حسن شمشادی به مناسبت روز خبرنگار:

خبرنگار در تمام شرایط باید صف اول باشد

حسن شمشادی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با حضور در خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت روز خبرنگار گفت: خبرنگاران و افرادی که در فضای مجازی مطالبی را در خصوص شهدا منتشر می‌کنند بسیار باید سنجیده رفتار کنند که شان شهید حفظ و همچنین در میدان دشمن بازی نکنند.
کد خبر: ۹۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳ - 07August 2016

خبرنگار در تمام شرایط باید صف اول باشد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، حسن شمشادی رزمندهای است که پس از تمام شدن دوران دفاع مقدس جبهههای دیگری را در جهان اسلام برای ادای رسالت و دین خود به شهدا برگزید و داوطلبانه و با اشتیاق وافر در قالب خبرنگارعرصه مقاومت به سوریه و عراق رفت تا حقایقی را که در بلاد اسلامی می گذرد و توطئه های دشمنان قسم خورده اسلام را که برای دستیابی به اهداف خود از هیچ جنایتی رویگردان نیستند را به تصویر بکشد، امروز به مناسبت «روز خبرنگار» میهمان خبرگزاری دفاع مقدس شد.

در ابتدای مراسم حسن شمشادی در گفت و گو با خبرنگاران به مسائل روز مربوط به حوزه خبری پرداخت و گفت: مراسمی که در خبرگزاریها به مناسبت «روز خبرنگار» برگزار میشود، خبرنگارها باید طبق عادت همیشه شنونده باشند. امروز در خبرگزاری دفاع مقدس ساختار شکنی کردم.

در سوریه شاهد یک جنگ تمام عیار هستیم

وی ادامه داد: هر فردی که در عرصه خبر و رسانه فعالیت دارد به اندازه زیادی، صاحب تجربه است و میتواند این تجربیات را با باقی همکاران و اهل رسانه تبادل کند. خبرنگاران خبرگزاری دفاع مقدس از نسل جوان هستند که از نزدیک جنگ را لمس نکردند اما در شرایط امروز احساس مسئولیت کردند و به میدان آمدند. با وجود که همزمان در سازمان صدا و سیما هم جلسه داشتیم ولی من با افتخار خدمت شما رسیدم.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه دفاع همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: برخلاف کسانی که میگویند هشت دفاع مقدس مختص همان سالها تمام شد، من معتقدم که دفاع مقدس در عرصههای مختلف نه تنها نظامی، امنیتی و دفاعی بلکه در عرصههای مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانهای وجود دارد.

شمشادی افزود: نمونه عینی جنگ نظامی، اطلاعاتی، امنیتی و جنگ سخت را در سوریه و عراق شاهدیم.

وی با اشاره به اینکه جغرافیای مقاومت مرز ندارد، افزود: جوانانی که امروز در سوریه و عراق میجنگند به یک باور والاتری رسیدند. زیرا آنها به این اعتقاد قلبی رسیدهاند که وقتی در حلب، خان طومان و ... میجنگند گویی در همدان و کرمانشاه هستند.  

خبرنگار همان خبربیار نیست!

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی افراد، خبرنگاران حوزه حماسه و مقاومت را افرادی سودجو و تندرو میدانند، گفت: وقتی حضور در این عرصه را تکلیف میدانیم باید تمام طبعات و مشکلات این راه را هم بپذیریم. این در حالی است که کسی از کار خبرنگار تجلیل نمیکند. خبرنگار در تمام شرایط باید صف اول باشد. هر کجا که هستیم خاکریز ماست و رزمندهایم. یکی دوشکا شلیک میکند دیگری قلم میزند، یکی آرپیجی میزند و دیگری تایپ میکند، یک نفر در میدان تخریبچی است و نفر دیگر تخریبچی جنگ نرم است.

شمشادی افزود: برخی خبرنگار را با خبربیار اشتباه گرفتهاند. خبرنگار نباید یک فرد عافیت طلب باشد او با تحقیقات و با دست پر باید در مقابل یک مسئول بایستد و بپرسید در شرایطی که باید این کار انجام میشد چرا نشد. هر کدام از ما به اندازه سعی و تلاشمان میتوانیم در عرصه جنگ نرم موفق باشیم. یک خبرنگار باید مشکل گشای مردم باشد.

