باغی که از ایثار و مقاومت حکایت می کند

باغ موزه دفاع مقدس، قرار نیست تنها یک باغ از گل های رنگارنگ و عطر خوش طبیعت باشد، قرار است زیبایی هایی که از ایثار و مقاومت تشکیل شده را حکایت کند.
کد خبر: ۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶ - 09July 2013

باغی که از ایثار و مقاومت حکایت می کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، باغ موزه دفاع مقدس در تاریخ  4/7/91 افتتاح شد تا بتواند ترویج فرهنگ مقامت را در خود پررنگ تر نماید، محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار مجموعه های بزرگ فرهنگی شهر نظیر باغ کتاب تهران، کتاب خانه ملی، فرهنگستان های جمهوری اسلامی، باغ هنر، تهران سرای قرآن و مصلای بزرگ تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است.

از موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مـقاومت به عـنوان مکانی بازدید می شود که هفت تالار با هفت نگاه برای ترویج فرهنگ مقاومت که باعث می شود لحظه ای هم که شده به قدر ثانیه ای به دوران جنگ برگردیم، به نظر می رسد معرفی این باغ موزه و هفت تالار موجود در آن، می تواند لحظه ای یادآور رشادت های مردان تکرار نشدنی کشورمان باشد.

تالار اول:آستانه

اینجا آستانه ای است برای ورود به تالارهای هفت گانه. جایی برای واردشدن به دالان تاریخ پر فراز و نشیب که با مبارزات مردم از دهه 30 آغاز می شود. اینجا روایت گر روزگاری است که در آن، مردم علیه نظام شاهنشاهی قیام کردند تا از ولی و رهبر خود حمایت و تبعیت کنند. اینجا حرف از تظاهرات است. حرف از شب نامه هایی است که در آن استبداد بر ملا می شد. اینجا یکسر و یکصدا حرف الله اکبر را می شنوی که در سالهای منتهی به انقلاب شکوهمند اسلامی آسمان ایران را پر میکند.

 

تالاردوم: حیرت و حقانیت

تصویر پاره کردن مصوبه شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران به دست صدام، خاطره ای است که خیلی ها هنوز یادشان می آید. چیزی که سبب بوجود آمدن جنگ تحمیلی علیه ایران شد. در این تالار بازدیدکنندگان تصویری بزرگ از صدام را می بینند که مدام در حال پاره کردن این مصوبه شورای امنیت است.

تالار سوم: دفاع

اوضاع کشور بعد از حیرت ناشی از آغاز جنگ و تجاوز چندان خوب نبود. مردم بسیج شدند تا از مرزهای کشورشان دفاع کنند. اینجا بود که نقش رهبری بنیان گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) یکبار دیگر نمایان شد. ایشان توانستند با استفاده از تدابیر حکیمانه و ارزنده، فضای کشور را از التهاب خارج و آن را وارد شرایط آرامش کنند.

تالار چهارم: آرامش و مقابله

بعد از دفاعی که از ایران صورت گرفت، حالا وقت این بود که جوانان ایران قدرت خود را به دشمن متجاوز ثابت کنند. قدرتی که با مقابله نشان داده می شد تا کشور به آرامش لازم برسد. با ادامه جنگ و گذر از بهت و غافلگیری های اولیه، نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به تدریج روحیه خود را به دست آورده و بر وضعیت پیش آمده مسلط شدند. حالت انفعال آغازین به سرعت از بین رفت و ابتکار عمل به دست رزمندگان اسلام افتاد. فرایند مهندسی جنگ و طراحی عملیات و ملزومات فنی و پشتیبانی آن آغاز شد و عملا شرایط به سمتی رفت که ایران توانست نبض جنگ را به دست بگیرد.

تالار پنجم: شهادت

شهادت هنر مردان خدا است. این جمله کافی است تا در مقابل تمام آنهایی که روزگاری جنگیدند تا با دفاع از دین و مذهب خویش خاک پاک کشورشان را حفظ کنند، سر تعظیم فرود آوریم. مردان مردی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا امروز، ایران سربلند و استوار باقی بماند.

تالار ششم: پیروزی

ورق زدن صفحات تاریخ حکایت از جنگ هایی می کند که به کشور عزیزمان تحمیل شد، که به دلیل ناتوانی و عدم صلاحیت مسئولان مملکتی و یا به دلیل بی کفایتی در اداره جنگ بخش هایی از خاک این سرزمین به بیگانه واگذار شده است. دفاع مقدس اما حکایت دیگری دارد. جایی که فرماندهان دینی و ولایی و فرمانبران اعتقادی و ارزشی، دلاوری هایی رقم زدند که تمام حمایت های غربیان و اتحاد دشمنان اسلام نتوانست حتی یک سانتی متر از خاک کشور را جا به جا کند.

تالار هفتم: سرانجام

این تالار با واقعه جانگداز و حزن انگیز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود. به طوری که به محض ورود، 9 آینه می بینیم که تصویر صندلی خالی حضرت امام (ره) در بالکن جماران بر روی آنها منعکس می شود و به بیننده این نکته را یادآور می شود که ایشان دیگر در میان ما نیست. سپس بالکن بازسازی شده حسینیه جماران و صندلی امام خودنمایی می کند، جائی که اکثر سخنرانی های ایشان در آنجا صورت می گرفت.

نظر شما
پربیننده ها