پس از گذشت 15 سال؛

گزارش 28 صفحه‌ای کنگره آمریکا درباره حادثه یازده سپتامبر منتشر شد

پس از گذشت پانزده سال از حوادث یازده سپتامبر و حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، اکنون اسناد جدیدی از دخالت عربستان سعودی در هدایت این حملات تروریستی در حالی منتشر شده که توجه رسانه‌ها و جهانیان معطوف به حوادث مرتبط با کودتا در ترکیه شده است.
کد خبر: ۹۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷ - 16July 2016

گزارش 28 صفحه‌ای کنگره آمریکا درباره حادثه یازده سپتامبر منتشر شد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «گزارش 28 صفحهای درباره حادثه یازدهم سپتامبر بالاخره پس از گذشت 15 سال از وقوع این حادثه و تعلل کنگره در انتشار آن به دلیل فشارهای رژیم آلسعود بر دولت آمریکا، روز گذشته تحویل کنگره شد. این گزارش، بخشی از گزارش کمیته تحقیق کنگره در سال 2002 است که درباره حادثه یازدهم سپتامبر انجام شده که همچنان محرمانه است.

دولت آمریکا 28 صفحه از این گزارش را به همراه نامه «جورج تنت» رئیس وقت سیا روز گذشته (جمعه) تحویل کنگره داد و مجلس نمایندگان نیز به انتشار 28 صفحه باقیمانده گزارش یازده سپتامبر رأی داد.

البته گفته میشود بخشهایی از 28 صفحه گزارش یازده سپتامبر همچنان سیاهرنگ هستند و نمیتوان به اطلاعات دقیق آنها دست یافت. این صفحات به نقش سعودیها در یازده سپتامبر اختصاص دارند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «به نظر میرسد عوامل حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر از سوی افرادی که با دولت عربستان سعودی در ارتباط بودند، حمایت میشدند.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، برخی از مقامات دولتی عربستان در آمریکا ممکن است با گروه ترویستی القاعده ارتباط داشته باشند اما شواهد کافی دراین باره در دست نیست و نیاز به تحقیق بیشتر برای اثبات آن وجود دارد.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از انتشار این گزارش استقبال کرده و ادعا کرد: «از سال 2002، این کمیته و سایر سازمانهای دولتی آمریکا نظیر سیا، «افبیآی» درباره این موضوع و گزارش 28 صفحهای تحقیق کردهاند و مشخص گردید که نه دولت عربستان سعودی و نه هیچ یک از مقامات این کشور و یا هر فردی به نمایندگی از دولت عربستان هیچ نقشی در این حمله نداشته است.»

دولت اوباما برای انتشار این گزارش که از سال 2002 محرمانه بود، همواره تحت فشار قرار داشت. قرار است این گزارش بطور کامل از طبقه بندی محرمانه خارج شود.

جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، و دیک چنی معاون وی به این کمیسیون تحقیق گفته بودند که در ارتباط با این حادثه مصاحبهای انجام نخواهند داد. در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دست کم 3 هزار نفر کشته شدند.

15 نفر از 19 هواپیماربایی که به برجهای تجارت جهانی حمله کردند، دارای تابعیت عربستان سعودی بودند.

نظر شما
پربیننده ها