وی تصریح کرد: ما امروز در جنگ نرم هستیم. 90 درصد جنگ در سوریه، جنگ رسانهای است. جنگی که در میدان رخ میداد آن چیزی نیست که ما در اخبار میشنویم. به عنوان نمونه تابستان 91 تا الان 4 سال است که شبکه الجزیره و العربیه بارها اعلام کردند که دمشق سقوط کرد، حلب سقوط کرد، حاج قاسم مجروح شد و ... که اخبار دروغ بود. آنها پول میگیرند و برای رسیدن به هدفی اخبار را تنظیم میکنند. آنها از تمام ابزارها اعم از دیداری، شنیداری و فضای مجازی برای رسیدن به هدفشان استفاده میکنند.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ادامه داد: در مرداد ماه 91 شبکه العربیه یک هفته اعلام کرد که دمشق سقوط کرده است. به من هم دستور دادند که به ایران برگردم. ولی من دوربین به دست گرفتم و یک هفته از مدرسه، دانشگاه و روزمرگی مردم در دمشق فیلمبرداری و مصاحبه گرفتم. آنجا من تخریب چی جنگ نرم بودم. بعد از یک هفته آتش رسانه را خاموش کردند. حسن شمشادی و یا تلویزیون ایران به تنهایی باعث خاموش شدن آتش شبکه های الجزیره و العربیه نشد بلکه ما به اندازه خودمان تاثیر گذاشتم. مین خنثی نکردیم اما میدان مین جنگ نرم را خنثی کردیم.

فعالان فضای مجازی سنجیده رفتار کنند

شمشادی به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و اینستاگرام خود اشاره کرد و گفت: خبرنگاران و افرادی که در فضای مجازی مطالبی را در خصوص شهدا منتشر میکنند بسیار باید سنجیده رفتار کنند که ابتدا شان شهید حفظ و همچنین در میدان دشمن بازی نکنند. مدتی است که در فضای مجازی عکسهای پیکر شهدا منتشر میشود که ممکن است باعث تضعیف روحیه رزمندگان شده و حال خانوادهای این شهدا را هم در نظر بگیرید که وقتی عکس عزیز خود را در لحظه شهادت میبینند چه حال بدی به آنها دست میدهد. در فضای مجازی برای تک تک دوستان پیغام میگذارم و میگویم که انتشار این تصاویر بعد منفی دارد.

 وی تصریح کرد: خبر شهادت "حسین همدانی" ساعت یک نیمه شب به من رسید. میتوانستم همان ساعت خبر را منتشر کنم اما این کار را نکردم. تا هفت صبح با 5 منبع در دمشق تماس گرفتم. وقتی نحوه شهادت را توضیح دادند و خبر را تایید کردند، منتشر کردم.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیماخاطرنشان ساخت: در محور مقاومت در سوریه و عراق پیوست نظامی، امنیتی و اقتصادی داریم اما پیوست رسانهای نداریم. پروژه هشتگگذاری در فضای مجازی، یک حرکت انقلابی است. اتاق فکر وجود دارد. این کار پیوست رسانهای میخواهد که ما نداریم. به عنوان نمونه در نبرد خان طومان آنقدر که بعد رسانهای داشت بعد میدانی نداشت. دشمن هنوز حمله را شروع نکرده بود که اعلام شد خان طومان سقوط کرد. البته ناخواسته در فضای مجازی داخلی هم بر انتشار این اتفاق دامن زدیم.

حسن شمشادی در پایان گفت: در سوریه فیلم و عکس ضبط میشود ولی همه را آرشیو میکنند که به نظر من این کار اشتباه است. آنها را میخواهند سی سال بعد برای فرزندان ما انتشار دهند در حالی که مردم ما امروز تشنه این اطلاعات و تحلیلها هستند تا بدانند در سوریه چه میگذرد. اگر بعدها فرزندان ما مطلع شوند چه فایدهای دارد. در دوران دفاع مقدس هر روز و هر ساعت اطلاع رسانی داشتیم. آن فیلم و عکسها در آن زمان یک کارکرد رسانهای داشت و بعد از آن کارکرد دیگری. دلم میخواهد فعالیتهای زیادی برای شهدا انجام دهم که تاکنون فرصتش پیش نیامده است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار