۵۰۰ روز زیر بمباران و محاصره/ ایستادگی فقیرترین کشور عربی در برابر پدرخوانده

پانصدروز از بامداد پنج شنبه ششم فروردین ۱۳۹۴ می‌گذرد، روزی که حکومت سعودی پس از شکست طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن، به گزینه نظامی روی آورد و حملات نظامی هوایی، زمینی و دریایی خود به مناطق مختلف یمن را آغاز کرد.
کد خبر: ۹۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ - 09August 2016

۵۰۰ روز زیر بمباران و محاصره/ ایستادگی فقیرترین کشور عربی در برابر پدرخوانده

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آل سعود برای توجیه تجاوزگری خود به یمن علاوه بر طرح ادعای آنچه بازگرداندن مشروعیت میخواند یعنی بازگرداندن منصور هادی به قدرت، با وعده و وعید و پرداخت رشوه و امتیازهای مالی و اقتصادی برخی از کشورهای همسو با خود را وارد این ماجراجویی کرد .

آل سعود برای به راه انداختن این جنگ نیاز به بهانهای برای توجیه آن داشت و چه کسی بهتر از مهره مورد اعتمادش یعنی منصور هادی که خواستار جنگ علیه مردم کشورش به بهانه حمایت از آنها شود، منصور هادی که از صنعا به عربستان فرار کرده بود، پس از استقرار در یکی از کاخهای آل سعود مدعی شد به نمایندگی از ملت یمن میخواهم یمن را از تجاوز شبه نظامیان حوثی نجات دهید، زیرا حوثیها ابزاری در دست قدرتهای خارجی هستند که از خدشه وارد کردن به امنیت و ثبات یمن دست برنداشتهاند.

رژیم سعودی پیش از جنگ مدعی شد تجاوزات حوثیها اراضی پادشاهی عربستان سعودی را فرا گرفته و حتی کشورهای دیگری در معرض تهدید مستمر قرار دارند و امنیت و ثباتشان به سبب سلاحهای سنگین، موشکهای کوتاه و دوربرد خارج از قدرت قانونی یمن (منظورشان منصور هادی است)، به خطر افتاده است.

متجاوزان با این مقدمهچینی و طرح ادعاهای بیاساس برای مشروعیت بخشی به تجاوز به فقیرترین کشور عربی همسایه خود، جنگ تمام عیاری را آغاز کردند، جنگی که ادعا میکردند طی تنها چند هفته، صنعاء را تصرف خواهند کرد، اما رویای متجاوزان محقق نشد و ماجراجویی نظامی آنها وارد یک سال شده و آنها به اهداف مهم و علنی خود دست نیافتهاند.

بیانیه رژیمهای عربی حاشیه خلیج فارس به استثنای عمان آورده بود: دخالت نظامی در یمن به این خاطر بود که شبه نظامیان حوثی به هشدارهای مکرر کشورهای عضو شورای همکاری و شورای امنیت توجهی نکردند و به نقض قوانین بینالمللی و مقررات بین المللی و لشکرکشی ادامه دادند از جمله سلاحهای سنگین و موشکهای خود را در مرزهای مشترک با پادشاهی سعودی مستقر کردند.

در بیانیه رژیمهای عربی که با هدف فریب افکار عمومی و توجیه تجاوز نظامی به یمن صادر شده بود، در توهین آشکار به جنبش مردمی انصارالله یمن، آنها را مزدوران قدرتهای خارجی توصیف کرده که به ادعای این رژیمها به امنیت و ثبات یمن ضربه میزنند. نکته جالب در این بیانیه جایی است که ادعا شده بود : حوثیها همچنین رزمایشهای نظامی گستردهای با مهمات جنگی در نزدیکی مرزهای عربستان برگزار کرده و از انواع سلاحهای متوسط و سنگین استفاده کردهاند که این تحرکات مقاصد شبه نظامیان حوثی در تکرار تجاوز آشکارش به عربستان سعودی را بر ملا میکند که نوامبر 2009 هم حمله کرده بود.

در پی صدور این بیانیه، عادل الجبیر که در آن زمان سفیر آل سعود در واشنگتن بود، رسما آغاز جنگ علیه یمن را از پایتخت آمریکا اعلام کرد تا مهمترین پیام این جنگ این باشد که این جنگ با چراغ سبز آمریکا آغاز میشود.

الجبیر تاکید کرد عربستان سعودی برای این جنگ با آمریکا مشورت کرده است. وی مدعی شد عملیات نظامی با هدف نجات یمن و دولت قانونیاش (منظور عبدربه منصور هادی) انجام میشود.

مرحله اول این جنگ با عنوان ادعایی «توفان قاطعیت» و با بمباران همزمان شهرهای مختلف یمن آغاز شد که طی آن ساعت 2 بامداد پنجشنبه ششم فروردین 94(26 مارس 2015) به طور همزمان 185 جنگنده از جمله 100 جنگنده سعودی، شهرهای مختلف یمن و زیرساختهای آن از جمله فرودگاه غیرنظامی صنعاء را به شدت بمباران کردند که طی آن شمار زیادی از مردم بیگناه یمن به خاک و خون کشیده شده و خسارتهای زیادی به زیرساختهای یمن و منازل مردم وارد شد.

سعودیها همچنین 150 هزار نظامی و یگانهای دریایی را برای مشارکت در جنگ در صورت گسترش آن جمع آوری کرده بودند. در کنار رژیم عربستان، شیخ نشین امارات با 30 جنگنده، مصر با 16 جنگنده، کویت و بحرین هر کدام با 15 جنگنده، قطر با 10 جنگنده، اردن با 6 جنگنده، مغرب با 6 جنگنده و سودان هم با 3 جنگنده بمباران شهرهای یمن را به بهانه بازگرداندن آنچه دولت قانونی و مشروع میخواندند، آغاز کردند. مصر همچنین با اعزام چهار فروند کشتی جنگی خود در محاصره دریایی یمن مشارکت کرد، سودان در مقابل دریافت پول، 6 هزار نظامی هم به عربستان اعزام کرد تا در جنگ علیه یمنیها مشارکت کنند.

در این جنگ، پنج کشور از 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی کشورهای عربستان، قطر، کویت، بحرین و امارات علیه مردم کشور عربی یمن مشارکت و سلطاننشین عمان حاضر به همراهی با جنگافروزان نشده است.

آمریکا هم از جمله شرکت کنندگان در این جنگ است که در زمان شروع جنگ از آمادگی خود برای حمایتهای لجستیکی و اطلاعاتی از رژیم سعودی خبر داده بود. واشنگتن تشکیل هسته برنامهریزی مشترک با عربستان برای هماهنگی پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی در ارتباط با جنگ علیه یمن را مورد تاکید قرار داده بود.

در واکنش به آغاز جنگ افروزی اعراب، جنبش مردمی انصارالله، حملات هوایی را تجاوز آشکار به یمن توصیف کرد و هشدار داد این حملات منطقه را به سمت جنگ گسترده سوق خواهد داد.

محمد البخیتی از اعضای شورای مرکزی انصارالله در آن زمان تاکید کرد این حملات تجاوز به یمن است و ما با شجاعت با متجاوزان مقابله خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که مخالفت قاطع و صریح خود را با ماجراجویی نظامی آل سعود و متحدانش علیه کشور فقیر یمن اعلام کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد تجاوز به یمن  تحرک خطرناکی است که با قوانین بین المللی مغایرت دارد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران هم هشدار داد که آتش جنگی که عربستان سعودی در یمن برافروخته، منطقه را فرا خواهد گرفت.

سه شنبه 21 آوریل برابر با اول اردیبهشت 94، احمد عسیری سخنگوی جنگ افروزان پایان مرحله نخست جنگ با عنوان ادعایی توفان قاطعیت و آغاز مرحله دوم جنگ با عنوان فریبنده «بازگرداندن امید» را اعلام کرد.

عسیری به بمباران مناطق مختلف یمن با انجام دو هزار و 415 مورد حمله هوایی اعتراف کرد و مدعی شد «حملات توفان قاطعیت، مواضع گروه حوثی و نیروهای طرفدار عبدالله صالح را هدف قرار داده و تمام اهداف خود را محقق کرده و به همین سبب عملیات بازگرداندن امید آغاز میشود.»

عسیری برای فریب افکار عمومی عربی چنین ادعا کرده بود: «فرماندهی ائتلاف، عملیات توفان قاطعیت را بنا به درخواست دولت یمن و شخص رئیس جمهور منصور هادی به پایان رساند، چرا که اهداف اصلی توفان محقق و مشروعیت حمایت شد و شهروندان یمنی دیگر همانند روزهای نخست در معرض خطر قرار ندارند و شبه نظامیان حوثی هم بخش زیادی از امکاناتشان را از دست دادند.»

سلمان بن عبدالعزیز روز دوشنبه 27 آوریل(هفتم اردیبهشت 94) مدعی شد: «عملیات توفان قاطعیت در یمن با حمایت برادرانمان در ائتلاف، تمام اهداف خود مبنی بر منع تجاوزات به پادشاهی و کشورهای منطقه را محقق کرد».

شاه عربستان ادعا کرد: «آغاز عملیات بازگرداندن امید و اهداف آن، پایبندی کشورهای ائتلاف را به این مسئله نشان میدهد که ملت یمن امنیت و ثبات خود را به دور از سلطه و دخالتهای خارجی که هدف از آن فتنه و طایفهگری است، بازیابد و بتواند به آرزوها و خواستههای خود دست یابد و نقش طبیعی خود را در محیط عربی ایفا کند».

سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان در ابتدای جنگ ادعا کرده بود توفان قاطعیت به صلح و امنیت در منطقه و تمام جهان کمک خواهد کرد. وی مدعی شد پادشاهی سعودی درهای خود را به روی تمام طیفهای سیاسی یمنی علاقهمند به حفظ امنیت و ثبات یمن گشوده است.

روز 14 آوریل 2015، شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه رژیم سعودی و متحدانش را تحت فصل هفتم تصویب کرد که این قطعنامه جانبدارانه از نیروهای انصارالله میخواهد عقب نشینی و خشونت را متوقف کنند و تحریمهایی هم بر ضد آنها اعمال شود، در حالی 14 کشور به این قطعنامه رای دادند که هیچ اشارهای به رژیم متجاوز عربستان و متحدانش و جنایات هولناک آنها علیه غیرنظامیان از جمله استفاده از تسلیحات ممنوعه نکرد تا بار دیگر معیارهای دوگانه سازمانهای بین المللی و تبدیل شدن آنها به ابزاری در خدمت قدرتهای سلطهگر اثبات شود. این قطعنامه متجاوزان را به توقف جنگ علیه مردم یمن ملزم نکرده  است. این قطعنامه نام عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله و فرزند علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را در فهرست سیاه خود قرار داد.

ماجراجویی 500 روزه شد، عربستان تا کی میخواهد به جنگ و ویرانگری ادامه دهد؟

اما در حالی که رژیم سعودی رویای فتح صنعاء را در مدت کوتاه کمتر از یک ماه در سر میپروراند، ایستادگی و مقاومت مثالزدنی مردم، ارتش و جنبش مردمی انصارالله، تمام محاسبات جنگافروزان را به زد به طوری که امروز که 500 روز از این ماجراجویی میگذرد، سعودیها نه تنها به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود دست نیافتهاند که امروز با چالش بزرگ عملیاتهای موفقیتآمیز نیروهای ارتش و کمیتههای مردمی یمن در عمق خاک خود روبرو هستند و تعداد قابل توجهی از روستاها و شهرهای مرزیشان به کنترل نیروهای ارتش و مقاومت مردمی یمن درآمده است.

ورود جنگ یمن به پانصدمین روز خود در حالی است که این کشور وارد مرحله تحول سیاسی جدید شده و جنگ افروزان به سرکردگی آل سعود بیش از پیش در باتلاق شکست و ناکامی غرق میشوند. این در حالی است که با وجود گذشت 121 روز از اعلام آتشبس، سعودیها و مزدورانشان همچنان با ادامه تجاوزات خود به مناطق مختلف یمن، آن را نقض میکنند.

سعودیها طی این مدت مرتکب جنایات فراوان شدند به طوری که سازمان ملل نهادی منفعل و تحت سلطه کامل حامیان آمریکاییاش مجبور شد نام ائتلاف جنگافروزان سعودی و متحدانش را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار دهد، اما فشارها و تهدیدهای آشکار ریاض به قطع کمکهای خود به سازمان یا رشوههای خود، بان کی مون را وادار به حذف نام سعودیها از این فهرست کرد.هر چند نام سعودی از این فهرست خط خورد، اما متجاوزان هرگز نمیتوانند خود را از فهرست ننگ و رسوایی تاریخی و سقوط اخلاقی خارج کنند.

نتایج توفان سلمانی

پانصد روز از آغاز جنگ عربستان علیه یمن در پوشش ائتلاف ادعایی عربی و با عنوان توفان قاطعیت در مرحله اول و بازگرداندن امید در مرحله دوم میگذرد که طولانی شدن جنگی که قرار بود تنها یک یا دو هفته یا در نهایت یک ماه طول بکشد، بر شکست این ماجراجویی مهر تایید میزند.

جنگ یمن نشان داد که ارتش اجارهای و قرادادهای تسلیحاتی دهها میلیارد دلاری و خرید جنگافرازهای پیشرفته به تنهایی برای یکسره کردن جنگ در یمن کافی نیست.

تجاوز نظامی به یمن، بحران اقتصادی و مالی حکومت سعودی را تشدید کرد که درخواست همراه با عجز و لابه عبدالعزیز آل الشیخ مفتی آل سعود از موسسات، نهادها و شهروندان سعودی برای کمک مالی به نظامیان رژیم، این حقیقت را مورد تاکید قرار داد.

ائتلاف عربی برای کشتار مردم عرب در حالی است که این روزها دشمنان شماره یک امت اسلام یعنی صهیونیستها لبخند رضایت بر لبانشان به خاطر خدمات شایان آل سعود به اشغالگران قدس نقش بسته  است، به لطف ارتشهای عربی که صرفا به قتل کودکان و زنان عرب در یمن و تروریستهای چند ملیتی و فراقارهای مزدورشان که به ارتکاب جنایات در سوریه، عراق و مناطق دیگر مشغول هستند، رژیم اسرائیل در آرامش و راحتی کامل به سر میبرد و این مهمترین نتایج توفان سلمانی در یمن عربی است.

موشکهای عربی هیچ تفاوتی میان کودک و نظامیان در یمن قائل نمیشود، سلمان و دیگر همراهانش با هدر دادن پولهای نفت مردم عربستان در جنگ علیه یمن مدعی دفاع از مشروعیتی هستند که هیچ وجودی در یمن ندارد.

تسلیم شدن سعودیها در برابر گزینه گفتوگو با انصارالله یکی از نتایج شکست آنها در جنگ علیه یمن است. نفوذ آسان رزمندگان انصارالله به داخل عربستان آن هم با سلاحهای سبک و آسیبپذیر بودن و نقاط ضعف ارتش سعودی از نتایج توفان قاطعیت سلمانی بوده است.

ویرانی و تخریب گسترده منازل، مدارس، بیمارستانها، راهها، پلها، کارگاهها، کارخانهها و تمام زیرساختهای فقیرترین کشور عربی همسایه عربستان، کشتار هزاران انسان بیگناه و مجروح شدن دهها هزار نفر و آوارگی صدهاهزار نفر دیگر از دیگر نتایج جنگ خونین آل سعود است.

با وجود حجم گسترده ویرانیها و تلفات غیرنظامیان در بمباران و گلولهباران مستمر مناطق مختلف یمن که به شهادت و زخمی شدن دهها هزار نفر منجر شده، مردم یمن همچنان بر مقاومت و ایستادگی خود در برابر متجاوزان تاکید کرده و آن را در تظاهرات و راهپیماییهای گسترده نشان دادهاند.

این در حالی است که طولانی شدن جنگ که روزشمار آن به 500 روز رسید، نشان میدهد سعودیها به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ دست نیافتهاند.

پانصدمین روز جنگ یمن در حالی است که عبدالرحمن الراشد مدیر سابق شبکه العربیه سعودی به صراحت به شکست متجاوزان اعتراف و تاکید کرده است توپخانههای حوثیها به مناطق سعودی رسیده و نیروهای ائتلاف نمیتوانند وارد صنعا شوند و جنگ ممکن است 15 سال به طول انجامد.
 
در پانصدمین روز جنگ علیه یمن، معادله پاسخ و بازدارندگی در مرزها و پس از آن ادامه دارد، هر اندازه تجاوزات عربستان ادامه یابد، ارتش و نیروهای مردمی یمن بلافاصله به آن پاسخ میدهند، عملیاتهای غافلگیرکننده ارتش و کمیتههای مردمی یمن در عمق خاک عربستان این پیام را به متجاوزان رساند که این حقیقت را درک کنند که جبهههای مرزی تا زمانی که تجاوزاتشان به یمن ادامه داشته باشد،هرگز آرام نخواهد شد. نفوذ آسان ارتش و کمیتههای مردمی یمن به داخل عربستان بر ضعف و ناتوانی نظامیان سعودی صحه میگذارد که حتی نظامیان خارجی وارداتی یا همان ارتش اجارهای هم نتوانستهاند مانع پاسخ تلافیجویانه نیروهای ارتش و کمیتههای مردمی یمن شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار