سفیر ایران در بلاروس:

روابط علمی و فناوری ایران و بلاروس متحول می شود

مذاکرات سه روزه هیات ایرانی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با همتایان بلاروسی در قالب ششمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های آموزشی، علمی و فناوری دو کشور روز چهارشنبه آغاز می شود.
کد خبر: ۹۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴ - 11July 2016

روابط علمی و فناوری ایران و بلاروس متحول می شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدرضا صبوری سفیر ایران در بلاروس با اشاره به برنامه مذاکرات محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مینسک، گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، روابط تهران و مینسک در عرصه های مختلف بویژه علمی، آموزشی و فناوری دگرگون می شود.

مذاکرات سه روزه هیات ایرانی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با همتایان بلاروسی در قالب ششمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های آموزشی، علمی و فناوری دو کشور روز چهارشنبه آغاز می شود.

سفیر ایران در مینسک امروز (دوشنبه) در باره برنامه های پیش رو برای مذاکرات دو کشور به خبرنگار ایرنا، گفت: ایران و بلاروس در عرصه های مختلف علمی و فناوری توانمندی های زیادی دارند که می توانند با هم افزایی همکاری های گسترده ای داشته باشند.

صبوری افزود: ایران سال های گذشته از لحاظ علمی رشدی چشمگیر در بسیاری از زمینهها داشته و از نظر جایگاه تولید علم هم رتبه سیزدهم جهان را دارد که دستیابی به فناوریهای نوین و صلح آمیز هسته­ای، نانو، فضایی و سلول های بنیادی نمونههایی از این دستاوردها است.

وی افزود: ایران در زمینه نانوتکنولوژی جایگاه هفتم جهان و نخست خاورمیانه را دارد و در زمان حاضر نیز بیش از 100 مرکز پژوهشی در تولید سلول های بنیادی، کبدی، ساخت غضروف، دانش کمک باروری، درمان انواع سرطان و ناهنجاری های استخوانی فعالیت می کنند.

سفیر ایران در مینسک ادامه داد: همزمان در جمهوری بلاروس نیز توانمندی های ارزشمند علمی و فناوری وجود دارد که ارتباط متقابل دانشمندان و فناوران دو کشور می­تواند به انتقال سودمند تجربه ها و ارتقای سطح دانش و همچنین افزایش همکاری ها در عرصه های مختلف بیانجامد.

وی در باره پیشینه همکاری های دو کشور در این حوزه نیز گفت: روابط علمی و فناوری ایران و بلاروس در بیش از دو دهه گذشته یکی از پویاترین بخش ها در مناسبات و همواره رو به پیشرفت بوده است، بگونه ای که نشست کمیسیون مشترک ویژه این عرصه در 10 سال گذشته دوسالانه و نوبتی در تهران و مینسک با دستورهای کاری گوناگون و متنوع برگزار شده و موفقیت آمیز بوده است.

صبوری همچنین اظهار کرد: با توجه به رویکردهای راهبرد اقتصاد مقاومتی مورد تاکید حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی برای ارتقای فعالیت های دانش بنیان و نیز برنامه تجاری­سازی دستاوردهای علمی و فناوری، عرصه های زیادی برای همکاری ایران و بلاروس در این بخش ها وجود دارد که پیگیری آنها سبب می شود پویایی روابط علمی و فناوری دو کشور همچنان ادامه یابد.

براساس برنامه اعلام شده، قرار است در چارچوب مذاکرات ششمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های آموزشی، علمی و فناوری دو کشور در مینسک، توافق ها و تفاهم های نهایی شده امضا شود.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در بلاروس، تهران و مینسک با برنامه ریزی گسترده در صدد استفاده از تجربیات متقابل در حوزه های آموزشی بویژه دانشگاهی، فناوری های پیشرفته و همچنین ارتقای سطح روابط علمی هستند.

هیات های دو کشور همچنین در مذاکرات پیش رو، افزون بر بررسی موارد از قبل برنامه ریزی شده برای نهایی کردن آن، عرصه های جدید همکاری در حوزه های علمی و فناوری را براساس نقشه راه توسعه روابط دو کشور بررسی خواهند کرد.

ایران و بلاروس 15 اردیبهشت ماه سال جاری نقشه راه افزایش سطح روابط اقتصادی دو کشور از سالانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار تا پایان سال 2017 را در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری ها به ریاست محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و ویتالی وواوک وزیر صنایع بلاروس در مینسک امضا کردند.

همچنین آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری و آندری کابیکف نخست وزیر بلاروس ماه گذشته اعلام کردند که توسعه روابط از جمله اقتصادی با ایران در دستور کار همیشگی هیات دولت و سفارت این کشور در تهران قرار دارد.
 

نظر شما
پربیننده ها