علی اکبر ولایتی:

ایران با تغییر حکومت‌های قانونی از طریق کودتا و خشونت مخالف است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت همکاری کشورهای آسیایی در مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی، گفت: ایران با تغییر حکومت‌های قانونی با استفاده از نیروی نظامی، کودتا و خشونت مخالف است.
کد خبر: ۹۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴ - 18July 2016

ایران با تغییر حکومت‌های قانونی از طریق کودتا و خشونت مخالف است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علیاکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دعوت مقامات عالی سنگاپور و مالزی به این دو کشور سفر کرده است، امروز (دوشنبه 28 تیرماه) در کنفرانس مهاجران آسیایی با «رشد از راه تعامل، فرصت جنوب آسیا» در سنگاپور که انصاری سفیر کشورمان در سنگاپور نیز حضور داشت، سخنرانی کرد.

در ابتدای مراسم، رئیس کنفرانس با اشاره به حضور ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و وزیر خارجه اسبق ایران در مراسم، از تلاشهای وی در توسعه همکاریها و همگرایی آسیایی و همچنین توسعه همکاریهای دو جانبه ایران و سنگاپور تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این مراسم علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  در ابتدای سخنان خود به مشکلات جامعه بشری اشاره کرد و گفت: فقر، توسعهنیافتگی، عدم امنیت، یکجانبهگرایی و افراطگرایی ازجمله مشکلات جامعه بشری است و برخی کشورهای آسیایی نیز با این مشکلات مواجه هستند و همین موضوع ضرورت توجه به همگرایی منطقهای، توسعه همکاریها برای دستیابی به امنیت پایدار، مبارزه با افراطگرایی و تروریسم و دستیابی به اهداف رشد و توسعه یادآور میشود و این مهم با توجه به اشتراک فراوان کشورهای این منطقه بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد.

وی با اشاره به سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در رسمیت بخشیدن به مرزها، حاکمیت قانونی کشورها و احترام به آرای مردم در انتخاب دولتهای قانونی خود، تصریح کرد: ایران بهعنوان کشوری با دارا بودن امنیت پایدار در کنار منطقهای آشوبزده با ظرفیتهای فراوان و بینظیر با هرگونه خشونت، افراطگرایی و بروز و ظهور هرگونه تروریسم مبارزه کرده و تغییر حکومتهای قانونی را با استفاده از قدرت، نیروی نظامی، کودتا و هرگونه خشونت و تجزیهطلبی مانند آنچه در یمن، سوریه، عراق و برخی دیگر از کشورها به وقوع میپیوندد، مخالف است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: ایران بهعنوان کشوری آسیبدیده از مظاهر تروریسم و افراطگرایی اقدامات جدی را در مبارزه با اینگونه جریانات به اجرا درآورده و خواهان همکاریهای بیشتر کشورهای آسیایی در این زمینه است.

ولایتی با اشاره به ظرفیتهای فراوان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در کنار امنیت و ثبات، گفت: ایران در تلاش برای توسعه مناطق آزاد اقتصادی بهویژه در مکران و چابهار بهعنوان دو منطقه با اهمیت بینالمللی با توانمندیهای فراوان اقتصادی است و میتواند بستر مناسبی را برای همکاری در کشورهای آسیایی فراهم کند و این آمادگی برای توسعه همکاریها وجود دارد ضمن آنکه توسعه همکاریها در خصوص احیای جاده ابریشم نیز میتواند در تحکیم و تعمیق همکاریهای آسیایی مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: متأسفانه به دلایلی که بیان شد در منطقه آسیا شاهد بیخانمانی و مهاجرت اجباری شهروندان هستیم و این پدیده ناخوشایند تنها با توسعه همکاریها و مقابله با خشونت، جنگ و دستیابی به توسعه و رشد، گفتگوی فرهنگها و تمدنها امکان درمان خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست نگاه به شرق مورد تأکید مقام معظم رهبری همکاریهای استراتژیک خود را با چین و روسیه گسترش و ادامه خواهد داد و در این زمینه نسبت به همگراییهای آسیایی با دیگر کشورها نیز تمام توان و ظرفیت خود را بهکار خواهد بست.

در ادامه برنامه ولایتی با حضور در جایگاه به سؤالات مربوطه پاسخ داد.

ولایتی یکشنبه شب نیز در برنامه ضیافت شام محبوبانی سفیر اسبق سنگاپور در سازمان ملل و رئیس مرکز تحقیقات این کشور حضور یافت و در خصوص همکاریهای مشترک در زمینه تحقیقات استراتژیک به بحث و تبادل نظر پرداخت.

نظر شما
پربیننده ها