معاون بین الملل حزب موتلفه خبر داد:

سفر هیات رئیسه کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی به ایران

صولی گفت: اعضای هیات رئیسه کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی(ICCAP) با دعوت حزب موتلفه اسلامی صبح سه شنبه وارد تهران شد تا در این سفر دو روزه با مسوولان کشور دیدار و گفت و گو کنند.
کد خبر: ۹۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹ - 12July 2016

سفر هیات رئیسه کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی به ایران

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، مهدی صولی، معاون بین الملل حزب موتلفه  در خصوص ظرفیت استفاده از آی کپ در جهت توسعه مناسبات بین المللی کشور اظهار داشت: یکی از مناسب ترین ظرفیت ها برای گسترش اهداف سیاست خارجی، بهره گیری از ظرفیت مجامع، رویدادها و سازمان های بین المللی است و یکی از این مجامع بین المللی و نوظهور کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی یا همان ICCAP است که در سال 2000 میلادی آغاز به کار کرد و در زمان حاضر بیش از 300حزب و سازمان سیاسی آسیایی از حدود 50کشور، در آن مشارکت دارند.

وی در ادامه با اشاره به تعامل و ارتباط وثیق میان حزب موتلفه اسلامی و کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی گفت: تاکنون هشت مجمع عمومی، 26 نشست کمیته دائمی، هشت کنفرانس ویژه و ده ها نشست تخصصی از سوی گروه های وابسته در موضوعات مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با مشارکت فعال اعضا برگزار شده و در این مدت حزب موتلفه اسلامی در تمام ارکان و مجامع حضور موثر داشته است.

صولی افزود: هم اکنون علاوه بر حضور غفوری فرد (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی) به عنوان عضو کمیته دائمی، نمایندگان دیگری از حزب موتلفه اسلامی، عضو کمیته های دائمی در شاخه جوانان، شاخه بانوان، انجمن رسانه ای و شورای تجاری آسیا و آمریکای لاتین وابسته به ICAPP بوده و درتمامی جلسات و برنامه های سالیانه حضور منظم و فعال دارند.

وی ادامه داد: همچنین حزب موتلفه اسلامی با حمایت از ایده تاسیس 'مرکز تبادل و همکاری احزاب راه ابریشم'، نقش موثری در گسترش ابعاد همکاری های همه جانبه احزاب ICAPP عضو ایفا کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: ICCAP دارای همکاری های گسترده با دیگر سازمان ها و نهاد های منطقه ای و بین المللی از جمله اتحادیه احزاب سیاسی آفریقایی (CAPP)، اتحادیه احزاب سیاسی آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (COPPPAL) و نیز آژانس های سازمان ملل متحد است و بررسی و تصویب قطعنامه عضویت ناظر ICAPP در مجمع عمومی سازمان ملل، در دستور کار نشست آتی سالیانه مجمع قرار دارد.

صولی گفت: با پیگیری های حزب موتلفه اسلامی، وزارت امور خارجه نیز به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری میان دولت های آسیایی برای حمایت از فعالیت های ICAPP را امضاء کرده است.

وی افزود: به همین جهت هیات رئیسه کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی بنا به دعوت حزب موتلفه اسلامی، با هدف شناسایی ظرفیت ها و گسترش و تقویت سطح همکاری با نهادهای مرتبط و نیز احزاب جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرده اند.

وی با اشاره به ظرفیت های گسترده همکاری با ICAPP اظهار کرد: دبیر خانه مجمع پارلمان های های آسیایی (APA) که مقر آن در جمهوری اسلامی ایران است، از دیگر نهادهای منطقه ای است که عضو ناظر ICAPPاست.

معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: همچنین با عنایت به تلاش های گسترده ICAPP در خصوص کاهش تعارضات و اختلافات مذهبی و دینی و توجه به موضوع مقابله با افراط گرایی و حمایت از حقوق اقلیت های مسلمان، با پیگیری و پیشنهاد حزب موتلفه اسلامی (بنا به مصوبه کمیته دائمی در نشست ولادی وستوک روسیه)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به عضویت ناظر ICAPP درآمده است.

وی در مورد دیدارهای اعضای هیات رئیسه ICCAP با مسئولان کشور گفت: در این سفر اعضای هیات رئیسه ICAPP با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه، مولاوردی معاون رئیس جمهوری و رئیس مرکز امور زنان و خانواده، آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و برخی دیگر از مقامات عالیرتبه دیدار خواهند داشت.

صولی افزود: همچنین در زمینه تقویت مشارکت و همکاری احزاب ایرانی در برنامه های ICAPP ، این هیات با غفوری فرد رئیس خانه احزاب جمهوری اسلامی ایران و نیز برخی دیگر از مسوولان و مقامات ارشد احزاب و جریان های سیاسی کشور دیدار خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه دیدار و مذاکره با دبیر کل و دیگر مقامات ارشد حزب موتلفه اسلامی از دیگر برنامه های این سفر است افزود: از آنجایی که به طور معمول و بر اساس رویه مرسوم در ICAPP، عموم نشست های مجمع عمومی، کمیته دائمی، نشست های موضوعی و تخصصی و جلسات شاخه های جوانان، بانوان ورسانه ها در اغلب کشورها با 'میزبانی مشترک احزاب قانونی موافق و ومخالف دولت' یا 'میزبانی مشترک احزاب قانونی دارای اکثریت و اقلیت در پارلمان'، برگزار می شود، بهره گیری از این الگوی سازنده که به نوعی ممارست عملی در عرصه گسترش سعه صدر سیاسی و ارتقا زمینه های گفت و گو و همکاری های سازنده میان احزاب و جریان های سیاسی محسوب می شود، مورد اهتمام و توجه ویژه حزب موتلفه اسلامی است.

صولی اظهار کرد: حزب موتلفه اسلامی اعتقاد راسخ دارد که بهره گیری از این الگو می تواند در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی نیز نتایج ارزشمندی از همدلی و تفاهم روی اصول اساسی و منافع ملی توسط احزاب ایرانی را به منصه ظهور رساند.

وی ادامه داد: بدین جهت حزب موتلفه اسلامی با احترام به تمامی احزاب و جریان های سیاسی کشور، بر اراده و عزم خود در جلب حمایت و تحقق مشارکت و همکاری صمیمانه و سازنده همه احزاب کشور در برگزاری نشست آتی کمیته دائمی ICAPP در تهران که می تواند نتایج ارزشمندی برای پیشبرد منافع ملی و تقویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد، تاکید می کند.

صولی افزود: پیش از این نیز در مواردی دیگر، حزب موتلفه اسلامی پیشگام تعامل و همراهی با دیگر احزاب کشور در برگزاری رویدادهای بین المللی بوده است. به بیانی دیگر نشست های آتی ICAPP به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و جلوه ای از وحدت، همدلی و مشارکت مجموعه احزاب کشور با سلائق و دیدگاه های سیاسی گوناگون خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به نمونه های دیگری از فعالیت های بین المللی حزب موتلفه اسلامی افزود: در دیدارهای دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با ICCAP در خصوص نحوه تعامل میان 'اتحادیه احزاب اسلامی جهان' و 'اتحادیه احزاب حامی مقاومت' به عنوان دو اتحادیه مهم منطقه ای و بین المللی که با ابتکار عمل و پیگیری های مجدانه حزب موتلفه اسلامی مقدمات تشکیل آنها فراهم شده است، گفت و گو خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این دیدارها درخواست حزب موتلفه اسلامی از کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی مبنی بر حمایت از حقوق قانونی احزاب اسلامی و شیعی که اخیرا در کشورهای بحرین، آذربایجان و تاجیکستان با احکام سنگین تعلیق، مصادره اموال، حبس و محکومیت های طولانی مدت رهبران مواجه شده اند، مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

وی یادآوری کرد: سخنرانی اعضای عالیرتبه این هیات در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه، در خصوص تبیین چشم اندازهای متحول منطقه ای با حضور کارشناسان و صاحبنظران وزارت امور خارجه، از دیگر برنامه های این هیات در طول اقامت در تهران است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار