رئیس‌‌جمهور در جلسه هیئت دولت:

اگر ۵+۱ از تعهداتش سر باز بزند در زمان کوتاهی به نقطه مطلوب می‌رسیم

رئیس جمهور گفت: اگر روزی ۱+۵ بخواهد از تعهدات خود سر باز بزند، ما کاملاً آمادگی داشته و از لحاظ توانمندی هسته‌ای در شرایطی هستیم که در زمان کوتاهی می‌توانیم به نقطه مطلوب خود دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۹۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳ - 13July 2016

اگر ۵+۱ از تعهداتش سر باز بزند در زمان کوتاهی به نقطه مطلوب می‌رسیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت طی سخنانی گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نفع همه کشورها و صلح، امنیت، ثبات و توسعه جهانی بوده و نقض آن به ضرر همه خواهد بود و هرکس بخواهد شروع کننده باشد، بازنده سیاسی در صحنه بینالمللی است.

رییس جمهوری با ابراز امیدواری از اینکه برجام موجب توسعه داخلی، ثبات منطقه و صلح و امنیت بینالمللی شود، افزود: ضروری است همه براساس منافع ملی، عقلانیت و در راستای اجرا و استحکام برجام و بهرهبرداری عمومی از آن در سطح منطقه و جهان تلاش کنند.

روحانی با تقدیر از دستاندرکاران و مسئولان برجام و توافق هستهای در بخشهای مختلف و تشکر از تلاش همه رسانهها بویژه رسانه ملی در طول مدت مذاکرات و پس از آن برای آشنا کردن افکار عمومی با زوایای گوناگون این مسأله، بر ضرورت تنویر افکار عمومی برای بهرهبرداری بیشتر از فضای پس از برجام تأکید کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی، استفاده از فضای بوجود آمده پس از برجام را در سایه وحدت، انسجام و همافزایی امکانپذیر دانست و گفت: باید از این فرصت برای توسعه کشور و اشتغال جوانان بهرهبرداری کنیم.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز اظهارداشت: برجام به مفهوم تفاهم در اصل مذاکرات، در 23 تیرماه به نتیجه رسید و اجرای آن از 26 دی ماه آغاز شد و اینکه در برخی رسانهها عنوان شده که یکسال از اجرای برجام گذشته است صحیح نیست و از اجرای برجام کمتر از 6 ماه گذشته است.

روحانی با اشاره به اینکه میتوانیم 23 تیرماه را به عنوان روز تعامل با جهان بنامیم، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این روز به همه جهانیان ثابت کرد از لحاظ قدرت سیاسی، آنچنان توانمندی و تبحری در مسایل سیاسی، منطق و موضوعات فنی و حقوقی دارد که میتواند برای حل موضوع پیچیده بینالمللی با قدرتهای بزرگ مذاکره کرده و از حق ملت ایران به خوبی دفاع کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برخی همواره از مذاکره هراس داشته و میگفتند قادر به مذاکره سیاسی نیستیم، افزود: 23 تیرماه ثابت کرد همانطور که در میدان جنگ قادریم در برابر توطئههای جهانی بایستیم و با آنها مقابله کنیم و برای ملت پیروزی به ارمغان آوریم، در صحنه سیاسی، حقوقی و فنی هم این قدرت را داریم و میتوانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه یکی از گزینههای پیش روی ملت ایران قبل از مذاکرات و توافق هستهای، تداوم تحریمها و افزایش فشارها بود، اظهار داشت: اگر آن روند قرار بود ادامه پیدا کند، امروز فروش نفت در کشور به صفر میرسید، تحریمها و تهدیدات روز به روز بیشتر و فعالیتهای هستهای ایران، از دید آنها غیرقانونی تلقی میشد.

روحانی با تأکید بر اینکه یکی از موفقیتهای برجام برداشتن سایه تهدید از سر مردم بود، گفت: پرونده ایران در شورای امنیت، در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده شده بود که زمینه را برای حمله نظامی به ایران آماده کنند و حتی در این زمینه به تفاهم هم رسیده بودند. مذاکرات توانست بهانه برای تهدیدات را برطرف و قدرت سیاسی، حقوقی و فنی ما را برای جهانیان آشکار کند و روشن شد فعالیت هسته ای و غنیسازی، حق مسلم ملت ایران است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه به واسطه برجام تحریمهای تسلیحاتی برداشته شده و ما قادر به ارتقاء قدرت دفاعی و نظامی خود هستیم، گفت: البته امروز هم برای خرید برخی تسلیحات هنوز با پیچ و خمهایی مواجهایم، اما در این راستا توانستهایم موانع را برطرف کنیم.

روحانی با بیان اینکه پیش از توافق هستهای دشمنان ما را به موضوعی واهی و بیریشه مبنی بر ساخت سلاح هستهای متهم میکردند و با تبلیغات این موضوع را در افکار عمومی جهان توسعه میدادند، گفت: با حل مسأله پی.ام.دی روشن شد که اتهامات به ایران، بیاساس بوده و ما هرگز به دنبال ساخت سلاح هستهای نبوده و نخواهیم بود و موضوع حائز اهمیت برای ما توانمندی در غنیسازی به عنوان مسألهای فنی و علمی بوده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه به واسطه توافق، تحریمهای مربوط به هستهای در همه زمینهها برداشته شده، خاطرنشان کرد: البته در برخی زمینهها از جمله بانکها هنوز به روال مدنظر و مورد انتظار نرسیدهایم، هر چند قدمهای خوبی در این راستا برداشته شده و ارتباطاتی با بانکهای بزرگ دنیا برقرار شده است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید از فضای بوجود آمده، حداکثر استفاده و بهرهبرداری را داشته باشیم، افزود: هیچکس نباید تردید داشته باشد که به واسطه مذاکرات، توافق هستهای و اجرای برجام، فضایی برای ما بوجود آمده که در آن بهتر میتوانیم فعالیت اقتصادی، دفاعی و فناورانه داشته و فناوری هستهای را با آرامش بیشتر توسعه دهیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ضروری است از این فضا برای افزایش رفاه و حل مشکلات اقتصادی مردم به بهترین شکل استفاده کنیم، اظهارداشت: اینکه امروز عدهای بخواهند راجع به واژهها و کلمات در برجام بحث کنند در جای خود اشکالی ندارد، اما لازم است به جای پرداختن به حاشیه، به استفاده مطلوب از این فرصت بپردازیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار