دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ترکش‌های کودتای نافرجام ترکیه

مقامات ترکیه در حالی از بازگشت اردوغان به پایتخت و برگزاری نشست شورای امنیت ملی این کشور خبر می‌دهند که موج گسترده پاکسازی و اعمال محدودیت‌های جدید برای اقشار مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ - 20July 2016

ترکش‌های کودتای نافرجام ترکیه

 به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، مقامات ترکیه اعلام کردند «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور برای اولینبار بعد از کودتای نافرجام اخیر به آنکارا بازگشته است و انتظار میرود امروز ریاست نشست هیئت دولت و نیز شورای امنیت ملی این کشور را بر عهده بگیرد. رئیسجمهوری ترکیه در این نشست با فرماندهان ارتش که در حین تلاش برای کودتا به او وفادار بودند، جلسه برگزار خواهد کرد.

به دنبال کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه بزرگترین حزب مخالف این کشور خواستار وحدت و حفاظت از دموکراسی در این کشور شد. «کمال قلیچداراوغلو» روز سهشنبه در نشست پارلمان ترکیه اعلام کرد صرفنظر از عقیده و سبک زندگی افراد، دموکراسی باید هدف مشترک ما باشد.

وی اقدام عاملان کودتای نافرجام اخیر در ترکیه را محکوم و اعلام کرد که مشکلات را تنها میتوان در چارچوب شیوههای دموکراتیک حل و فصل کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی از آنکارا، قلیچداراوغلو گفت: « ما در قرن بیست و یک زندگی می کنیم . چرا باید شاهد کودتا باشیم؟ باید مشکلات را از طریق پارلمان حل و فصل کنیم. دموکراسی به هیچ دلیلی نمیتواند کنار گذاشته شود.»

از طرفی شورای آموزش عالی ترکیه سفر پژوهشی و آموزشی استادان دانشگاههای این کشور به خارج را تا اطلاع ثانوی ممنوع کردهاست. این شورا روز گذشته از 1577 رئیس دانشگاههای ترکیه خواست تا استعفا دهند.

وزارت آموزش ترکیه روز گذشته مجوز کار 21 هزار معلم را نیز که در موسسات خصوصی درس میدادند، لغو کرد.

همچنین شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری گزارش داد: دستیاران دبیر پارلمان ترکیه در ادامه تحقیقات درباره کودتا برکنار شدند.

ترکیه طی چند روز گذشته نزدیک به 50 هزار نفر را از کار تعلیق کرده است. این افراد متهم به داشتن ارتباط با فتحالله گولن، شخصیت مذهبی مقیم آمریکا هستند که به دست داشتن در طرح کودتا علیه دولت متهم است.

بنعلی ییلدریم، نخستوزیر ترکیه گفته است که حامیان فتحالله گولن را "ریشهکن" خواهد کرد.

کمیسر حقوق بشر سازمانملل متحد از تعلیق فعالیت قضات و دادستانان در ترکیه ابراز نگرانی کرده و از دولت ترکیه خواسته است تا به حاکمیت قانون احترام گذاشته و حقوق بشر را رعایت کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز، بعد از دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که دولت آمریکا از اجرای عدالت درباره عاملان کودتا حمایت میکند، ولی در عین حال نسبت به سرکوب گسترده هشدار داد.

اتحادیه اروپا هم درباره برخورد خارج از حیطه قانون با دستگیرشدگان هشدار داده و تصریح کرده است که اگر ترکیه مجازات اعدام را دوباره در این کشور قانونی کند، پرونده عضویتش در این اتحادیه بسته خواهد شد.

در این میان خبر فیلتر شدن پایگاه اینترنتی ویکیلیکس در پی انتشار هزاران ایمیل از حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در ارتباط با موج پاکسازیهای اخیر دولت نیز توجه همگان را به خود جلب کرد.

ویکیلیکس این ایمیلها را در واکنش به طرح دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای پاکسازی نظام سیاسی، ارتش و نظام آموزشی در پیکودتای نافرجام هفته گذشته منتشر کرده بود.

زمانی که این ایمیلهای شخصی ارسالی اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه در ویکی لیکس منتشر شد این تارنما هک شد.

ویکی لیکس با انتشار بیانیهای نوشت: «امروز ساعت 11 شب به وقت آنکارا سری اول ایمیلهای حزب عدالت و توسعه در ویکیلیکس منتشر شد. حزب مزبور حزب حاکم ترکیه و نیروی سیاسی حامی رئیس جمهور این کشور است.»

از سوی دیگر «فتح الله گولن» سهشنبه از آمریکا خواست درخواست آنکارا را برای استرداد او به ترکیه رد کند. گولن که از سال 1999 در آمریکا در تبعید خودخواسته به سر میبرد، در بیانیهای اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و بنعلی ییلدریم نخست وزیر ترکیه را در مورد اینکه او طراح کودتای نظامی نافرجام در ترکیه بوده است، «مضحک» خواند و اعلام کرد: اردوغان بار دیگر نشان داد که آماده است برای تحکیم قدرت خود و آزار و اذیت کسانی که از او انتقاد میکنند، دست به هر کاری بزند.»

وی در گفتوگو با خبرگزاریهای آمریکایی در محل سکونتش در ایالت پنسیلوانیا مدعی شد که اقدامات آنکارا در دستگیری قضات و نیروهای پلیس به اتهام کودتاچی بودن نیز خود یک نوع کودتا است.

گولن گفت: «کودتای نظامی اخیر نمیتواند از جمهوری محافظت کرده و به پیوستن ترکیه به جهان کمک کند. بنابراین، من همیشه مخالف کودتای نظامی بودم و همواره دیدگاههای خود را بیان کردهام. اما همانطور که میدانید، کلمه کودتا در حال حاضر در معانی مختلفی به کار میرود.»

وی افزود: «برخی افراد با استفاده از کودتا در قضیه رشوه و فساد به بهرهبرداری از این کلمه پرداختند. اما این موضوع بحث من نیست. این یک مسأله قانونی است. آنها قضات و افسران پلیسی را که به آنها سخت میگرفتند کودتاچی نامیدند. بله ما با چنین کودتایی (دستگیری پلیس و قضات) نیز مخالف هستیم. ما نمیخواهیم شاهد هیچ کودتایی علیه هیچ کسی باشیم.»

در عرصه تحولات نظامی نیز خبر میرسد که با گذشت چند روز از شکست کودتا در ترکیه، هنوز از موقعیت 14 کشتی جنگی این کشور خبری در دست نیست. این بیخبری شامل وضعیت «فیصل کوسله»، فرمانده نیروی دریایی این کشور هم میشود که گفته میشود از زمان کودتا تماسی با رهبران ترکیه نگرفته است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز، علاوه بر مشخص نبودن موقعیت این کشتیهای جنگی، از وضعیت دریادار فیصل کوسله، فرمانده نیروی دریایی ترکیه از روز جمعه (پانزدهم جولای) خبری در دست نیست و او همزمان با آغاز تلاش گروهی از نظامیان ارتش ترکیه برای به کنترل گرفتن قدرت در این کشور، خارج از دسترس بوده است.

همچنین ژنرال ابراهیم یاشار به سمت جانشین فرمانده کل ژاندارمری ترکیه منصوب شد.  به گفته منابع نظامی ترکیه این انتصاب در پی بیماری و انتقال ژنرال غالب مندی فرمانده کل ژاندارمری ترکیه به بیمارستان نظامی آنکارا صورت گرفت.

ژنرال ایلحان تالو فرمانده دایره پرسنلی ستاد ارتش ترکیه و ژنرال متین ایدیل فرمانده پشتیبانی آموزشی نیروی زمینی ارتش ترکیه نیز پس از بازجویی توسط دادستان ویژه رسیدگی به جرایم ضد نظام و قانون اساسی ترکیه با صدور قرار بازداشت موقت به دستور دادگاه روانه زندان شدند.

نظر شما
پربیننده ها