پرونده «قرارگاه رمضان»-5/

ماموریت‌های تیپ هوابرد سپاه در ارتفاعات ایران و عراق

تیپ 66 هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یگان‌های تحت امر قرارگاه رمضان بود که در برخی از عملیات‌های برون مرزی حضور داشت. در اواخر جنگ این تیپ با ترکیب چند یگان دیگر، سپاه ولی امر را تشکیل دادند.
کد خبر: ۹۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ - 11July 2016

ماموریت‌های تیپ هوابرد سپاه در ارتفاعات ایران و عراق

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، قرارگاه رمضان تنها قرارگاه برونمرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس بود و فرماندهی آن را محمدباقر ذوالقدر بر عهده داشت. ماموریت این قرارگاه انجام عملیاتهای چریکی و پارتیزانی در خاک کشور عراق و همکاری با نیروهای معارض کُرد عراقی بود. یگانهای این قرارگاه نیز متشکل از لشکر 9 بدر عراقیها به فرماندهی سردار شهید اسماعیل دقایقی و سردار محمدرضا نقدی، لشکر 6 ویژه پاسداران به فرماندهی صادق محصولی، تیپ هوابرد به فرماندهی محسن شفق، تیپ ظفر به فرماندهی محمد مقدم و تیپ ابوذر به فرماندهی سردار محمدرضا حکیم جوادی بودند.

نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان برای انجام عملیاتهای چریکی باید کیلومترها با پای پیاده، فراز و نشیب کوهها را طی میکردند تا به نقطه هدف برسند و به انجام عملیات بپردازند.

در ادامه به معرفی تیپ هوابرد سپاه میپردازیم.

تیپ 66 هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال 1364 تشکیل شد. از آنجا که ماموریت قرارگاه رمضان انجام عملیاتهای برونمرزی و نامنظم (چریکی) بود، یگان هوابرد تشکیل شد تا نیروهای پیادهنظام سبک بتوانند با هواپیما به محل عملیات منتقل شوند و به وسیله فرود با چتر نجات، به میدان نبرد گام بگذارند.

در دوران دفاع مقدس این تیپ در عملیاتهای مختلفی ازجمله فتح 1(کرکوک) و فتح 8 حضور داشتند. فرماندهی این تیپ را محسن شفق بر عهده داشت و معاون وی مرتضی مسعودی بود. بخشی از نیروهای این یگان مربیان آموزشی سپاه در پادگانهای امام علی(ع) و امام حسین(ع) بودند که یکی از آنها سردار شهید محمد ناظری بود.

این تیپ در عملیاتهای مختلف و در مانور شهادت که در سال 66 انجام شد، حدود 50 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. البته تعدادی از شهدای این تیپ در راه انجام ماموریتها و با سقوط از ارتفاع و یا بلایای طبیعی به شهادت رسیدند؛ چرا که انجام عملیات در ارتفاعات صعبالعبور شمالغرب کشور بسیار دشوار بوده است؛ به خصوص اینکه برای انجام یک ماموریت باید کیلومترها، پستی و بلندی را طی چند روز در سرمای سوزان شمالغرب کشور با پای پیاده طی میکردند.

این تیپ در سال 67 و در اواخر جنگ تحمیلی با یگان حفاظت از شخصیتها، یگان امنیت پرواز (لشکر فرودگاهها) و لشکر 6 ویژه پاسداران ترکیب و سپاه نیرو مخصوص ولی امر به فرماندهی خسرو عروج تشکیل شد. نیروهای تیپ هوابرد در عملیات مرصاد و پاکسازی اسلامآباد غرب در قالب این سپاه حضور داشتند. همچنین در برخی از اسناد از این تیپ با عنوان تیپ 66 ولی امر نام برده شده است که مربوط به دوره زمانی ترکیب یگانها است.

خاطرنشان میسازد که اطلاعات مربوط به این تیپ نیازمند به تکمیل است که در گفتوگوهایی با فرماندهان این تیپ در آینده انجام خواهد شد، ضمن تشریح فعالیتهای این تیپ و بیان خاطراتشان، این اطلاعات نیز تکمیل خواهد شد.

در ادامه تصاویری از رزمندگان این تیپ را میبینید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار