یک مقام وزارت خارجه هند:

دانش آموزان هندی مشغول به تحصیل در پاکستان به داخل کشور منتقل شوند

یک مقام مطلع در وزارت خارجه هند گفت از دیپلمات‌های این کشور در پاکستان خواسته شده که فرزندانشان را برای تحصیل به داخل کشور منتقل کنند.
کد خبر: ۹۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲ - 26July 2016

دانش آموزان هندی مشغول به تحصیل در پاکستان به داخل کشور منتقل شوند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، یک مقام مطلع در وزارت خارجه هند گفت از دیپلمات های این کشور در پاکستان خواسته شده که فرزندانشان را برای تحصیل به داخل کشور منتقل کنند.

این مقام که خواست نامش محفوظ بماند افزود: از این افراد خواسته شد در کمترین زمان نسبت به انتقال دانش آموزان به داخل هند اقدام کنند.

افزایش تنش بین هند و پاکستان برسر کشمیر و قطع گفت وگو های صلح بین دو کشور باعث نگرانی مقامات هندی نسبت به امنیت فرزندان دیپلمات های این کشور در پاکستان شده است .

هم اکنون بین 50 تا 60 نفر از فرزندان دیپلمات های هندی در مدارس بین المللی اسلام آباد مشغول به تحصیل هستنند.

موج جدیدی از تنش و درگیری لفظی بین مقامات هند و پاکستان پس از حمایت 'محمد نواز شریف ' نخست وزیر پاکستان از معترضان هندی درکشمیر آغاز شد.

نخست وزیر پاکستان چند روز پیش در جمع مردم مظفر آباد مرکز کشمیر پاکستان گفت زمان آن که مبارزات مردم کشمیر تحت کنترل هند به پیروزی برسد، دور نیست و کشمیر به زودی به بخشی از خاک پاکستان تبدیل خواهد شد.

وی افزود:هیچ فردی نمی تواند جنبش آزادی خواهی مردم کشمیر را متوقف کند.

نخست وزیر پاکستان گفت که مردم پاکستان در کنار برادران کشمیری خود ایستاده اند و هرگز حمایت خود را از مردم کشمیر دریغ نخواهند کرد

سوشما سواراج ' وزیر خارجه هند ، اظهارات نخست وزیر پاکستان در حمایت از حملات تروریستی در کشمیر و پیوستن این منطقه به پاکستان را شرم آور خواند اظهار کرد رویای پاکستان برای پیوستن کشمیر هند به این کشور تحقق نمی یابد.

وی تصریح کرد پاکستان هیچگاه نمی تواند بهشت روی زمین را به مکانی امن برای گسترش تروریسم تبدیل کند.

راجنات سینگ' وزیر کشور هند نیز روز دوشنبه در سخنانی با اشاره به تحریک جوانان کشمیری به خشونت از سوی پاکستان اظهار کرد مقامات اسلام آباد از جوانان کشمیری می خواهند که اسلحه بدست بگیرند و با دولت هند بجنگند.

وی از مقامات پاکستان خواست که با تغییر رفتار خود از دخالت در امور داخلی همسایه های این کشور خودداری کند.

'محبوبه مفتی' سر وزیر ایالت جامو و کشمیر نیز در بیانیه ای از سخنان تحریک آمیز مقامات پاکستانی برای دامن زدن به خشونت در کشمیر انتقاد کرد.

درگیری بین معترضان به قتل 'مظفروانی' رهبر حزب المجاهدین بنگلادش در 18 روز گذشته در کشمیر باعث کشته شدن 49 نفر و زخمی شدن بیش از پنج هزار و 200 نفر شد.

کارشناسان قطع گفت وگوهای صلح بین هند و پاکستان به دنبال حمله شبه نظامیان به پایگاه هوایی 'پتانکت 'در ایالت پنجاب را از دیگر دلایل افزایش تنش بین هند و پاکستان می دانند و بر از سرگیری هرچه سریعتر این گفت وگوها تاکید می کنند.

گفت و گوهای هند و پاکستان تاکنون بارها به دلایل مختلف ازجمله بالا گرفتن تنش های سیاسی ،مرزی و اطلاعاتی میان دو کشور به تعویق افتاده است. .

آخرین بار نیز این دیدار به دلیل وقوع حمله تروریستی به پایگاه هوایی پتانکت هند در نزدیک مرز پاکستان و بعد از آن هم به دلیل دستگیری تبعه هندی در ایالت بلوچستان به تعویق افتاده بود.
در حملات تروریستی پایگاه هوایی پتانکت 9 نفر کشته شدند. این حمله ها باعث توقف گفت وگوها بین هند و پاکستان شد.

کشمیر یکی از مهمترین دلیل اختلاف های دو کشور از ابتدای جدایی و استقلال دو کشور از یکدیگر از سال 1947 تاکنون بوده است .

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام اباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947 میلادی است.

از سه جنگی که میان هند و پاکستان 2 رقیب هسته ای منطقه رخ داده، دو بار بر سرمالکیت بر منطقه عمده مسلمان نشین کشمیر در مرز دو کشور بوده است.

منبع: ایرنا
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار