سرلشکر صفوی تأکید کرد؛

ضرورت اشراف اطلاعاتی نسبت به دولت‌های پیرامونی و کشورهای همسایه

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: باید نسبت به دولت‌های پیرامونی و کشورهای همسایه اشراف اطلاعاتی داشته باشیم.
کد خبر: ۹۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ - 26July 2016

ضرورت اشراف اطلاعاتی نسبت به دولت‌های پیرامونی و کشورهای همسایه

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در اولین یادواره شهدای اطلاعات قرارگاه منطقهای عاشورای نیروی زمینی سپاه  که در محل دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به نحوه شروع جنگ تحمیلی در شهریور 59، گفت: در آغاز جنگ مسئولان سیاسی کشور دچار غافلگیری اطلاعاتی و یا استراتژیک شدند. آنها تصور نمیکردند که دولت بعثی عراق از زمین و هوا و دریا حمله سراسری را علیه ملت و کشور ما آغاز کند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با بیان ضرورت اشراف اطلاعاتی نسبت به تحرکات دشمنان، گفت: اشراف اطلاعاتی به مجموعه تلاشها و اقداماتی گفته میشود که در اثر اجرای آن یک سیستم اطلاعاتی احاطه و تسلط کامل در روند گذشته، حال و آینده وقایع و حوادث پیرامونی یافته و بهمنظور پیشگیری، دفع و مقابله با تهدیدات و آسیبپذیریهای احتمالی جهت استفاده تصمیمگیران بهکار میرود.

وی افزود: در حقیقت اشراف اطلاعاتی تولید فرصت و اقدام به موقع برای دسترسی به پیروزی در صحنههای مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی و آسیبپذیریهای کمتر در مقابل انواع تهدیدات است.

صفوی در ادامه سطوح مختلف اشراف اطلاعاتی را در سه سطح  راهبردی و بینالملل و سطح منطقهای و سطح ملی برشمرد و گفت: نداشتن اطلاعات راهبردی ضربههای جبرانناپذیری را به منافع حیاتی یک حکومت  وارد می کند.

وی بر ضرورت و لازمه اشراف اطلاعاتی در سطح منطقهای تصریح کرد: باید نسبت به دولتهای پیرامونی و همسایه از سطح اطلاعات بالاتری برخوردار باشیم و اشراف اطلاعاتی داشته باشیم و این اشراف اطلاعاتی منجر به آن می شود تا رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی بتوانند، سیاست تقابل و یا تعامل و یا رقابت را برای آن دولت اتخاذ کنند و بتوانند در تصمیمات خود مواضع اصولی و صحیح را به کار گیرند.

این استاد دانشگاه درخصوص ضرورتهای اشراف اطلاعاتی در سطوح ملی اظهار داشت: حکومت و دولت باید نسبت به منابع و عوامل قدرت ملی خود آگاهی داشته باشد؛ که ازجمله این منابع ظرفیتهای اقتصادی و تولید کشاورزی و صنعتی و سطوح تکنولوژی – سیستم بانکی، منابع انرژی و منابع انسانی تحصیلکرده و کارآمد برای مدیریت کشور و ملت و بسیاری از موضوعات دیگر است.

وی در ادامه از عواملی همچون سرزمینی و جغرافیایی مانند موقعیت ژئوپلیتیکی، وسعت سرزمینی و وضعیت اقلیمی و عوامل تولید قدرمت ملی و... به عنوان الزامات برای اشراف اطلاعاتی برنامه ریزان و مدیران در سطح ملی نام برد و با اشاره به نقش شهدای اطلاعات در جنگ، گفت: یکی از عوامل پیروزی های بزرگ در عملیاتهای فتحالمبین، بیتالمقدس و فتح فاو اطلاعات صحیح از وضعیت دشمن، زمین منطقه و اوضاع جوی و اقلیمی منطقه بود و مسئولان اطلاعاتی جنگ دست راست فرماندهان و طراحان جنگ بودند.

سرلشکر صفوی در ادامه مهمترین اصول و عوامل اطلاعاتی که در جنگ پیروزیآفرین بود را برشمرد و گفت: به دست آوردن نقاط ضعف ارتش عراق و تمرکز قدرت نیروهای خودی برای  استفاده از این نقاط ضعف و همچنین شناخت عوامل جغرافیایی و استفاده از عوارض طبیعی برای دور زدن دشمن و محاصره و اسیر گرفتن از مهمترین اصول و عوامل اطلاعاتی بود که پیروزی های بزرگی را رقم رد.

وی تلاش برای کسب اطلاعات از اسرای گرفته شده را از دیگر  کارهای ارزشمند مسئولان اطلاعات  دانست و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت داشتن اطلاعات صحیح و کارآمد در جلوگیری از غافلگیری و در تشریح وضعیت دولت ترکیه خاطرنشان کرد: دولت ترکیه در این کودتای نظامی غافلگیر شد؛ اگرچه دستگاههای اطلاعاتی ترکیه (میت) چند ساعت قبل از آغاز کودتا، از تحرکات نیروی هوایی و نیروهای مسلح و ارتباطات آنها با فتحالله گولن مطلع شده بودند و همین فرصت کافی بود تا کودتا را با شکست مواجه کنند.

وی در ادامه با اشاره به موضعگیری بههنگام و اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص وقایع ترکیه گفت:  متأسفانه رسانههای ترکیه موضعگیری صریح و بهموقع مسئولان ایران در رابطه با محکومیت کودتا را بازتاب ندادند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار