رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد

دستگیری عوامل امدادرسان در فاجعه منا توسط پلیس عربستان

رئیس سازمان حج و زیارت، بی‌تدبیری، نداشتن مدیریت و بی‌کفایتی دست‌اندرکاران حج عربستان را عامل اصلی شهادت زائران سال گذشته خواند و گفت: نیروهای پلیس عربستان از کمک‌رسانی امدادگران کشورهای دیگر به زائران جلوگیری کرده بودند.
کد خبر: ۹۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ - 20July 2016

دستگیری عوامل امدادرسان در فاجعه منا توسط پلیس عربستان

به گزارش دفاع پرس از قم، سعید اوحدی در نشست تخصصی «تبیین سیاستهای جمهوری اسلامی ایران برای حج سال 1395» با تاکید بر اینکه دولت عربستان امسال مردم ایران را از حضور معنوی در مراسم حج محروم کرده است، اظهار کرد: سال گذشته دولت عربستان باید تدابیر لازم را برای خدماترسانی به زائران در مراسمهای مختلف حج برنامهریزی میکرد، اما نسبت به این موضوع بیتوجه بوده است.

وی با بیان اینکه منظمترین زائران حج، ایرانیان هستند، اضافه کرد: سال گذشته پلیس عربستان با یک زنجیره انسانی مسیر حرکت زائران حج را بسته و جمعیت بسیاری را به یک خیابان هدایت کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت بیتدبیری پلیس عربستان را عامل اصلی رخدادهای حج سال گذشته دانست و تصریح کرد: خیابان 204 در محدوده رمی جمرات فضای کم و امکانات رفاهی نامطلوبی دارد و زائران ایرانی نیازی به عبور از این خیابان نداشتند؛ اما پلیس عربستان با هدایت زائران به این خیابان رخدادهای ناگواری را رقم زدند.

وی با تاکید بر اینکه میانگین سنی زائران حج 60 سال است، خاطرنشان کرد: زائران مظلومانه به حالت ایستاده شهید شده و برخی از آنها زیر دست و پای افراد دیگر جان خود را از دست دادند؛ در برخی از نقاط خیابان 204 نزدیک به 70 نفر جمعیت روی یکدیگر جان باختند.

اوحدی بیتدبیری، نداشتن مدیریت و بیکفایتی دستاندرکاران حج عربستان را عامل اصلی شهادت زائران سال گذشته خواند و عنوان کرد: نیروهای پلیس عربستان از کمکرسانی امدادگران کشورهای دیگر به زائران جلوگیری کرده و نیروهای ارتشی، افرادی که به دنبال امدادرسانی بوده را دستگیر کردند؛ در صورتی که اگر امکانات امدادرسانی به شیوه مطلوب فراهمسازی میشد نزدیک به 70 درصد از جمعیت 6 هزار زائر شهید حج نجات پیدا میکردند.

وی به 49 نفر از زائران اهل سنت استان گلستان اشاره کرد و افزود: فاجعه منا در طول تاریخ اسلام بیسابقه بوده است؛ شب فاجعه با 25 تریلی پیکرهای مطهر شهدا را همانند فرش در تریلیهای بدون سردخانه ریختند تا مسیر را برای روز آینده باز کنند و با توجه به اینکه ظرفیت سردخانه مکه 900 نفر بوده طی پنج روز پیکر حجاج در تریلیها بوده است.

اوحدی با تاکید بر اینکه شناسایی 452 پیکر زائر ایرانی از میان 6 هزار شهید اقدام سختی بود، عنوان کرد: عربستان اجازه انتقال پیکر زائران به کشورهای مبدأ را نداد؛ اما به برکت نهیب رهبر انقلاب اسلامی، عربستان در مقابل نظام اسلامی تسلیم شد و پیکر شهدای ایرانی را تحویل داد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: برای برگزاری حج امسال با دستاندرکاران حج مذاکراتی داشته و 20 راهکار تامین امنیت را برای کمک به آنها ارائه دادیم اما بر اساس گفتههای وزیر حج عربستان امنیت در عربستان یک واژه سیاسی است و پیشنهادات ایران قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه وزیر حج عربستان فاجعه منا را تقدیر الهی میداند، گفت: این مسئول سعودی در مقابل ارائه 20 راهکار تامین امنیت گفته است که نباید در خواست خداوند متعال دخالت کنیم؛ زیرا به تعبیر آیات قرآن کریم صاحب خانه کعبه امنیت حجاج را تامین میکند!

اوحدی با بیان اینکه گرفتاری نظام اسلامی گسترش تفکر اشتباه وهابیت در عربستان است، تصریح کرد: مسئولان سعودی مذاکرات را سه ماه به تاخیر انداختند؛ اما مدعی شدند که عربستان آماده استقبال از زائران همه کشورها بهویژه ایران است؛ در صورتی که این سخن دروغ محض بوده است.

وی از درخواست مسئولان سعودی برای صدور ویزای ایرانیها در خارج از کشور یاد کرد و ادامه داد: اینکه موضوع لزوم تامین امنیت و عزت زائران ایرانی در قرارداد طرف سعودی قید نشده است، نشان میدهد که عربستان موانعی را طراحی کرده تا زائران شیعه بهویژه ایرانی را از مراسم حج محروم کند.

اوحدی با تاکید بر اینکه حج یک فریضه واجب و حق شرعی زائران ایرانی است، مطرح کرد: عربستان به حج دیدگاه سیاسی دارد و به دنبال این است که هزینه محروم کردن زائران را به ایران اسلامی تحمیل کند؛ به همین علت سازمان حج و زیارت باید تلاش لازم را برای برگزاری مراسم حج در صورت تامین امنیت و عزت زائران ایرانی انجام میداد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در دور دوم مذاکرات مشخص شد که عربستان سناریوی خطرناکی را برای حج امسال برنامهریزی کرده است و در این راستا وزیر حج عربستان که در مذاکرات نخست به دلیل منطقی بودن سخنان نمایندگان ایران منفعل بود را در مذاکرات دوم تغییر دادند و وزیر جدید در مصاحبههای خود ادعا کرد که نظام اسلامی بعد از 35 سال گردن خود را کج کرده و قراردادهای سعودی را امضا کرده است.

وی با اشاره به اینکه با پیگیریهای مسؤولان امر، وزیر حج عربستان نسبت به ادعاهای دروغین خود عذرخواهی کرده است، تصریح کرد: در قرارداد بیان شده که بعثه ایران اسلامی حق ارتباط با بعثه کشورهای دیگر را ندارد، خدمات کنسولی به زائران ایرانی ارائه نمیشود و ایران اسلامی حق استفاده از پرچم خود را ندارد؛ اما این مفاد برای کشورهای دیگر مطرح نشده است؛ که این امر نشان از برخورد تبعیضآمیز دستاندرکاران مراسم حج است.

اوحدی با بیان اینکه فرضیههای بسیاری نسبت به علت فاجعه منا وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه هزار و 500 نفر از زائران به شهادت رسیده از کشور عربستان بودهاند و بر اساس برخی دیگر از شواهد، بیکفایتی عربستان در مدیریت مراسم حج علت اصلی فاجعه منا است؛ به همین علت امیدواریم با رفع این بیتدبیریها سال آینده شاهد برگزاری مراسم حج با حضور زائران ایرانی باشیم.

وی اضافه کرد: فاجعه دوم منا در بیمارستانهای مکه رخ داد؛ زیرا پنجشنبه، جمعه و شنبه عربستان تعطیل بود و در یکی از بیمارستانها 500 مجروح را از حیاط تا داخل سالن بیمارستان بدون پزشک و امکانات رها کردند؛ به همین علت تعدادی از زائران زنده به دلیل نبود رسیدگی در بیمارستانها به شهادت رسیدند؛ که شهید رکن آبادی، آقاییپور و موسیکرمی از جمله این شهدا بودهاند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه فاجعه منا ظلم نابخشودنی و بزرگی بوده است، مطرح کرد: بیش از پنج هزار نفر جمعیت که نزدیک به 75 درصد آنها از اهل سنت بودهاند در فاجعه منا به شهادت رسیدهاند و ایران اسلامی از جمعیت 64 هزار زائر خود، 5 هزار زائر اهل سنت داشته که در میان آنها 78 نفر به شهادت رسیدهاند.

وی با اشاره به اینکه برخی از شهدای فاجعه منا نسبت به زمان شهادت خود اطلاع داشتند، تصریح کرد: یکی از شهدا در وصیتنامه خود بیان کرده بود که انگشتر و چفیهاش را در مقبره شهدای مکه همراه پیکرش دفن کنیم.

اوحدی از وضعیت کشورهای منطقه یاد و خاطرنشان کرد: پولهای حرام نفتی که توسط سعودیها برای داعش هزینه میشود فروپاشی این جریان تکفیری را به دنبال دارد؛ به همین علت بازپسگیری موصل با تجلی عزت ایران اسلامی در منطقه دیده میشود.

وی به بیتفاوتی مجامع بینالمللی نسبت به تعرض نیروی پلیس عربستان به نوجوان حافظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی برخورد با افراد خاطی این پرونده را خواستار شد؛ اما مسئولان سعودی به دلیل جهتگیریهای سیاسی نسبت به این اقدام بیتوجه بودهاند.

اوحدی با تاکید بر اینکه آمار شهدای فاجعه منا بر اساس منابع سعودی 700 نفر اعلام شده است، اظهار کرد: سعودیها با استفاده از رسانههای استکباری برای مخفی کردن حقایق تلاش بسیاری کردهاند.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: با توجه به وضعیت کنونی منطقه از جمله درگیریهای اخیر در ترکیه، نظام اسلامی نسبت به تغییر رفتار عربستان امیدوار است.

وی با بیان اینکه مردم ایران هر ساله در خلق حماسه اربعین حسینی نقش قابل توجهی دارند، مطرح کرد: امسال ثبتنام در سامانه "سماح" از 15 مرداد آغاز میشود.

نظر شما
پربیننده ها