در جلسه امروز نماینگان مجلس تصویب شد؛

تاسیس ۷ منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی جدید

یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در مجلس تصویب شد.
کد خبر: ۹۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ - 13July 2016

تاسیس ۷ منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی جدید

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 23 تیر)، یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی را با اکثریت آرا تصویب کردند.

بر اساس این گزارش وکلای ملت در این جلسه از مجموع 256 نماینده حاضر، با 130 رای موافق، 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کردند.

متن کامل لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری - صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی به شرح زیر است:

مقدمه توجیهی:

یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی میسر است. لذا به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در برخی مناطق کشور لایحه زیر برای طی مراحل قانونی تقدیم میگردد:

ماده واحده: به دولت اجازه داده میشود:

1- در استانهای گلستان (اینچهبرون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه و مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری - صنعتی را در محدودههایی که به تصویب هیئت وزیران میرسد ایجاد نماید.

2- در استانهای فارس (فسا)، یزد (ابرکوه، میبد)، زنجان (زنجان)، کهکیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو، ارومیه)، خراسان رضوی (خواف، قوچان) لرستان (خرمآباد)، قزوین (تاکستان) و اصفهان (شاهین شهر)، منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساووجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد نماید.

3- اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز در محدوده مصوب هیئت وزیران و با تایید ستاد فرماندهی کل قوا، به وسعت 21 کیلومتر مربع به هم پیوسته و راه اتصال دریایی آن به جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم ملحق میشود.

4- مناطق آزاد تجاری - صنعتی یاد شده بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1372 - با اصلاحات بعدی آن و مناطق ویژه اقتصادی مذکور بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1384 - اداره خواهند شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار