معاون نخست وزیر ترکیه خبر داد؛

سفر قریب الوقوع اردوغان به روسیه

«محمد شمشک» خبر داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قرار است 9 ماه آینده میلادی (۱۹ مرداد) به روسیه سفر کند.
کد خبر: ۹۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ - 26July 2016

سفر قریب الوقوع اردوغان به روسیه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از حریت، «محمد شمشک» معاون نخست وزیر ترکیه از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور در تاریخ 9 آگوست به «سن پترزبورگ» برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود خبر داد.

شمشک که هم اکنون در نشستهای وزارتی در مسکو حضور دارد، خطاب به «آرکادی دوورکوویچ» همتای روس خود گفت: «ما به اینجا آمدهایم تا سطح روابط خود را ارتقا دهیم و آن را حتی به سطوحی بالاتر از آنچه که در گذشته میان ما جریان داشته برسانیم.»

این سفر اولین تلاش دو جانبه رؤسای جمهور دو کشور برای عادی سازی روابط به دنبال تشدید تنشها در پی انهدام جنگنده روسی از سوی نیروی هوایی ترکیه و کشته شدن یکی از دو خلبان روس در روز 24 ماه نوامبر سال میلادی گذشته (2015) است.

آنکارا و مسکو اخیرا مذاکرات مقدماتی را در جهت احیاء روابط داشتهاند.

ابتدا اردوغان خواستار دیدار رو در رو با پوتین در حاشیه نشست آب و هوایی در پاریس شد ولی این درخواست با مخالفت رئیس جمهور روسیه روبرو شده است

اما بعد از ماهها مقاومت بیثمر، اردوغان در اواخر ماه میلادی گذشته (ژوئن)، در نامهای خطاب به پوتین مراتب تأثر خود را از حادثه سقوط جنگنده روسی اعلام و به این ترتیب باب آغاز مذاکره برای عادی سازی رابطه را باز کرد.

همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در تماس تلفنی که روز یکشنبه 27 تیر با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیهای خود داشت، کودتای نظامی علیه دولت آنکارا را امری غیر قابل پذیرش توصیف و برای بازگشت هر چه سریعتر ثبات به این کشور اظهار امیدواری کرده بود.

از سوی دیگر، دیروز دوشنبه دولت آنکارا مراتب تشکر خود را به دلیل حمایت همه جانبه پوتین از اردوغان در جریان کودتای نافرجام 15 جولای اعلام کرد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار