در جلسه هیئت دولت؛

عملکرد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بررسی شد/ شرایط جذب سرباز قهرمان اعلام شد

در جلسه عصر یکشنبه هیئت دولت گزارش عملکرد، برنامه‌ها و چالش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ارائه و بررسی شد.
کد خبر: ۹۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵ - 11July 2016

عملکرد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بررسی شد/ شرایط جذب سرباز قهرمان اعلام شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، رییسجمهور در این نشست، با تشکر از اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی و گزارش ارایه شده، از کتابخانه ملی به عنوان یکی از سرمایههای معنوی و معرف فرهنگ کشور یاد کرد.

روحانی حفظ و حراست از نسخ خطی را مهم و ضروری دانست و ضمن تأکید بر حمایت دولت از این ثروت ملی، از صدا و سیما خواست که مردم را به حفظ این نسخ تشویق نماید.

رییس جمهوری همچنین بر استفاده از فضای کتابخانه ملی برای اجتماع اندیشمندان و آمد و شد آنان تأکید و اظهار امیدواری کرد کتابخانه ملی مرجعی برای تبادلات علمی قشر اندیشمند، پژوهشگر و صاحبنظر باشد.

راهاندازی موزه کتاب و میراث مستند ایران و نیز بزرگداشت مفاخر و چهرههای فرهنگی، راهاندازی سامانه اسکن منابع در ابعاد وسیع در سال 1394 و نیز اختصاص معادل 50 میلیارد ریال از بودجه این سازمان به حوزه فناوری و دیجیتالسازی در سال 1395 از جمله اقدامات سازمان بوده است.

همچنین برگزاری نمایشگاههای معرفی میراث فرهنگی، مکتوب و مستند ایران در کتابخانههای ملی سایر کشورها، تبادل نسخه دیجیتال نسخههای خطی و اسناد تاریخی با کتابخانه ها و مراکز اسنادی دنیا و برگزاری نشستهای مشترک علمی، منطقهای و بینالمللی نیز از جمله فعالیتها و ارتباطات بینالمللی این سازمان است.

بر پایه این گزارش، ایران با ثبت 9 اثر در فهرست جهانی، 5 اثر در فهرست منطقهای و 45 اثر در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو، توانسته جایگاه هفتم را در رتبهبندی کشورها کسب نماید.

تهیه فهرستگان نسخ خطی ایران در 45 جلد، ترغیب مردم به فروش، وقف و یا اهدای نسخ خطی و خریداری، گردآوری و تبادل آنها به صورت دیجیتال با کتابخانههای دیگر کشورها، از دیگر اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که به افزایش نسخ خطی و نادر در سازمان منجر شده است.

در ادامه، جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان در بازیهای المپیک، پارالمپیک، بازیهای آسیایی، قهرمانی جهان و جام جهانی طی شرایطی از سوی هیات وزیران پذیرفته شد.

به موجب این مصوبه، نفرات اول تا سوم بازیهای المپیک، اول و دوم قهرمانی جهان و نفرات اول تا سوم بازیهای آسیایی و مسابقات جهانی در رشتههای ورزشی تحت پوشش کمیته بینالمللی حسب مورد در رشتههای فردی و گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی شامل نفر اول در رشتههای فردی و کلیه نفرات در رشتههای گروهی طی شرایطی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی استخدام میشوند.

برقراری مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامههای سیاسی، خدمت، عادی و مدارک مسافرتی بازگشت (برگ عبور) بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان، از دیگر مصوبات این جلسه هیات دولت بود.

اصلاح آییننامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی نیز از دیگر مصوبات هیات وزیران بود. براساس این آیین نامه، وزارت امورخارجه، نمایندگیهای استانی آن در داخل کشور، نمایندگیهای سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنهاست، طبق مقررات صادر و یا تصدیق نمایند. همچنین نرخ تعرفه خدمات کنسولی براساس این آییننامه تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یادشده، روی اصل سند و یا مدرک، نقش تمبر میشود.

با تصویب دولت، بهای اراضی، ساختمانها و مستحدثات به منظور محاسبه عوارض نوسازی در شهرهای مشمول ماده قانون نوسازی و عمران شهری برای سال 1395 معادل یکصد درصد ارزش معاملاتی املاک در سال 1393 تعیین گردید.

نظر شما
پربیننده ها