مصوبه جدید مجلس برای بیمه، مسکن و استخدام ایثارگران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را اصلاح کردند.
کد خبر: ۹۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ - 17July 2016

مصوبه جدید مجلس برای بیمه، مسکن و استخدام ایثارگران

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان لایحه اعاده شده دائمی شدن احکام قوانین برنامههای پنجساله توسعه از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد به منظور حمایت از سلامت جانبازان 50 درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی، جانبازان دارای محدودیت جسمی و حرکتی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت میشود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.

تبصره - والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماریهای خاص، صعبالعلاج یا محدودیت جسمی حرکتی هستند، پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول این ماده میشوند.

طبق مصوبه مجلس، وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای اجرایی مشمول ماده (2) این قانون موظف شدند در اعطای سهمیههای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دورههای دکترای تخصصی 20 درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان اختصاص دهند.

تبصره ـ کسب حداقل 70 درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفتهشدگان برای رشتهها و مقاطع تحصیلی الزامی میباشد. این میزان درخصوص رشتههای پزشکی 80 درصد حدنصاب شرایط علمی است.

وکلای ملت مقرر کردند بیمه تکمیلی ایثارگران و هزینههای مازاد بر بیمههای پایه (بیمه سلامت)، تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی موردنیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید اعم از شاغل در دستگاههای اجرایی و بازنشسته و مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و غیرشاغل بهاستثنای ایثارگران نیروهای مسلح بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

تبصره - بیمهپایه (سلامت) ایثارگران مذکور و نیز فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها که تحتپوشش هیچ دستگاهی نبوده و ایثارگران بازنشسته و یا ایثارگرانی که مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی نمیباشند برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وکلای ملت تمامی دستگاههای موضوع ماده (2) این قانون را مکلف کردند حداقل 25 درصد از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را که برطبق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ مینماید به خانوادههای شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یکسال و بالای یکسال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و 5 درصد سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل اختصاص دهند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شد فرزندان شاهد، جانباز و آزاده را با اولویت فرزندان شاهد و سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت مذکور در این بند معرفی کند.

تمامی مسئولان دستگاههای اجرایی پس از تعیین تکلیف سهمیه مذکور در این قانون میتوانند اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز کنند. با متخلفان از اجرای این قانون مطابق قوانین و مقررات مربوط رفتار میشود.

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شدند بر حسن اجرای این ماده در دستگاههای اجرایی نظارت کنند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد مسکن جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر را که قبلاً از زمین یا مسکن دولتی و تسهیلات یا وام مسکن ارزانقیمت استفاده نکردهاند با واگذاری مسکن و یا زمین بر مبنای زمین به قیمت منطقهای، سال واگذاری و سایر هزینهها به قیمت تمامشده تأمین کند.

تبصره 1- بانکهای عامل موظفند تا تعیین تکلیف نهایی مسکن ایثارگران حداقل سالانه یکصد هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت تأمین مسکن به ایثارگران واجد شرایط مذکور پرداخت کنند.

تبصره 2- بانکهای عامل موظفند در روستاها یا شهرهای فاقد مسکن ملکی، تسهیلات مسکن ارزانقیمت به واحدهای مسکونی قدیمی و قولنامهای را به ایثارگران مشمول پرداخت کنند.

تبصره 3- در مناطقی که محدویت زمین وجود ندارد و به جهت رفاه حال ایثارگران، واگذاری زمین بهصورت قطعه ملکی غیرمشاع میباشد.

تبصره 4- فرزندان جانبازان متوفی که متأهل و فاقد مسکن میباشند، همانند فرزندان شاهد از یک فقره تسهیلات مسکن ارزانقیمت بهرهمند میشوند.

ب- دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصتها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، اقدامات زیر را انجام میدهد:

1- فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخـص جانباز 50 درصد و بالاتر به استثنای تسـهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمیشود.

2- بهمنظور کاهش هزینههای مهندسی ساخت مسکن برای خانوادههای شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374/12/22 و مقررات ملی ساختمان، 100 درصد هزینههای خدمات مربوطه را برای یکبار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیشبینی کند.

3- دولت مکلف است بهمنظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر نسبت به تأمین معیشت و پوشش بیمهای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام کند. همچنین دولت موظف است نسبت به ساماندهی و برقراری مستمری بسیجیان و رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس اعم از بسیجیان تحت فرماندهی سپاه پاسداران، کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اقدام کند.

4- آزادگانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شدهاند و بهدلیل استفاده از دوبرابرشدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سیسال بازنشسته شدهاند، میتوانند برای یکبار و با رعایت شرط سنی زیر شصت و پنج سال با بازگشت به خدمت، سیسال خدمت را تکمیل کنند و سپس با لحاظ عین سوابق اسارت و با رعایت شرایط به بازنشستگی نائل آیند.

تبصره - مدت اسارت افراد مذکور که به خدمت اعاده میشوند صرفاً یک برابر محسوب میشود.

5- بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است کلیه فرزندان شهید فاقد شغل و پوشش بیمهای متقاضی شغل مناسب تا زمان تأمین اشتغال پایدار را تحت پوشش بیمه اجباری بازنشستگی و درمانی سازمان تأمین اجتماعی قرار داده و 100 درصد حق بیمه مربوطه را تأمین و پرداخت کند.

6- بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است فرزندان شهید دارای بیماریهای خاص، صعبالعلاج، محجور و از کارافتاده کلی را همانند جانبازان از کارافتاده تحتپوشش کامل قرار داده و حقوق و مزایای مشابه به ایشان و خانواده تحت تکفل پرداخت کند.

7- جانبازان و آزادگان، همسران و فرزندان شهدا شاغل در کلیه وزارتخانهها، دستگاهها و مؤسسات تابعه آنها، نیروهای مسلح، شرکتهای عمومی دولتی، در صورت تنزل از مناصب مدیریتی، اداری و لشکری، مشروط به عدم محکومیت آنها براساس آراء مراجع قضائی و یا اداری، از کلیه حقوق و مزایای پست سازمانی یا همتراز شغل و پست بالاتر برخوردار میشوند.

8- ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهرهمند میباشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند (الف) ماده (103) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و میتوانند تا 35 سال خدمت کنند.

9- دولت موظف است نسبت به تبدیل وضعیت جانبازان و فرزندان شهدا با بیش از پنج سال سابقه خدمت قراردادی در وزارتخانهها و شرکتهای دولتی اقدام کند.

تبصره1- حکم این جزء شامل سهمیه استخدامی دولت است و به تعداد افراد مشمول تبدیل وضعیتیافته، از مجوزها و سهمیههای قانونی استخدام کسر میشود.

تبصره2- افرادی که بعد از لازمالاجراء شدن این قانون در دستگاههای مذکور بهصورت قراردادی مشغول بهکار میشوند، مشمول حکم این جزء نخواهند بود.

پ- ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود میباشند.

همچنین دولت مجاز شد به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی (غیرایرانی) که در هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریتهای محوله از سوی مراجع ذیصلاح به شهادت رسیدهاند، حداکثر یک سال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطاء کند.

در بخش دیگری از این مصوبه دولت موظف شد از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به استمرار پرداخت مستمری پدر و مادر شهید فوتشده دارای فرزندان معلول، محجور، مطلقه تحت تکفل، نامادری و بیماری صعبالعلاج و بیماری خاص اقدام نماید.

تبصره - در صورتیکه ایندسته افراد از حق و حقوق دولتی بهطور ماهانه برخوردار باشند از این ماده مستثنی هستند.

نظر شما
پربیننده ها