نشست سفرای 6 کشور آسیای شرقی با مدیران منطقه آزاد ماکو برگزار شد

نشست تخصصی و کارشناسی سفرای 6 کشور آسیای شرقی با مدیران منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو روز سه شنبه برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹ - 12July 2016

نشست سفرای 6 کشور آسیای شرقی با مدیران منطقه آزاد ماکو برگزار شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، در این نشست تخصصی و کارشناسی که در محل ستاد مرکزی منطقه ازاد تجاری و صنعتی ماکور برگزار شد، سفرا و نمایندگان کشورهای فیلیپین، برونئی، چین، اندونزی، ویتنام و تایلند همراه با مسئولان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در منطقه تجاری و صنعتی ماکو آشنا شدند.

در این نشست، توضیحات کلی از وضعیت فعلی و توانمندی های اقتصادی، جغرافیایی و گردشگری و صنعتی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو ارائه شده و ظرفیت های اقتصادی و سرماه گذاری منطقه برای میهمانان تشریح شده و از آنها جهت هماهنگی برای سرمایه گذاری کشورهای متبوعشان در این منطقه دعوت شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در این نشست گفت: این منطقه آزاد تجاری و صنعتی از سرمایه گذاران خارجی در تمامی زمینه ها استقبال می کند.

حسین فروزان با تشریح ظرفیت های بالای این منطقه اظهار کرد: افتتاح فرودگاه و امتداد خط آهن ایران و ترکیه و اتصال این خط آهن در منطقه آزاد ماکو به یکدیگر ظرفیت های مهمی را برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در این منطقه ایجاد می کند.

وی با اشاره به اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی از جمله فرودگاه و آزاد راه تبریز، بازرگان در منطقه آزاد ماکو افزود: با بهره برداری از این طرح ها، چهره این منطقه متحول خواهد شد.

فروزان دسترسی به کشورهای آسیای میانه و حوزه دریای سیاه را از مزیت های این منطقه عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاران خارجی می توانند به هر میزان که بخواهند، ارز و ماشین آلات به منطقه آزاد ماکو وارد کنند و امنیت سرمایه آنها از سوی دولت جمهوری اسلامی تضمین می شود.

سفرا و نمایندگان 6 کشور از آسیای شرقی ظهر امروز نیز از منطقه گردشگری قیرمیزیلیخ و باغچه جوق ماکو و همچنین از گمرک بازرگان بازدید کردند.

نخستین پرواز از فرودگاه بین المللی ماکو به مقصد ارومیه نیز در حاشیه های این نشست انجام شده و سفرهای مهمان با این پرواز به ارومیه عزیمت کردند.

منطقه آزاد ماکو با پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین منطقه تجاری و صنعتی کشور است که در راستای اهداف اقتصادی در 24 مرداد ماه سال 1389 تصویب شد.

بر اساس لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی، کلیه فعالیت های موضوع قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 و اصلاحات بعدی آن در منطقه آزاد ماکو مجاز است.

احداث فرودگاه بین المللی و خط راه آهن برای اتصال به راه آهن سراسری ایران و کشورهای ترکیه و آذربایجان یکی از مهمترین برنامه های توسعهٔ منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو است.

لازم به ذکر است که منطقه آزاد ماکو در 285 کیلومتری شمال ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی واقع است.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار