کتاب «نسبت دین با علم و فناوری» منتشر شد

کتاب «نسبت دین با علم و فناوری» شامل گفتاری از «حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری» منتشر شد.
کد خبر: ۹۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ - 19July 2016

کتاب «نسبت دین با علم و فناوری» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «نسبت دین با علم و فناوری» اولین مجموعه از سری کتابهای نشر «تمدن نوین اسلامی» شامل گفتاری از «حجتالاسلام سید محمدمهدی میرباقری» منتشر شد.

حجت الاسلام میرباقری در این گفتار، نخست رویکردهای مختلف صاحبنظران مسلمان (رویکرد مسلمانان سکولار، رویکرد مسلمانان تجدد مأب و رویکرد طرفداران تمدن اسلامی) را در مواجهه با علم و فنّاوریهای مدرن تبیین کرده و اختلاف و اشتراک آنها را بازگو میکند، و سپس به تعریف عام علم و سطوح مختلف فنّاوری و بررسی ابعاد و لایههای هستیشناسانه، تاریخشناسانه، جامعهشناسانه و معرفتشناسانه این موضوعات از منظر رویکرد طرفداران تمدن اسلامی میپردازد. این گفتار در تاریخ ۱۳۸۹/۳/۱۳ در دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام ارائه شده است.

در بخشی از این کتاب میخوانیم:
مطالعۀ نسبت «دین» با «تکنولوژی و علم مدرن» یکی ازضروریات عینی دنیای اسلام، به ویژه برای کشور ماست. ما درحال حاضر در یک رقابت تمدنی با دنیای مدرن قرار گرفتهایم و باید موقف و تکلیف مان را با عقلانیت غرب، اعم از عقلانیت «بنیادی» و «راهبردی» و «کاربردی»، یا به عبارت دیگر عقلانیت «نظری» و «تجربی» غرب روشن کنیم و ببینیم آیا میتوان از فنّاوریهای سخت و نرم این تمدن بیمحابا استفاده کرد. ما در این رقابت تمدنی نیازمند عملگراییِ هوشمند هستیم؛ لازمه عملگرایی هوشمندانه نیز این است که نباید از بحثهای اساسی و بنیادین غفلت کنیم؛ زیرا نوع مواجهۀ ما با عقلانیت و فنّاوریهای غرب از مباحث مهم و بنیادینی نشأت میگیرد که یکی ازاین مباحث، رابطۀ دین با علم و فنآوری است. وجود نگرشهای سطحی، یکجانبه و توأم با گرایشهای سیاسی به این مباحث آفت زاست و ضرورت دارد که این مسالهها در یک فضای نظری و علمی و به دور از سیاستزدگی دنبال شوند. سوال اصلی ما این است که «علم و فنّاوری» چیست؟ و بین «دین و علم و فنّاوری» چه نسبتی وجود دارد؟

کتاب نسبت دین با علم و فناوری در ۶۴ صفحه در قطع پالتوئی، از سوی انتشارات تمدن نوین اسلامی با قیمت ۳۰۰۰ تومان چاپ و روانه بازار شده است.

علاقهمندان میتوانند این کتاب را از انتشارات تمدن نوین اسلامی به آدرس قم، خیابان دورشهر، انتهای کوچه۲۱، پلاک۱۴ و شماره تلفن ۰۹۱۰۴۶۴۶۲۱۲ تهیه نموده و یا برای خرید اینترنتی به سایت اینترنتی انتشارات، به آدرس http://nicbook.org مراجعه نمایند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار