دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

شیعیان «کشمیر» قربانیان بی‌صدای افراط در شبه قاره هند

منطقه کشمیر واقع در شمالی‌ترین نقطه شبه‌قاره هند، با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر و قاطبه‌ای 90 درصدی از مردم مسلمان، پس از سال‌ها تلاش برای استقلال و آزادی، همچنان از خشونت‌های گاه و بیگاه نیروهای دولتی و نیز تندروی‌های گروه‌های افراطی وهابی رنج می‌برد.
کد خبر: ۹۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳ - 18July 2016

شیعیان «کشمیر» قربانیان بی‌صدای افراط در شبه قاره هند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، نوزدهم تیرماه سال جاری، نیروهای امنیتی هند طی عملیاتی اطلاعاتی، از محل اختفای تعدادی از جوانان عضو گروه حزب «المجاهدین» در کشمیر مطلع میشوند و با حمله به محل مذکور چند تن، از جمله چهرهای سرشانسی بهنام «برهان مظفر وانی» را به شهادت میرسانند. برهان وانی، جوانی 22 ساله بود که پس از کشته شدن برادرش ـ که او نیز از مبارزین مسلح علیه دولت هند بود - در نوجوانی تصمیم میگیرد به گروههای مبارز کشمیری بپیوندد.

شهرت برهان وانی به دلیل حضورش در شبکههای مجازی و انتشار تصاویری از او و همرزمانش در صفحات فیسبوک و توییتر بود. در پی انتشار اخبار شهادت وی و اعلام مراسم نماز و تشییع جنازه، جمعیتی چند ده هزار نفری از مردم برای وداع با پیکر این جوان مبارز کشمیری جمع میشوند که این مراسم تبدیل به صحنه اعتراض مردم کشمیر علیه دولت هند میشود و در روز دوم نیز 10 تن دیگر از مردم معترض به ضرب گلوله به شهادت میرسند.

به نوشته واشینگتن پست، نیروهای وابسته به دولت هندوستان، ضمن اشغال دفاتر روزنامههای محلی، روز شنبه با حمله به ساختمان تلویزیون این منطقه، دفتر آن را تعطیل و از پخش برنامههای آن جلوگیری کردند. گفته میشود اقدامات خشونتآمیز پلیس هند، دستکم 36 کشته و بیش از سه هزار و 100 زخمی برجای گذاشته؛ که این آمار طی ناآرامیهای شش سال گذشته در این منطقه اشغال شده بیسابقه بوده است.


«انشاالله مالک» دختر 14 ساله کشمیری که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی هند دید هر دو چشمش را از دست داده و تمام صورتش پر از گلولههای ساچمهای است

همچنین خبرها از ادامه وضع مقررات منع عبور و مرور (حکومت نظامی) و قطع خدمات تلفن همراه با هدف فرونشاندن مبارزات مردمی حکایت دارد.

«عبدالرشید مخدومی»، ناشر بزرگترین روزنامه دره کشمیر، نیز از حمله مأموران پلیس هند به دفتر روزنامهاش در ساعت 2 بامداد و غارت تمام اموال آن خبر دادهاست.

روز جمعه رهبران این جنبش مردمی از مردم برای مشارکت در اعتصاب 72 ساعته و اعتراض علیه کشتار غیر نظامیان دعوت کردند. آنان همچنین در بیانیهای، حمایت خود از موضع پاکستان را برای اعلام روز سیاه در ارتباط با وقایع هفته گذشته ابراز داشتند.

بر اساس گزارش نشریه انگلیسی «کریستین ساینس مانیتور» نواز شریف نخست وزیر پاکستان روز جمعه با استفاده از عنوان «سرباز استقلال»، از برهان وانی به بزرگی یاد کرد و قول داد که کشورش به رایزنی و تلاشهای دیپلماتیک برای حمایت از مردم کشمیر ادامه دهد. وی همچنین از مردم کشورش خواست تا روز سهشنبه را در همبستگی با ساکنان منطقه کشمیر که با جنایات نیروهای هندی دست و پنجه نرم میکنند به عنوان «روز سیاه» اعلام کنند.

دفتر نوازشریف در این بیانیه تاکید کرده که سنا و مجلس ملی به زودی برای بررسی موضوع کشمیر تشکیل جلسه خواهد داد.

منطقه مسلماننشین کشمیر، که پس از دست به دست شدنهای مکرر میان هند و پاکستان طی جنگهای طولانی، تحت حاکمیت هندوستان قرار گرفته، سالهاست برای استقلال خود در معارضه با مقامات دو کشور به سر میبرند. از طرفی بسیاری از رهبران اسلامی در این منطقه خواستار الحاق آن به پاکستان هستند که این مسأله حمایت دولت پاکستان را از آنان به دنبال داشته است.

شیعیان شهر «سرینگر» مرکز ایالت جامو و کشمیر هند، همواره در اعتراض به ممنوعیت برپایی مراسم مذهبی خود از جمله عزاداری و سوگواری حضرت امام حسین علیهالسلام در دهه اول ماه محرم دست به تظاهرات میزنند.

شیعیان بر اساس آمار اطلاعاتنامه جهان (World Factbook) متعلق به سازمان سیا و همینطور بر اساس آمار مجمع جهانی اهلبیت 20 درصد از جمعیت 176 میلیونی پاکستان را شکل میدهند (17 تا 20 میلیون نفر). شیعیان پاکستان که در جریان جدایی پاکستان از هند در سال 1947 نقش عمدهای ایفا کردند، پس از ایران، بیشترین جمعیت شیعه را در یک کشور تشکیل میدهند.

شیعیان در مناطق مختلفی از جمله ناحیه کشمیر حضور دارند. تعداد شیعیان کشمیر حدود 2 میلیون نفر تخمین زده شده است.

بر خلاف شیعیان لبنان که از جایگاه نسبتا قویتری در ساختار سیاسی این کشور برخوردارند، شیعیان پاکستان در وضعیت آسیبپذیری در این کشور قرار دارند. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران که امواج آن روحی تازه به شیعیان جهان و از جمله پاکستان دمید و منجر به تشکیل جنبش جعفریه در این کشور شد تندروهای سنی نیز با حمایت عربستان و برخی دولتهای عرب دیگر سپاه صحابه را در تقابل با شیعیان تشکیل دادند و موجی از شیعهستیزی و کشتار و ترور شیعیان آغاز شد.

موج گسترده حمایت عربستان از وهابیها در دهههای بعد در پاکستان تقویت شد و سپس با تشکیل دولت طالبان در افغانستان، این دو کشور را به مأمن گسترش گروههای تکفیری و ترور در سطح بینالمللی تبدیل و زمینهساز وقایعی همچون 11 سپتامبر تبدیل کرد. تنها بین ژانویه 2012 تا ژانویه 2013 در طی 77 حمله تروریستی 635 شیعه به قتل رسیدهاند؛ که برخی رسانهها از آن با عنوان نسلکشی شیعیان پاکستان یاد کردهاند.

کشتار و ترور شیعیان به ترور اتباع ایران نیز کشیده شد و در سال 1369 صادق گنجی کاردار سفارت ایران در پاکستان نیز ترور شد. گروههای «سپاه صحابه» و «انصار السنه» از مهمترین متهمان کشتار شیعیان در پاکستان هستند.

مقامات پاکستان متهم به همکاری در قتلعام شیعیان شدند. در میان صدها ترور صورت گرفته تا سال 2001  حتی یک مورد هم منجر به مجازات عاملان قتل نشدهاست. دیدهبان حقوق بشر نیز خواهان اقدام دولت پاکستان برای کشتار شیعیان توسط گروههای وهابی خصوصا در هنگام عزاداری محرم شده است.

در سال 1988 در دوران «محمد ضیاءالحق» رئیس جمهور پاکستان یکی از شدیدترین نوع شیعهستیزی و قتلعام را در پاکستان به نمایش گذاشته شد. بیش از 80 هزار سنی تندرو به روستاهای شیعهنشین «داروت»، «بونجی»، «جاگلوت»، «جلالآباد»، «پاری» و «ماناوار» حمله کرده و خانههای آنها را ویران کردند. تعداد کشتهشدگان شیعه صدها تن تخمین زده شد.

گفتنی است؛ مردم کشمیر بهویژه در شهرهای «گارگیل»، «لداخ»، «له» و «سرینگر»، عاشق انقلاب ایران و امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند و با گذاشتن عکس امام و رهبری در مغازهها و نصب آن روی دیوارها و برافراشتن پرچم ایران عشق و علاقه خود را به انقلاب ایران نشان میدهند.

خبرنگاران و مسافران خارجی بهویژه آمریکاییها زمانی که وارد این شهرها میشوند از دیدن این صحنهها شگفتزده شده و از بروز نشانههای انقلاب ایران در شمالیترین نقاط شبه قاره هند ابراز تعجب میکنند.

مردم این شهرها هر ساله پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در این شهرها جشن میگیرند و خود را شریک جشنهای انقلاب ایران میدانند و در سالروز رحلت امام خمینی(ره) همه جای این شهرها ماتمکده و مراسم فاتحهخوانی برگزار میشود و حتی مردم آخرین جمعه ماه رمضان را به فرمان امام راحل به برپا کردن تظاهرات ضد آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم بیدفاع فلسطین تبدیل میکنند و همه خبرنگاران را به تعجب وا میدارند.

این آیین در شهر گارگیل با ویژگیهای خاصی برگزار میشود. به همین دلیل مردم کشمیر این شهر را بیت امام خمینی(ره) میخوانند و این خود یک نشانه از محبت ویژه مردم آن نسبت به نظام جمهوری اسلامی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار