دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

خیز بلند ارتش و مردم عراق برای فتح آخرین پایگاه داعش

حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق با تأکید بر حفظ وحدت میان اقوام و طوائف عراقی، از دستور برای تعجیل در عملیات بزرگ آزادسازی موصل خبر داد.
کد خبر: ۹۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ - 27July 2016

خیز بلند ارتش و مردم عراق برای فتح آخرین پایگاه داعش

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، انفجارهای اخیر داعش در بغداد که تقریبا 330 کشته برجای گذاشت، سایه بلند ناامنی و روزهای خونین را بار دیگر بر سر مردم بیدفاع عراق که سالهاست از بحران بیثباتی در کشورشان رنج میبرند، گستردهتر کرد. بدون شک این اقدامات انتحاری تروریستها، ناشی از زخم عمیقی است که نیروهای مردمی و ارتش عراق بر پیکره داعشیها در نبردهای بزرگ «رمادی» و «فلوجه» وارد کردند.

با این حال به نظر میرسد ارتش و نیروهای مردمی علیرغم فشار سنگین اهرم تروریسم که با حمایتهای پنهانی طرفهای غربی و عربی، همچنان تن خسته مردم عراق را میآزارد، عزم خود را برای پاکسازی تروریستهای تکفیری صهیونیستی داعش، جزم کرده و در حرکتی یکپارچه و طوفانی برای اجرای موفقیتآمیز عملیات موصل، برگ دیگری از رشادتهای این ملت مسلمان را در تاریخ عراق رقم زنند و آرزوی تروریستها و حامیان آنها را برای تجزیه این کشور و ایجاد تفرقه و جدایی میان کرد و عرب، و شیعه و سنی را با خود به گورستان تاریخ بفرستند.

در همین حال «حیدر العبادی» نخستوزیر عراق روز گذشته در دیدار با استاندار، اعضای شورای استانداری و نمایندگان استان نینوا از قریبالوقوع بودن آغاز عمیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» واقع در استان نینوا خبر داد .وی در این خصوص تاکید کرد: این مأموریت، مأموریت آسانی نیست؛ اما در نهایت نیروهای ما پرچم عراق را در قلب شهر «موصل» به اهتزاز در خواهند آورد.

العبادی افزود: لازم است تا با منطقه کردستان و نیروهای پیشمرگه در آزادسازی موصل مشارکت و همکاری کنیم.

تأکید نخستوزیر عراق بر همکاری برای آزادسازی موصل پس از تنش اخیر میان وزارت پیشمرگه کردستان با وزارت دفاع عراق، بر سر مناطق آزاد شده افزایش یافت.

نخستوزیر عراق با بیان اینکه دستور دادهاست تا زمان عملیات آزادسازی جلو بیافتد، ادامه داد: ما پیروزیهای مهمی را در مراحل اول و دوم آزادسازی موصل به دست آوردهایم و باید نسبت به حفظ جان سربازانمان حریص باشیم، انشاءلله به زودی پرچم عراق در موصل برافراشته میشود.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه تروریستهای تکفیری داعش دشمن سر سختی برای این کشور هستند، ضمن رد هرگونه توافق پنهانی با تروریستها و حامیان آنها، اظهار داشت: هرگونه تفاهم و توافق با تکفیریهای داعش غیرمنطقی و غیرمعقول است.

وی با بیان اینکه اهالی ساکن استان نینوا به دنبال حضور داعش در این استان متحمل رنجها و آلام زیادی شدند، تصریح کرد: تروریستهای داعش در تمام این مدت تلاش کردند تا میان اقشار مختلف این استان تفرقهافکنی کنند.

این اظهارات نخست وزیر عراق در حالی صورت گرفت که رئیس منطقه کردستان عراق در واکنش به عدم حضور نماینده این منطقه در نشست ائتلاف جهانی ضد داعش، بار دیگر بر طبل جدایی این منطقه کوبید.

 بارزانی در صفحه رسمی خود در «فیسبوک» با اعتراض به عدم مشارکت دادن نماینده اقلیم کردستان در نشست ائتلاف جهانی ضد داعش در آمریکا، نوشت: ما در حال حاضر دو گزینه داریم؛ یا باید مستقل شویم یا با وضعیت فعلی کنار آمده و همواره تعظیم کنیم.

در حوزه تحولات میدانی نیز منابع عراقی از آمادگی نیروهای مردمی برای آزادی کامل منطقه «الحویجه» در غرب کرکوک خبر دادند.

«علی الحسینی» سخنگوی محور شمال نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) تأکید کرد که اطلاعات امنیتی که به فرماندهان الحشد رسیده، از آماده بودن بیشتر مناطق الحویجه برای آغاز عملیات آزادسازی حکایت دارد.

الحسینی تاکید کرد: 70 درصد این منطقه خالی از حضور تروریستهای داعش است.

همچنین برخی اخبار تایید نشده از انفجاریک بمب در لحظه ورود فرماندهان الحشد الشعبی به مقر داوطلبان مسیحی موسوم به «بابلیون» حکایت دارد. این منابع اعلام کردند «ابومهدی المهندس» نایب رئیس الحشد الشعبی نیز در این انفجار مجروح شدهاست.

در این میان پایگاه آماری موسوم به «سرشماری عراق» نیز دست به انتشار تازهترین آمار خود از میزان کشتهشدگان عراقی از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 تاکنون زد.

بر این اساس از آوریل سال 2003 یعنی یک ماه پس از حمله آمریکا به عراق 180 هزار و سه نفر از مردم عراق کشته شدهاند .بیشترین تعداد کشتهشدگان در سال 2006 بودهاست. در این سال 29 هزار عراقی در بمبگذاریها و حوادث تروریستی کشته شدند.

همچنین سال 2011 نیز کمترین میزان کشتهها یعنی چهار هزار و 153 نفر بودهاست؛ سالی که در آن طی توافقی میان بغداد و واشنگتن، نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار