ناصر سهرابی:

ملکه با آثار تراز اول سینمای جنگ دنیا برابری می کند

این فیلم درباره دیده‌بان‌های دیدگاه استاک ۵۴است. این دیدگاه یک دیدگاه جمع‌آوری اطلاعات بوده که اگر برای عملیات استفاده می‌شد جای آن لو می‌رفت و مورد حمله قرار می گرفت. نقش اصلی فیلم را از روی زندگی و خاطرات غلام زرقانی جانباز ۷۰درصدی که در این استاک بوده نوشته و به تصویر درآوردند
کد خبر: ۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳ - 27May 2013

ملکه با آثار تراز اول سینمای جنگ دنیا برابری می کند

ناصر سهرابی منتقد و کارشناس سینما در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری دفاع مقدس، فیلم سینمایی ملکه را فیلمی بسیار خوب در زمینه دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: به اعتقاد من فیلم ملکه یک پرش بسیار بلند در سینمای دفاع مقدس است و سینمای دفاع مقدس را چند گام به جلو می برد.

وی ادامه داد: برداشت من این است که آقای آهنگر در فیلم ملکه راهی جدید را در عرصه سینمای دفاع مقدس باز می کند ، راهی که فقط منحصر به ایشان است و خصوصیات خاص ایشان را دارد،  از نوع روایت و قاب بندی هایی که آقای باشه آهنگر در فیلم ملکه دارد می توان تاثیر گذاری فیملسازانی مثل رسول ملاقلی پور ابراهیم حاتمی کیا بر ایشان را دید اما مساله مهمی که در این فیلم اتفاق می افتد این است که کارگردان ضمن استفاده از تجربیات دیگران ایده ها و روش های خاص خود را در فیلم اجرا و نوع روایت جدیدی را پی ریزی می کند .

 این منتقد سینما افزود:  این فیلم درباره دیدهبانهای دیدگاه استاک ۵۴است. این دیدگاه یک دیدگاه جمعآوری اطلاعات بوده که اگر برای عملیات استفاده میشده  جای آن لو میرفته و مورد حمله قرار می گرفته است . تا آنجا که من اطلاع دارم  نقش اصلی فیلم را از روی زندگی و خاطرات غلام زرقانی جانباز ۷۰درصدی که در این استاک بوده نوشته و به تصویر درآوردند .

سهرابی تاکید کرد: فیلم ملکه به لحاظ ساختار و فیلمبرداری و بازیگری و کارگردانی عالی است و با آثار تراز اول سینمای جنگ دنیا برابری می کند.  شاید فیلم به لحاظ کیفیت چند درجه پایین تر از فیلمی مثل نجات سرباز رایان قرار بگیرد اما باید توجه داشت که آن فیلم چند صد برابر فیلم ملکه بودجه صرف کرده و چند ده برابر این فیلم امکانات در اختیار داشته است.

وی گفت: امکانات و بودجه ای که برای نجات سرباز رایان در نظر گرفته شده و هزینه شده اصلا با امکانات و بودجه ای که برای ملکه در نظر گرفته شده قابل قیاس نیست ، به طور حتم اگر آن امکانات و آن بودجه در اختیار کارگردانهای سینمای ما قرار بگیرد ایشان فیلمهایی هم طراز با هالیوود خواهند ساخت .

سهرابی در پایان به خبرنگار ما گفت: بعضی از دوستان نسبت به ریتم فیلم ایراد گرفته و معتقد هستند که ریتم فیلم کند است اما به نظر من ریتم فیلم کاملا با ساختار آن هماهنگ است و اصلا کند نیست فقط اشکال کار این است که تماشاگر ما با این گونه فیلمها و این گونه ریتم ها بیگانه است و آن را نمی پسندد . با توجه به امکانات سینمای ایران و بودجه بسیار کمی که برای فیلمهای دفاع مقدس هزینه می شود باید گفت که ملکه در فضا سازی  مستند وار خود بسیار موفق بوده و لوکیشنی کاملا باور پذیر را به ما ارائه می دهد . از نکات قوت فیلم فیلمبرداری بسیار خوب علیرضا زرین دست است و همین طور بازی بسیار خوب و برون گرای حمید رضا آذرنگ و همین طور شخصیت پردازی بسیار استادانه محمد رضا گوهری .

نظر شما
پربیننده ها