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِالمؤمنینَ یُدنینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلابیبِهِنَّ ذلِکَ اَدنَی اَن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ وَ کانَ اللهُ غَفوراً رَحیماً

ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو: چادرهای خود را برخود فروپوشند. این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند(به احتیاط) نزدیکتر است، و خدا آمرزنده ی مهربان است.

یکی از وجوه ممتاز و متمایز نظام دینی و ارزشی جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه آن به ایجاد تقویت، بسط ایمنی روانی، اخلاقی و جمعی در سطح جامعه است.

چرا، چون باورها بر این است که با برآورده کردن نیازهای آحاد مردم جامعه به ایمنی در همه ابعاد و مؤلفه های آن، بستر و زمینه های تعالی و شکوفائی معنوی آنان از یک سو و تلاش برای رشد و توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور از سوی دیگر فراهم می شود.

تدوینکنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به سبب آگاهی ژرف از مبانی متقن دینی و علمی امنیت اخلاقی و اجتماعی بر ضرورت مستمر نظام اسلامی بر فراهم کردن زمینه های رشد و تعالی معنوی، اخلاقی و روانی آحاد جامعه و از بین بردن زمینه های دست یازیدن به کنش های مغایر با اصول جهان شمول معنوی و اخلاقی تأکید ورزیده اند.

برای رسیدن به این منظور سازوکارهای متعدد و متنوع فرهنگی، آموزشی، تربیتی و اجتماعی را مورد امعان نظر قرار داده اند و نهادهای مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و انتظامی کشور را مکلف به پیشگیری از شیوع کج روی ها و مداخله اثرگذار در عوامل مولد ، کنش های مغایر کردهاند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها در بیانات ماندگار خویش اهتمام همه جانبه به تعالی اخلاقی جامعه، بسط امنیت اجتماعی و جلوگیری از اشاعه هنجارهای غیراخلاقی غرب در جامعه را به عنوان یک ضرورت بیبدیل معرفی کرده اند و تصریحا یا تلویحا از نهادها و سازمانهای مسئول کشور خواستهاند تا در انجام وظیفه بنیادی از هیچ تلاشی فرو گذار نکنند.

همچنین ایشان بارها در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی با معظمله برنامهریزی علمی و آموزشی را زیربنای اصلاح و پیشرفت در امور دانسته و ضمن تأکید بر ضرورت حضور مقتدرانه در پیشگیری از جرائم از تأمین امنیت اخلاقی و فرهنگی جامعه به عنوان یکی از وظایف بسیار مهم نیروی انتظامی نام برده و خاطرنشان کردهاند: باید ضمن فرهنگسازی در خصوص امنیت، با اشاعه فساد و فساد علنی به صورت مدبرانه و هوشیارانه مقابله و از امنیت فرهنگی و اخلاقی مردم دفاع شود.

نیروی انتظامی همواره پشتیبان اجرای قانون و برقراری قانون و نظم بوده و بدون شک اگر شهروندی به پلیس مراجعه کند و بیان کند حقوق پوشیدگی من سلب شده، با بانی آن برخورد خواهد شد. زنان محجبه همواره از مسئولین، فراهم شدن حضور آسان خود با پوشش کامل را خواستار شده اند. حتما به خاطر دارید بارها خانم های محجبه نسبت به عرضه لباسهای نامناسب در فروشگاهها و عدم تولید و عرضه لباس مناسب و پوشیده، اعتراض کردهاند. رسانه ها باید کلاه خود را قاضی کنند که چقدر از این حقوق شهروندی و مطالبه حقه، دفاع کردهاند؟ به آن پرداختهاند؟ چند نرم خبر در این حوزه تولید شده است؟ هر چه رسانهها و فرهیختگان به این موضوعات بپردازند، از هزینههای اعتراضی، ناهماهنگی و بینظمی در جامعه و ورود دستگاه قضایی و پلیس و دیگر ضابطین قوه ی قضائیه، کاسته خواهد شد.

شورای فرهنگ عمومی به استناد مصوبه جلسه 566 مورخه 1984/5/4 و تصمیم جلسه 589 مورخه 1385/10/13 مسئولیت پیگیری و نظارت برابر گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را بر عهده وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی و بعدا به عهده وزیر محترم کشور گذاشته شد که بر این مبنا کلیه دستگاههای مشمول ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه 26 سازمان مؤظف به تشکیل ستاد ویژه و تدوین و تصویب آئیننامهها و شیوهنامههای اجرایی و نیز راهکارهای اجرایی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب گردیدند. این شورا، نیروی انتظامی را نیز در این راستا ملزم به رعایت و اجرای محورهای 21 گانه کرده نیروی انتظامی هم از این تاریخ به منظور اجرای دستورات شورای فرهنگ عمومی اقداماتی را بر اساس دو رویکرد الف: رویکرد انتظامی ، ب: رویکرد علمی و فرهنگی طراحی کرد.

الف: رویکرد انتظامی

اقدامات اجرایی ناجا پیرامون عفاف و حجاب در قالب محورهای 21 گانه مصوب شورای فرهنگ عمومی در سال 1384 است که به موجب آن مأموریت و وظایف کلیه دستگاه ها و سازمانهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی در این زمینه مشخص شده مصوبه مذکور طی نامه شماره 2029/الف مورخه 1384/11/4به ناجا ابلاغ شده و این مصوبه در کنار سایر قوانین بالا دستی نظیر قانون اساسی (اصل سوم) قانون ناجا (ماده 4)  و قانون مجازات اسلامی (ماده 638 و ...) در تمامی سطوح لازم الاجرا است.

ب: رویکرد علمی و فرهنگی

نیروی انتظامی جهت شناخت علمی بسترها و عوامل اجتماعی که زمینه بروز مفاسد اجتماعی را فراهم میآورند اقدامات اساسی و زیربنایی را ساماندهی کرده و در سراسر کشور به صورت هماهنگ اجرا میکند که اهم این فعالیت ها به شرح زیر اعلام میشود.

پلیس به موازات و دوشادوش وظایف سلبی در این حوزه که قانون بر عهدهاش گذاشته، کارهای ایجابی را برنامهریزی و طراحی کرده است که به حول و قوه ی الهی نمونهاش را در قالب جشنواره چادرهای آسمانی شاهد هستید.

جای افتخار و تشکر دارد که هنرمندان متعهد زیاد و گمنامی در این سرزمین وجود دارند که کمک شایانی به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در حوزه کاری خود میکنند. نویسندگان متعهد، عکاسان متعهد، طراحان متعهد و... هنرمندان عزیز و متعهد، خیلی از جاها پا پیش گذاردهاند و به سازمانهای مختلف مراجعه کردهاند و اعلام آمادگی برای نشر مفاهیم قانون مند، اسلامی، پیشگیرانه و ایجابی کردهاند. اعتقاد به اهداف مقدس ناجا در تامین امنیت هموطنان و اعتماد به هنرمندان این مرزو بوم، خود را در قالب تولید آثار آموزشی گرافیکی، متون آموزشی در قالب جشنوارههای فیلم پلیس در سالهای گذشته، توجه به کاهش تلفات انسانی، توجه به آموزش شهروندان با هر دین و مذهبی و در هر سن و سالی و با هر جنسیتی.

تولید نمایشگاههای آموزشی سیار با عناوین مسیر سعادت، امنیت پایدار، برپایی جشنواره هنر و امنیت در زمینه پوستر، تصویرسازی، کاریکاتور و عکس در سالهای گذشته و برگزاری مسابقه عکس چادرهای آسمانی ویژه کودکان کمتر از 9 سال در سال 1394 نشان داده است. حمایت نیروی انتظامی از چنین موضوعات هنری آموزشی، نشان از توجه سلسله مراتب فرماندهی ناجا برای برقراری نظم با تدابیر غیر سلبی دارد.

نظر به اهمیت بحث حجاب و تأثیر نامطلوب بدحجابی در جامعه ضرورت تدوین راهکارهای مناسب علمی برای پیشگیری از روند رو به رشد پدیده بدحجابی که در سطح جامعه احساس میشود، بر همین اساس معاونت اجتماعی ناجا اقدام به برگزاری سلسله نشستهای تخصصی حجاب با هدف دستیابی به چارچوب واحد در این زمینه کرد که از حضور اساتید حوزههای جامعهشناسی، دینی، حقوقی و مسئولین صاحبنظر درون سازمانی کرده که حاصل این سلسله نشستها دستیابی به دستاوردهای علمی و جمع آوری اطلاعات در سراسر کشور با محورهای توسعه عفاف و حجاب، آسیبشناسی بدحجابی در جامعه، بررسی آسیبهای اجتماعی خانوادهها، زیباییشناسی رنگ و پوشش اسلامی، انضباط اجتماعی و تحکیم خانواده را میتوان نام برد.

سایر اقدامات مرتبط را میتوان به برگزاری نمایشگاههای تخصصی و عمومی در فرهنگسراها و مراکز علمی در سراسر کشور در محورهای امنیت اجتماعی، عفاف و حجاب، خانواده، حجاب در آیینه تاریخ و... بوده است.

آموزشهای همگانی از طریق اطلاعرسانی و هشدار در قالب انتشار بروشور، تراکت، بنر، پوستر، تلویزیونهای شهری در سراسر کشور و آموزشهای حضوری چهره به چهره در جوامع هدف مثل مدارس، انجمن اولیاء، کارکنان دولت، صنوف، انجام نشستهای علمی و تخصصی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور در محورهای عفاف و حجاب، آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، انجام مشاورههای خانوادگی، حقوقی و تحصیلی توسط کارشناسان متخصص و مجرب و ارائه خدمات مشاوره به افراد دستگیر شده و برگزاری همایشهای علمی در سطح ملی و تجلیل از زنان محجبه و برگزاری مسابقه عکاسی چادرهای آسمانی است.

در خصوص جشنواره چادرهای آسمانی و تجلیل از جلوههای حجاب برتر، معمولا هرساله نیروی انتظامی یک اقدام شاخص در سطح ملی با رویکرد ایجابی در حوزه عفاف و حجاب در دستور کار خود قرار می دهد.

عناوین روزشمار هفته عفاف و حجاب به این شرح است:

شنبه 19 تیر : « عفاف و حجاب، میراث انبیاء الهی و ملل»

یکشنبه 20 تیر: « عفاف و حجاب ، سیره نبوی و سبک زندگی اسلامی ایرانی»

دوشنبه 21 تیر: « عفاف و حجاب ، هویت اسلامی، خودباوری ملی »

سه شنبه 22 تیر: « عفاف و حجاب ، بهداشت و سلامت روان ، شادی و نشاط اجتماعی »

چهار شنبه 23 تیر: « عفاف و حجاب ، امنیت اجتماعی ، احترام به قانون و حقوق شهروندی »

پنج شنبه 24 تیر: «عفاف و حجاب ، اقتصاد مقاومتی ، تولید و مصرف داخلی »

جمعه 25 تیر: « حیا ، عفت، غیرت، حافظ حریم خانواده »

شعار روز چهارشنبه به پیشنهاد معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بوده است و مرتبط با صیانت از حقوق شهروندی، قانون و امنیت اجتماعی و ماموریتهای محوله به نیروی انتظامی است. در همین روز ان شاء الله، مقرر است "جشنواره ی چادرهای آسمانی" با هدف ارج نهادن به عفاف و حجاب و "تجلیل از جلوههای حجاب برتر" از سوی معاونت اجتماعی ناجا برگزار شود. در این جشنواره، با برنامهریزیهای به عمل آمده، از هشت نفر خانم محجبه برتر سازمانها و دانشگاهها و همچنین از هشت منتخب مسابقه عکاسی چادرهای آسمانی که در سال 1394 برگزار شده است، تجلیل خواهد شد.

لازم به ذکر است که جوایز بخش تخصصی مسابقه عکاسی چهار میلیون تومان برای نفر اول، سه میلیون برای نفر دوم و دو میلیون تومان برای نفر سوم است. جوایز بخش مردمی مسابقه ی چادرهای آسمانی نیز اختصاص 5 جایزه دویست هزار تومانی به 5 شرکت کننده در زمینه ی عکاسی از دختران کوچکتر از 9 سال است. دلیل انتخاب عدد 8، تبرک جشنواره به نام و یاد امام هشتم "حضرت ثامن الحجج امام علی ابن موسی الرضا(ع)" بوده است.

محل برگزاری جشنواره، با توجه به اهمیت موضوع و لزوم توجه جامعه به مسأله ی حجاب، سالن حجاب مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران، انتخاب شده است.

سخنرانان همایش وزیر محترم کشور به عنوان اصلیترین متولی امر عفاف و حجاب در جمهوری اسلامی ایران، و حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به دلیل تسلطشان به موضوع امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، و فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی خواهند بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار