رونمایی از یادمان شهیدان انصاری و نورانی در رشت

همزمان با سالروز شهادت شهیدان انصاری و نورانی، از یادمان این شهدا در محل استانداری گیلان رونمایی شد.
کد خبر: ۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷ - 07July 2013

رونمایی از یادمان شهیدان انصاری و نورانی در رشت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در مراسم رونمایی از نقش برجستههای سفالینه تنها استاندار شهید کشور و معاون عمرانیاش، علاوه بر کیهان هاشمنیا استاندار گیلان، معاونان سیاسی و امنیتی، توسعه مدیریت و منایع انسانی و هماهنگی امور عمرانی استاندار، نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل استان حضور داشتند.

شهیدان انصاری و نورانی صبح پانزدهم تیرماه سال 1360 در خیابان لاکانی رشت توسط منافقان کوردل به شهادت رسیدند.
 
این نقش برجستههای سفالینه که یکی از تکنیکهای ماندگار نقاشی دیواری است، با تلاش هنرمندان واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری گیلان طراحی و در ورودی اصلی استانداری گیلان نصب شد.
 
محمد زحمتکش شهرستانی، هنرمند نقاش گیلانی که پیشینه دیوارنگاری مزارهای شهدای رشت و برگزاری نمایشگاههای متعدد، انفرادی و گروهی در گالریهای معتبر کشور را در کارنامه خود دارد اجرای این کار ارزشمند را که در آن علاوه بر واقعگرایی، از نمادهای ایثار و شهادت بهرهگیری شده و کادری موزون را به مخاطب ارایه میکند، بر عهده داشته است.
 
سفال در گیلان پیشینهای دوردست دارد و یافتههای باستانی بسیار از این هنر مردان و زنان گیلانی، گواه این ادعاست. سفالینههای خاکستری، سیاه و قرمز مارلیک و نواحی گیلان شرقی که به لحاظ زیبایی و فرم از زیباترین دستساختههای بشر است، امروزه زینتبخش بسیاری از گنجینهها و موزههای سراسر جهان است.
نظر شما
پربیننده ها