شهید سعید جان‌بزرگی؛

اولین عکاسی که تفحص را به تصویر کشید

شهید «سعید جان‌‌بزرگی» را از عکس‌های‌ حلبچه‌ و تفحص‌اش می‌شناسیم؛ عکس‌هایی که با آن سکوت حلبچه را شکست و برای اولین بار تفحص شهدا را به تصویر کشید.
کد خبر: ۹۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ - 18July 2016

اولین عکاسی که تفحص را به تصویر کشید

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در برههای که مهمترین رویداد تاریخ معاصر کشور رقم میخورد، لازم بود که این واقعه ثبت شود؛ واقعهای که بهیادماندنیترین حماسه و مقاومت مردمی را در برمیگرفت.

برای ثبت این رویداد بخش مهمی از کار بر عهده عکاسان بود. عکاسانی که باید با هوشمندی، شجاعت و خلاقیت و در سختترین شرایط، تصویری را برای همیشه ماندگار میکردند. ضمن اینکه بر اساس امکانات و تجهیزات آن دوران، عکاسی و چاپ عکس خیلی سختتر از امروز انجام میگرفت.

یکی از عکاسان جنگ، شهید «سعید جانبزرگی» است که او را از عکسهای حلبچه و تفحصاش میشناسیم؛ عکسهایی که ثبت آن به قیمت جان این عکاس تمام شد.


عکس از سعید جانبزرگی؛ طلائیه در تابستان 75؛ پیکر شهدای یافته شده توسط گروه تفحص در منطقه؛ اغلب رزمندگان عکس امام خمینی(ره) را به نشانه پیروی و عشق به ایشان، روی سینههایشان نصب کرده بودند.
 

محمدحسین حیدری از عکاسان دفاع مقدس اظهار داشت: در مراحل متعددی با سعید همراه بودیم، از دوران دفاع مقدس و عملیاتها تا تشکیل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و داوریهایی که انجام میدادیم.

وی ادامه داد: سعید از نخبههای دانشگاه بود و یکی از اتفاقهای به یادماندنی از سعید، انتخاب موضوع پایاننامه او بود که موضوع تفحص را انتخاب کرد. سعید برای بخش عملی پایاننامهاش راهی مناطق شلمچه و فکه شد.

فکه شمالی در تابستان 1375؛ امیری یکی از نیروهای گروه تفحص آماده است که بعد از ایستادن بیل مکانیکی، پیکر شهدا را در این نقطه پیدا کند.
 

این عکاس دفاع مقدس یادآور شد: با توجه به اینکه شهید جانبزرگی باید مدت طولانی را در منطقه میماند، خانوادهاش را به همراه خود به منطقه برد و پا به پای بچههای تفحص در آن گرمای طاقتفرسای خوزستان حضور داشت.

وی گفت: سعید برای تکمیل پروژه پایاننامهاش چند بار به مناطق عملیاتی رفت و اولین عکاسی بود که تفحص را به تصویر کشید؛ وی درباره تبادل پیکر شهدای ایران با کشتههای عراق هم عکاسی کرد که عکسهای بسیار خوب و ماندگاری شد.

 شلمچه، مرز ایران و عراق در آبان 75؛ پیکر شهدای ایران با کشتهشدگان ارتش بعث عراق مبادله میشود.

 
براساس این گزارش، جانباز شهید «سعید جانبزرگی» پس از قرار گرفتن در معرض آثار باقیمانده از بمبهای شیمیایی، سالها سختی را تحمل کرد و سرانجام در 22 تیرماه 1381 به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قطعه 29 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار