یادداشت؛

نیروهای مسلح انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی

بومی ســازی امنیت و حضور در دورافتاده ترین نقاط کشور و توانایی های بســیج در حوزه های پدافند غیرعامل و کاهش آسیب از بلایای غیرمترقبه قابل توجه است.
کد خبر: ۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴ - 07January 2014

نیروهای مسلح انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از صبح صادق، علیرضا جلالیان، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی زیرمجموعه ای از نیروهای مسلح انقلاب اســلامی هســتند. این تفاوت از آنجا ناشی می شود که در واقع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی محدود به مرزهای جمهوری اسلامی هستند و نیروهای مسلح انقلاب اسلامی، مسئولیت حفاظت از انقلاب اســلامی را در کل جهان بر عهده دارند و شــامل تمامی نهضت های ضداستکباری به ویژه مسلمانان می شوند. این نیروها در دو شکل عمده در قالب ســپاه و ارتش شــکل گرفته که خود نوع منحصر به فردی از الگوهای نیروهای نظامی در سطح کشورهای دنیا است.

بر اســاس دکترین نظامی کشــور ما که بــا تدابیر مقام معظم رهبری نوشــته شــده، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، نیروی اقیانوسی محسوب می شود که متناسب با همین موضوع می بینیم که این نیرو مأموریت های زیادی را در سال های اخیر در آب های آزاد انجام داده و یک نیروی بین المللی شــناخته شده است. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، نیروی هوایی برد بلند ما محسوب می شود. به همین نسبت، نیرویی در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در یک نسبت شناسی و همپوشانی با بخشی از سپاه، وظیفه دفاع پدافند هوایی برد بلند و گسترده در کشور را متولی است و نیروی زمینی ارتش هم در قالب تیپ ها و لشکرها در سراسر کشور گسترانیده شده و هوانیروز ایــن نیرو امروز هم یکی از یگان های بــزرگ و مطرح حوزه بالگرد در منطقه است.

اما در کنار ارتش، در ســپاه، ساختار مأموریت ها تکمیلی تبیین شده است. در نیروی هوافضای سپاه که مسئولیت هوایی و موشکی را عهده دار است، ساختار موشک های بالستیکی و برد بلند در آن دیده شده و مأموریت های حوزه ارتقای فضایی هم در این سطح تعیین شده است.

در نیروهای پنج گانه سپاه؛ زمینی، دریایی، هوافضا، قدس و بسیج می بینید که ســازمان بسیج در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی امروز، بدنه اصلی نیروهای مردمی در یگان های دریایی و زمینی ســپاه هم هست. بومی ســازی امنیت و حضور در دورافتاده ترین نقاط کشور و توانایی های بســیج در حوزه های پدافند غیرعامل و کاهش آسیب از بلایای غیرمترقبه قابل توجه است.

نیروی قدس ســپاه هم به عنوان مهم ترین عنصر قدرت خارجی جمهوری اسلامی با موضوع دیپلماسی نهضتی است و این توان را دارد که مستضعفان درون جهان اسلام و بیرون جهان اسلام را به اندیشه و فکر خودش معطوف کند.

نیروی دریایی ســپاه، بزرگ ترین سازمان عملیات ویژه و چریکی دریایی با ده ها یگان بســیجی و پاسدار است که در کنار نیروی دریایی ارتش، هرگونه تهدیدات آمریکا را در دریا به ویژه در خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز می توانند خنثی کنند و نیروی هوافضای سپاه به عنوان نیروی جوانی که پیش از انقلاب شبیه نداشته، به عنوان پشتیبانی نزدیک، را با هواپیمای سوخو 25 سطوح عملیات تاکتیکی مدیریت می کند.

در واقع، بر اساس دکترین ها و راهبردهای نظامی جمهوری اسلامی و با توجه به اینکه ایران در موازنه قدرت جهانی و تأثیرگذاری روی وقایع، جزو قدرت های رده اول جهان محســوب می شــود، از این رو تجهیز و آمادگی نیروهای مســلح، واقعیتی است که نیروهای مسلح جمهوری اســلامی آن را باور کرده اند و در پرتو این باور که از دفاع مقدس ناشی می شود، به سرعت قله های این مسیر را فتح می کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار