نویسنده عرب:

مسکو نقشه خاورمیانه را تغییر می‌دهد/عاملان انفجارهای روسیه مورد حمایت عربستانند

نویسنده عرب با استناد به گزارش مدیر امنیت فدرال روسیه مبنی بر حمایت عربستان از انفجارهای اخیر "ولگوگراد" روسیه نوشت: رئیس جمهور روسیه در واکنش به گزارش مذکور، تروریست‌ها را تهدید کرده و ملتش را به تغییر نقشه خاورمیانه وعده داده است.
کد خبر: ۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸ - 09January 2014

مسکو نقشه خاورمیانه را تغییر می‌دهد/عاملان انفجارهای روسیه مورد حمایت عربستانند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، "أحمد الشرقاوی" نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی در مقالهای که در پایگاه خبری و تحلیلی "پانوراما الشرق الاوسط" منتشر شد، نوشت: "الکساندر بورتینگوف" مدیر امنیت فدرال روسیه دوشنبه گذشته گزارش نهایی تحقیقات درباره انفجارهای اخیر ولگوگراد را به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه تحویل داد.

گزارش مذکور نشان میدهد که عامل یکی انفجارهای مذکور سرکرده یکی گروهکهای مسلح فعال در سوریه بود و گروهک متبوعش مورد حمایت عربستان سعودی بوده است.

بر اساس گزارش مدیر امنیت فدرال روسیه، طراح و مجری انفجارهای اخیر روسیه همان گروههایی هستند که به اجرای عملیات تروریستی و انفجارها در عراق و سوریه میپردازند. این گزارش بدون اینکه اسمی از عربستان بیاورد؛ ریاض را تلویحا عامل انفجارهای روسیه خوانده است.

رئیس جمهور روسیه نیز در واکنش به گزارش مذکور، تروریستها را تهدید کرده و اعلام کرد: مدت زیادی به جنایتکاران مهلت نخواهم داد. پاسخ ما به زودی نقشه خاورمیانه را تغییر خواند داد. این موضوع وعده من به فرزندان روسیه بزرگ است.

موضع پوتین، سخن خطرناکی است که هیچ جای تفسیر و توضیح باقی نگذاشته است. از این سخنان فهمیده میشود که خرس زخمی بالاخره تصمیم گرفت ضربه سنگینی وارد کند. این ضربه تنها برای انتقام نیست، بلکه برای ریشه کنی تروریسم و تغییر نقشه همه منطقه خاورمیانه است. این بدین معنی است که کشورهای حامی تروریسم از جمله عربستان سعودی، قطر و اردن باید خود را به زودی برای دیدار با فرشتگان مرگ آماده سازند. آمریکا و یا فرانسه و دیگران نیز هیچ سودی به حالشان نخواهند داشت. زیرا پوتین هر کسی در مقابل مبارزه با تروریسم ایستادگی کند؛ را شریک عوامل تروریستی میداند. حال باید پرسید؛ چه کسی می تواند قیصر روسیه را از وفا به وعدهای که به ملتش داده منصرف سازد؟

مسکو برای مبارزه با تروریسم، منتظر نتایج کنفرانس "ژنو2" نخواهد بود؛ بلکه بر اساس قطعنامه شماره 1373 شورای امنیت که بعد از انفجارهای 11 سپتامبر صادر شد؛ عمل خواهد کرد. بر اساس این قطعنامه "هر کشوری که با اموال، سلاح و غیره از تروریسم حمایت کند و تروریستها را در آغوش بگیرد و یا به آنها اجازه عبور و مرور از مرزهایش را بدهد؛ به عنوان کشوری که از قوانین بینالملل سرپیچی کرده شناخته میشود".

آمریکا بر اساس همین قطعنامه به منظور مبارزه علیه تروریسم به افغانستان و عراق حمله کرد و همچنان از هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتن بیگناهان در پاکستان و یمن استفاده میکند... آیا آنچه که آمریکا حق خود (در مبارزه با تروریسم) میداند؛ نمیتواند حق دیگران باشد؟.

ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب الله لبنان برای مبارزه با تروریسم نیازی به کسب مجوز از کنفرانس ژنو2 ندارند. این کشورها از مدتها قبل به مبارزه با تروریسم برخاسته بودند ولی موضوع جدید، اتحاد محور مقاومت و روسیه برای راهاندازی نبرد بی امان است. هدف این نبرد عربستان سعودی، قطر و اردن به استثنای ترکیه است که آن به علت عضویتش در پیمان ناتوست ولی به هر حال آنکارا هزینههای رویکردهای خود را خواهد پرداخت... بنابراین در مقابل مواضع یکپارچهای از سوی ایران، روسیه، سوریه و عراق در خصوص مجازات دادن حامیان تکفیریها و تغییر نقشه خاورمیانه هستیم. مبارزه با تروریسم روند خود را طی میکند و نیازی به گفتمان جدید و یا تصمیم خاصی از کنفرانس ژنو2 و یا ژنو17 نیست.

نبردهای سوریه و عراق در مناطق نزدیک به مرزهای مشترک دو کشور، پیروزیهای ارتش سوریه در درگیریهای مناطق مختلف دیر الزور را در پی داشت. نبردهای ارتشهای عراق و سوریه باعث محاصره افراد مسلح شده است. این نبردها به گفته منابع آگاه بعد از هماهنگی اطلاعاتی بین ارتشهای دمشق و بغداد صورت گرفته است.

این امر نشان میدهد که شرط بندیها بر سر سرنگون کردن نظامهای عراق و سوریه بر اساس میل و رغبت عربستان سعودی به شکست منجر شده است و این امر به نوبه خود نشان میدهد که عمر پادشاهی اردن معدود خواهد بود و شاید عربستان نیز به زودی به سرنوشت آن ملحق شود.

این امر همان معنی وعده پوتین درباره تغییر نقشه منطقه خاورمیانه و عملی ساختن آن از طریق هماهنگی امنیتی، اطلاعاتی و نظامی میدانی با گروههای محور مقاومت است. گروههایی که به عنوان یک عضو یکپارچه عمل میکنند...بنابراین بایستی مقداری منتظر بمانیم و نتیجه آن را ببینیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار